IP adres scopes

Status
Niet open voor verdere reacties.

wesleyvdlingen

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2011
Hallo allemaal,

We hebben een nieuwe internet provider, welke een erg dichtgetimmerde router heeft. Er zijn geen DHCP instellingen aan te passen, en ze zijn ook niet uit te schakelen. Nu heb ik een netwerkdraaien met een Server 2008 R2 en die is hier nog al mee in conflict.

Is het mogelijk om het netwerk opzich (lees: server, clients, smartphones en andere netwerapparaten) op een andere IP range te zetten en toch internet toegang te laten behouden? De range vanaf de router nu is 192.168.1.X, die range vanaf de server/het netwerk zal bijvoorbeeld 10.0.0.X worden.

Ik weet dat bijvoorbeeld in windows gezeurd gaat worden over een gateway die dan niet binnen bereik ligt. Hoe kan ik dit oplossen?

Beste optie is om er zelf een router achter te knopen. Als aan de LAN kant van die router kun je zelf regelen en instellen. De WAN kant knoop je aan de bestaande router. Werkt voor portforwarding helaas wat minder handig, want dat moet je dan 2 keer doen.

Je kunt gewoon een ander adres gebruiken, mits je tweede netwerkkaart hebt (zonder kan overigens ook wel, maar is een hel goed in te stellen) en de gateway functionaliteit van windows server gebruikt. Al het verkeer moet dan wel door de server ipv direct naar buiten.

Veelal is genoemde hardwareoplossing, afhankelijk van je situatie natuurlijk, eenvoudiger dan je hele netwerkinfrastructuur omschrijven en aanpassen.

@RogerS
Dat is inderdaad een oplossing die ik vaak voorbij zie komen. Maar het probleem is dat ik bijvoorbeeld DHCP in de modem/router van de provider niet uit kan zetten. Daardoor kan ik bijvoorbeeld geen DNS adressen meegeven aan de clients. Als ik dit overlaat aan mijn eigen router krijg ik uiteraard problemen, twee apparaten die dezelfde IP-adressen uitdelen.

@wampier
Ik heb geen dubbele netwerkkaarten, ook niet op de server. Anders was dit inderdaad een goede oplossing geweest.

Nee, die routers delen niet dezelfde adressen uit. Het modem van de provider zal enkel een adres uitdelen aan de WAN kant van je eigen, nog te plaatsen, router. Aan de LAN kant van je eigen router kun je zelf je netwerk instellingen kiezen. DNS kun je gewoon instellen naar je eigen router. Deze handelt het verder wel af.

@RogerS
Oh wat fijn. Heb altijd anders gedacht. Dank voor je antwoord, ik ga er mee aan de slag!

@RogerS
Het is nog steeds niet helemaal gelukt. Af en toe werkt het wel, af en toe werkt het niet. Nu lees ik, net als in m'n eerste post, dat het mogelijk is om binnen een bepaald subnet verschillende ip adressen te hebben die toch met elkaar kunnen communiceren.

Bijvoorbeeld subnet 255.255.255.0 heeft de adressen 192.168.1.x in zijn bereik, alsook 192.168.3.x. Wat de precieze adressen zouden moeten zijn kan ik nergens vinden. Weet je hier toevallig iets meer over?

Ik heb nu toch nog het idee/gevoel dat de modem/router van de provider en mijn router en DHCP server met elkaar in conflict zijn. Een goede oplossing zou dan bovenstaand zijn lijkt me, alleen krijg ik dit niet werkende. Als ik mijn router
het IP adres 192.168.3.1 zou geven en daar ingeef dat de standaard gateway 192.168.1.1 is (provider) dan zegt mijn router dat dit buiten zijn bereik valt.. dus kan ik met de clients niet op internet.

Zodra ik met die clients verbinding maak via de modem/router van de provider is het andersom. Wel internet, geen toegang tot het netwerk.

Zonder het een les in IP subnetten te maken, de korte versie.

Zonder tussenkomst van een router kan het netwerk 192.168.1.0 niet communiceren met het netwerk 192.168.3.0. Wat jij wilt gaat dus per definitie niet werken. Je default gateway moet binnen het directe bereik van je netwerk vallen.

Ga als volgt te werk:
-De WAN kant van je eigen nieuwe router zet je op DHCP (client, dus niet zelf adressen uitdelen). Deze interface krijgt dan een adres in de 192.168.1.0 reeks.
-Aan de LAN kant mag je elke reeks uit de private reeksen kiezen die je wilt (10.0.0.0, 192.168.0.0, 172.16.0.0-172.31.0.0). Enige uitzondering is natuurlijk 192.168.1.0.
-Stel de LAN kant zo in dat deze DHCP adressen gaat uitdelen.
-Je server heeft mogelijk een vast IP adres. Wijzig dit naar een adres in de reeks die je voor de LAN kant gekozen hebt.

Hierna zou het gewoon moeten werken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan