IP adres kan niet worden toegekend

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eolath

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 dec 2009
Goedendag allemaal,

Ik heb een probleem met mijn internet verbinding (Aangesloten via een kabel), ik heb een router+modem van Tele2 en heb deze aangesloten op 2 computers.
In de eerste instantie deed alles het vrij goed, alleen heb ik nu plotseling (1 jaar naar dato) een probleem; een van de computers kan geen IP adres meer ontvangen.
Op de andere computer doet alles het nog prima.
Ik heb de commando's renew en release al gebruikt; dit werkte alleen niet (Hij gaf een error dat de internetverbinding niet gemaakt kon worden) ook heb ik geprobeert handmatig een IP adres toe te kennen aan mijn PC; het resultaat is dat Internetopties blijft hangen terwijl de computer connectie probeerd te maken met het modem/de router (Dit lukt dus blijkbaar niet)

De netwerk kaart is volgens de software op de computer wel oke (Het kan natuurlijk zijn dat de PC de fout in de netwerk kaart niet ziet) ook heb ik dit probleem afgelopen dinsdag al gehad. Toen werd het automatisch verholpen (Ik zat op de main computer en deze gaf aan een dubbel IP toegekend te hebben. en toe was het probleem plotseling verholpen) alleen deze keer blijf ik geen connectie hebben. Ik heb de computer ook al via herstelpunt reset naar 3 weken eerder; zonder effect.

Ik heb op dit moment niet veel opties meer over, ik begrijp ook niet echt wat het probleem is; daarom zou ik hier graag hulp mee ontvangen.

MVG,
Eolath

Laatst bewerkt:
Je meldt (niet zo slim...) niet of we hier over draadloos of bedrade verbindingen spreken.
Stel dat het draadloos is even kijken wat er gebeurt als je de 'probleempc' bedraad aansluit.

Succes,

Tijs.

Sorry, dat was ik vergeten
Het gaat hier over een verbinding via draad, en vergeetachtigheid heeft vrees ik niet veel te maken met iemands intelligentie. :)

Niet zo slim slaat hier op het even vergeten je in te leven in de helpmij-lezer, voor wie die informatie relevant is. Je IQ daalt er niet door! :D

Ok, terug naar je probleem: Kijk eens wat aan de 'werkende' computer als ip-adres wordt gegeven. Is dat een 192.168.x.x of 10.x.x.x of in de reeks 172.172.16.0.0 t/m 172.31.255.255? (Zie hier, ong. halverwege de pagina en hier). Indien ja, dan werkt NAT goed, en is het mogelijk om 1 publiek ip-adres (gekregen van je provider) via je NAT-router te benutten voor meerdere computers op je thuisnetwerk.

Laten we een voorbeeld nemen:
Op hoofdcomputer: ip-adres 192.168.2.10 met standaardgateway 192.168.2.254 en subnetmasker 255.255.255.0

Probeer dan op de 'probleemcomputer' een vast ip-adres in te stellen dat niet het ip-adres van de router is en ook niet het ip-adres van de hoofdcomputer.
In dit voorbeeld:
ip-adres 192.168.2.9
standaardgateway 192.168.2.254
subnetmasker 255.255.255.0
DNS-server: 192.168.2.254

Kijk of je hierna minstens de website van de router bereiken kunt (in dit voorbeeld: http://192.168.2.254). Werkt dat, dan is in ieder geval je netwerkkaart niet kapot en tcp/ip werkt ook correct.
Kijk daarna of je ook naar Internet kunt komen.

We horen wel wat er uit je experimenten gekomen is. Meld in ieder geval ook wat informatie over de ip-adres toekenning van de 'hoofdcomputer': ip-adres, subnetmasker, standaardgateway, zodat we zaken echt kunnen gaan benoemen ipv. een 'voorbeeld' te moeten gebruiken.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt Tijs, het probleem is inderdaad opgelost. Ik heb wat moeten experimenteren - maar uiteindelijk accepteerde mijn PC toch een vast IP adres, hierdoor kon ik wel weer op internet. Het was dus blijkbaar géén probleem van de Netwerkkaart of Kabel, maar wellicht weer een probleem met de router - ik heb hier al vaker problemen mee.. ik zal Tele2 eens aanspreken over dit probleem. (En nog veel andere; traag internet, router krijgt plotseling geen stroom meer etc etc)

Toch wel verrassend dat automatisch ip-adres laten toekennen blijkbaar niet werkt.

Blijkbaar ben je tevreden met de oplossing, dat is goed nieuws. :)

Klik nog even op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden aan de rechterkant op deze webpagina.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan