• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Invoerprobleem gegevensvalidatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tides

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2013
Hoi alllemaal,

Ik heb een bestand gemaakt waarin mensen iets moeten invullen/bijhouden.
Nu zijn de bovenste rijen beveiligd waarin formules staan, en daaronder velden waarin men getallen in kan vullen.
Loop er echter tegenaan dat het verschil uitmaakt op welke manier men iets invoert..

Een voorbeeld:

In cel A1 staat een Som van A5 t/m A10. A1 is beveiligd, en cellen A5 t/m A10 zijn vrij om in te vullen.. maar hierin staat wel de gegevensvalidatie: =$A$1>=0
Het kan namelijk niet zo zijn dat A1 negatief komt te staan.. maar als er in cel A5 3 is ingevuld, mag in cel A6 prima -2 worden ingevuld.
Ik bemerk dat veel mensen die weinig met Excel werken niet invullen door te enteren..maar door de muis ergens anders te klikken.
Probleem is nu dat als ik in cel A5 -2 invoer.. bij enter mijn gegevensvalidatie een Stop geeft, maar als je -2 tikt en met de muis ergens anders klikt.. blijft de -2 staan.
Ik heb het voor mezelf kunnen uitleggen dat Excel waarschijnlijk denkt dat je nog niet klaar bent met invoeren..maar toch vervelend want nu krijg ik ingevulde gegevens terug waar toch een minbedrag staat terwijl dit niet moet kunnen.

Kent iemand dit probleem of is er uberhaupt een oplossing voor? Of mis ik een formule die beter werkt?

Ik werk nu 20 jaar met Excel, maar dit wist ik niet. Ik heb het getest met Excel 2003, 2007 en 2010 en overal gaat het inderdaad fout met deze vorm van valideren.
Het probleem doet zich alleen voor wanneer de invoer ervoor zorgt dat de waarde in A1 foutief wordt. Als de waarde al foutief is, lukt het invoeren ook niet door op een andere cel te klikken.
Geen idee hoe je dit moet oplossen. Hopelijk iemand anders wel.
Je zou VBA kunnen gaan gebruiken, maar dat laat ik aan anderen over.

Laatst bewerkt:
Ik bemerk dat veel mensen die weinig met Excel werken niet invullen door te enteren..maar door de muis ergens anders te klikken.

Ik gebruik al jaren Excel, maar enter gebruik ik bijna nooit.......maar dat terzijde.

Zet deze formule in je validatie:

Code:
=SOM($A$5:$A$10)>=0

Bijlagen

Ik werk nu 20 jaar met Excel, maar dit wist ik niet. Ik heb het getest met Excel 2003, 2007 en 2010 en overal gaat het inderdaad fout met deze vorm van valideren.
Het probleem doet zich alleen voor wanneer de invoer ervoor zorgt dat de waarde in A1 foutief wordt. Als de waarde al foutief is, lukt het invoeren ook niet door op een andere cel te klikken.
Geen idee hoe je dit moet oplossen. Hopelijk iemand anders wel.
Je zou VBA kunnen gaan gebruiken, maar dat laat ik aan anderen over.

Klopt, ik vond het ook wel een aparte waar ik nooit eerder last van heb gehad.
Het is ook meer dat ik dan wil snappen waarom excel een verschil ziet tussen enter en klikken.

Ik gebruik al jaren Excel, maar enter gebruik ik bijna nooit.......maar dat terzijde.

Zet deze formule in je validatie:
Code:
=SOM($A$5:$A$10)>=0

Ad, allereerst.. ik bedoel natuurlijk niet dat iemand die weinig enter gebruikt niet heel goed met excel kan zijn. Het is puur dat ik bij degenen zag die moeten invullen en weinig met excel doen dat zij vaak ergens anders klikken. Ben zelf gewend om altijd te enteren. Dus niks ten nadele van jou of anderen die nooit enter gebruiken maar wellicht wel heel goed met excel zijn.

Dank voor je oplossing. Met SOM lijkt het inderdaad prima te werken ook bij klikken! :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan