IOS Apparaatfout Win95

• Onderwerp starter Onderwerp starter RikXP
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RikXP

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2009
Hallo,

Volgens mij ben ik al de zoveelste die dit vraagt. Maar ik kan nergens een goed antwoord uithalen, dus stel ik hem toch maar...

Ik heb net Windows 95 geinstalleerd, maar telkens bij het opstarten zegt hij:

Code:
Fout in apparaat IOS:
Er is een beschermingsfout in Windows opgetreden.
U dient de computer opnieuw op te starten.

En dit iedere keer. Zelfs in de Veilige modus.

Ik heb al veel handleidingen van Internet gebruikt. Niets werkt.

Weet iemand een oplossing?

Alvast bedankt!

Bij Windows 95 moest je nog achteraf een heleboel drivers bij installeren. Bij voorbeeld voor een K6 processor of voor het chipset op het moederbord.

Deze foutomschrijving klingt alsof dat niet is gebeurt.:shocked:

Kijk eens in de veilige modus naar je apparatbeheer, of je iets geels tegen komt....

Kijk eens op de site van de fabrikant van je moederbord, of ze er drivers voor win95 hebben.

Succes ermee,
lukt het niet kan je altijd tot DOS terugvallen...:rolleyes:

Hoi Lutz,

Bedankt voor je reactie.

Ik kan ook niet via de veilige modus in windows komen. Het probleem doet zich meteen na de installatie van Win95 voor. Daarna kan ik er op geen ene manier meer in. Helaas gaat het dus niet om drivers te installeren.

Volgens mij missen er ook bestanden in het mapje van het ios apparaat (iosubsys?), ik heb al een paar bestanden van de windows cd gehaald en via ms-dos in de goede map gezet (copy A:\file C:\file), maar zonder resultaat.

Hoi RikXP,

ik kan alleen nog twee tips bedenken: weet je zeker dat je hardware nog goed is en niet te nieuw voor deze versie van Windows?

Installeer Windows opnieuw, en let op dat je eerst je partitie(s) weggooit en vervolgens opnieuw aanmaakt. Met het nodige opnieuw opstarten tussenin.

Zelf heb ik vroeger eerst de map Win95, Win98, of Win9x op de harde schijf onder hetzelfde naam gekopieërd, en dan pas Windows geïnstalleerd.

Soms werd je vroeger, tijdens de installatie, nog eens gevraagd om alvast drivers te installeren, bij voorbeeld een SCSI driver om überhaupt iets op de harde schijf te kunnen installeren.

Wat je ook kan doen is eerst DOS installeren en kijken of de computer fatsoenlijk loopt, en dan vervolgens Windows "overheen".

Maar met Win98SE is het veel makkelijker, maar dan moet je wel een CD en product key hebben.

Succes ermee,
....Lutz

Hoi Lutz,

Ik ga m'n best doen, bedankt! Maar... Waar haal ik het ms-dos besturingsysteem vandaan? Ik weet dat er een ms-dos prompt bij windows geleverd zit, maar volgens mij is er ook een echt apart besturingssyteem van.

En toen ik via het (bij windows geleverde) ms-dos programma EDIT.EXE opstartte, zag ik dat er bestanden in de Iosusbys-map miste. (Ligt volgens mij aan de Windows-CD).

Kan ik Windows 95 ook van internet halen zonder virussen?

Ik heb nog wel Win98SE originele cd met product-key, maar ik ben nu bezig om deze allemaal op een virtual pc te zetten. Dus ik wil 95 en 98 op Virtual PC 2007 hebben.

Ik ga je instructie opvolgen.

Groetjes,

RikXP

MS DOS kon je ooit kopen, FreeDOS is gratis. Maar let op, je wil op een virtuele computer van Windows 95 voorzien, en je post in het gewone forum voor Windows 95/98/ME.

Ik kwam op een Engelstalige site tegen dat Virtual PC 2004 Win95 ondersteunde, en dat je intel chipset drivers moest installeren. Verder was de suggestie eerst DOS6.22 te installeren.

Dus het kan wel, maar kan jij het wel?:p

hoi lutz,

dos kan ik wel installeren. ik heb nog wel een img bestand van dos 6.22 maar dit is volgens mij geen echt besturingsysteem. ik ga kijken of ik freedos kan installeren.

bedankt. ik ga het proberen.

MS-DOS 6.22 is een OS.
Het nadeel is, dat je geen cdrom ondersteuning hebt.
Dit valt wel te installeren, maar dat moet handmatisch.
Virtual Pc 2007 ondersteund MS-dos, windows 95 en Windows NT niet meer.
Je zou echt Virtual PC 2004 moeten installeren, wil je 95 goed kunnen draaien.
Je moet daarbij de win95 map van de cd naar je harde schijf kopieren, want het kan zo zijn dat er tijdens de setup, geen ondersteuning voor de cd aanwezig is.
Ik had dit gister ook, toen ik Windows 95 wou installeren in Virtual pc.

MS-DOS 6.22 is een OS.
Het nadeel is, dat je geen cdrom ondersteuning hebt.
Dit valt wel te installeren, maar dat moet handmatisch..

Indien je DOS vanuit de drie diskettes gaat installeren dan worden er ook CD drivers mee geïnstalleerd.;)

Hoi Nino en Lutz,

Bedankt voor jullie hulp, het is gelukt!

Ik weet niet hoe (heb ook nog niets gedaan) maar in een keer begon hij windows te installeren en gaf geen IOS fout meer.

Erg bedankt voor jullie hulp! Ik zal deze topic op opgelost zetten.

Groetjes, RikXP.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan