IP adres opzoeken in DHCP?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dennix

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Ik kan in DHCP de computers opzoeken in het netwerk, hiervan kan ik ook meteen het MAC adres zien, echter niet het IP adres, kun je die ook opzoeken in DHCP?

Wat heb je eraan om het ip adres te weten? verandert toch elke keer weer.
Kijk anders in je router/modem (ben daar niet zo thuis in) bij clients
Daar zouden je pc's in/tussen moeten staan

Laatst bewerkt:
Het gaat er om dat ik via het IP adres de naam van de pc te weten kan komen, daar gaat het me eigenlijk om.
Ik kan de router/modem iig niet in komen.

Ik zoek niet mijn eigen IP adres anders had ik wel naar whatsmyip oid gegaan.
Ik heb in de DHCP 2 computers die met dezelfde naam staan aangegeven echter kan dit niet en dus wil ik daarvan het IP adres hebben zodat ik kan opzoeken waar deze pc zich bevind, echter zie ik hier in de DHCP alleen maar het MAC adres.

Methode 1.: Je kunt op alle pc's in het netwerk de mac-adressen achterhalen met dat ipconfig /all in te geven. Schrijf de gevonden mac-adressen op, en ook de naam van de computer. Vergelijk het met wat je in de DHCP server gevonden hebt zodat je weet welke computer bij welke DHCP lease hoort.

Methode 2.: Andere mogelijkheid zou het (tijdelijk) 'hard' koppelen zijn van het mac adres aan een ip-adres en dan te kijken of je ermee de naam van de computer kunt achterhalen.
Voorbeeld: stel dat 00-19-CB-03-EA-B6 een van de 2 mac adressen is en je pc zich op het 192.168.1.x lokaal netwerk bevindt.
Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
arp -s 192.168.1.177 00-19-CB-03-EA-B6
ping -a 192.168.1.177
arp -d 192.168.1.177

Voorkeur heeft methode 1.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan