• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Invullen dropdown

Status
Niet open voor verdere reacties.

123biertje

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2014
Goeden avond

Mijn vraag is, is het mogelijk om in een dropdownlijst, de aantal dagen van de gezochte maand en jaar in te vullen.

Mvg Henk

Bijlagen

Het aantal dagen in een maand van een variabel jaar kan je bv zo bepalen

PHP:
=EOMONTH(DATEVALUE("1-"&D3&"-"&B3);0)-DATEVALUE("1-"&D3&"-"&B3)+1

Beste VenA

Bedankt voor je reactie,
Ik had in gedachten dat de aantal dagen van de gezochte maand in een dropdownlijst kon zetten.
ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
als dit niet wil, alsnog bedankt voor je reactie

Mvg Henk

Code:
=m$2:index(m$2:m$32;dag(laatste.dag(datumwaarde(1&d3&b3);0)))

Goedenmiddag

Bedankt iedereen, hier kan ik weer een stukje verder

:thumb: Mvg henk

@Pagadder
Wat moet de gewenste uitkomst in J1 dan zijn? Lukt mij niet Excel 2007 H&S.

Even een ander scheidingsteken gebruiken in de array's?

Laatst bewerkt:
Een vereenvoudigde formule voor de Voorwaardelijke opmaak in cel D3 zonder J1.

Code:
=D3>DAG(LAATSTE.DAG(DATUMWAARDE(1&C3&B3);0))

De vraag is wat moet in J1 de uitkomst zijn? En waarom staat die er niet. Kan nog wel bereiken dat er WAAR komt te staan maar dat schiet niet op. Volgens mij moet daar de datum komen te staan en werkt de formule in Excel 2007 dan niet of is fout. De notatie is ;;;?

@Senso,

In J1 komt WAAR of ONWAAR te staan.
Meer niet.

Bedankt voor die informatie. Ik begrijp niet wat je daar aan hebt. Dat was de vraag in post 1 niet volgens mij. Daar staat in een cel (C7) de datum overgenomen van B, D en F3. Alleen werkte die niet goed (onjuiste uitkomsten).

Laatst bewerkt:
Jammer dat je kennis tekort schiet Senso.

Kijk naar de Voorwaardelijke opmaak voor cel D3.
Daar staat: =J1=ONWAAR.
Dus als in J1 ONWAAR staat wordt de VW opmaak WAAR, wat resulteert dat D3 een witte opvulling krijgt.

Wat ik ook invul er komt niets te staan bij die aangepaste notatie van ;;;. Dus die is dan sowieso fout?
Je kunt niet alles begrijpen. Ik heb nu de Eigenschap op Standaard gezet. Dan staat er WAAR. Wanneer komt er dan ONWAAR te staan in J1? Volgens mij kun je D3 niet verkeerd invullen. Waar is de datum uit het voorbeeld van TS gebleven? Waarom wordt die dan niet getest en gecorrigeerd?

Als B3 2021 is en C3 februari en ik vul handmatig D3 29 in dan komt er ONWAAR te staan en ongeldige waarde ingevoerd. Dit klopt dan maar die zekerheid is al ingevoerd, immers 29 is helemaal niet beschikbaar onder D3.

Laatst bewerkt:
Ga er maar vanuit dat jij het niet begrijpt.

De formule in J1 is ervoor de vw opmaak van D3.
Als je de datum op 31 maart 2021 zet en je zou de maand veranderen in Februari dan blijft de 31 staan in D3, en dan treedt de vw opmaak in werking zodat de 31 verdoezeld wordt met een witte opvulling.
In de formulebalk zie je nog 31 staan maar dat terzijde.
Nu wordt je nieuwsgierig en gaat naar de validatie van D3 waar je dan maar tot 28 kunt kiezen.

Dat is de truc.

De formules die ik plaatste zijn stukken eenvoudiger daarvoor.

Na jouw uitleg begrijp ik het iets beter. "De formules die ik plaatste zijn stukken eenvoudiger daarvoor." Dat kan zijn, maar ik krijg ze niet werkend.

Mijn opzet is altijd als ik een voorbeeldbestand heb bewerkt, dit dan te plaatsen. Immers onduidelijkheden en het niet werken is vervelend. Ik test altijd alles. Maar goed dat doet niet iedereen. Bedankt voor de uitleg.:thumb:

De formule die ik als laatst plaatste zet je direct in de vw-opmaak.
De eerste zet je in de validatiebron in het bestand van TS.

Als validatieregel:

PHP:
=OFFSET($M$2;0;0;DAY(EOMONTH(D3&"-"&B3;0)))

Laat ik eens een keer van de =verschuiving afwijken. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan