• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Invoerformaat postcode

Status
Niet open voor verdere reacties.

hstijnen

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2007
Hoi,

Is het mogelijk om een cel waarin een postcode moet worden ingevuld zo te formatteren dat alleen "geldige" postcodes (bv "1234 AB") kunnen worden ingevoerd?

"help"functie

Kijk eens onder "HELP".
Daar kun je de meeste antwoorden vinden.

gevonden:
Geldige celinvoer toekennen
Selecteer de cel die u wilt valideren.
Klik op Valideren in het menu Data en klik vervolgens op het tabblad Instellingen

Hoi,

Als je in de help van Excel 'postcode' intikt, krijg je informatie over de mogelijke getalnotatie 'aangepast' waarbij iets wordt vermeld over postcode.
Dit werkt echter helemaal niet, laat staan dat je een dergelijke notatie zou kunnen gebruiken bij validatie .....
Ik ben benieuwd of er voor Excel een oplossing is, binnen Acces is die er wél. Ik zal eens kijken of wat er daar vermeld wordt ook is toe te passen binnen excel .......

Ik denk dat dit kan testen op een goede postcode:

=EN(LENGTE(A1)=6;NIET(ISFOUT(WAARDE(LINKS(A1;4))+0));ISFOUT(DEEL(A1;5;2))

Zelf niet uitvoerig getest.

Wigi

Of deze :
EN(ISGETAL(LINKS(A13;4)*1);DEEL(A13;5;1)=" ";LENGTE(A13)=7;NIET(ISGETAL(RECHTS(A13)*1)))

Lengte =7
4 eerste karakters = letters
5de karakter = " "
2 laatste karakters = getallen

Hoi GiMe,

Deze werkt inderdaad .... maar hoe krijg ik 'm nu zo als formule in 'valideren' dat ik hem kan toepassen op elke willekeurig cel in een reeks .... want nu werkt hij alleen voor cel A13 .... :rolleyes:

Hoi Ommeren,

Bij mij werkt (a13 geselecteerd) onder Data | Validatie | Aangepast en dan die formule erin kopiëren ("=" ervoor). Als je A13 kopieert blijft het goed gaan.

Bedankt GiMe en anderen!

Hoi GiMe,

Deze werkt inderdaad .... maar hoe krijg ik 'm nu zo als formule in 'valideren' dat ik hem kan toepassen op elke willekeurig cel in een reeks .... want nu werkt hij alleen voor cel A13 .... :rolleyes:

Selecteer A13 kopiëren selecteer de cellen waar je de validatie in wil hebben rechtermuis plakken speciaal en kies voor validatie klik op OK en klaar.

:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan