• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Invoermasker voor tekstvakken op Userform?

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Berichten
1.233
Is het mogelijk om voor tekstvakken in een userform een invoermasker (input mask) in te stellen?
Denk van niet?
 
Niet zonder het zelf te programmeren.
 
Dacht ik al. Ga bvb een bankrek uitsplitsen in tekstvakken waarin je alleen getallen van bepaalde lengte kunt zetten, en daarna controleren en concateneren.
 
Dan lijken me vier tekstvakken met maximum lengte van 4 tekens een aardig begin.
 
Code voor beperken tot 4 tekens:
Code:
Private Sub TextBox1_Change()
If TextBox1.TextLength > 4 Then
    TextBox1.Text = Left(TextBox1.Text, 4)
End If
End Sub
Code voor datuminvoer zonder zelf streepjes in te voeren:
Code:
Private Sub TextBox1_Change()
If TextBox1.TextLength = 2 Or TextBox1.TextLength = 5 Then
    TextBox1.Text = TextBox1.Text + "-"
End If
End Sub

Je kunt er eindeloos mee spelen. ;)
 
Dan lijken me vier tekstvakken met maximum lengte van 4 tekens een aardig begin.

Eerder 3 tekstvakken met 3-7-2 tekens. Dan kan je ook verifiëren of het rek nr correct is. Of de opbouw anders in Nederland?
 
Bijvoorbeeld zo?
 

Bijlagen

  • textbox with mask.xlsm
    18,4 KB · Weergaven: 53
Gijsbert1, bedankt voor het meedenken. Maar het lijkt me eenvoudiger met MAXLENGHT en ISDATE() te werken?

En via keypress event verhinderen dat in sommige tekstvakken iets anders dan cijfers kan getypt worden
 
@Gijsbert

Een eigenschap van een tekstvak is maxlength. Daarvoor hoef je niets te programmeren.
 
Waarom geen controle op 1 heel tekstvak ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan