IP-adres vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrBeanstra

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2001
Ik heb thuis een netwerk van drie computers, waarvan een computer een webserver is.

Van de buitenwereld af is ie via het ip-adres te bereiken die ik van mijn ADSL provider heb gekregen 83.116.xx.xxx Via dat adres kan ik 'm echter niet lokaal bereiken. Dan moet ik namelijk 10.0.0.xxx intypen (het interne ip-adres van mijn server).

Ik ben er ook al achter gekomen dat je in het geval van windows 2000 in het bestandje: C:\WINNT\system32\drivers\etc\hosts bepaalde regels kunt zetten. Bijvoorbeeld dat als je localhost intypt, dat dit wordt doorverwezen naar 127.0.0.1. Als ik een extra regel toevoeg waarin ik zet dat "webserver" moet verwijzen naar 10.0.0.xxx dan werkt dit ook.

Maar, nu het probleem. Ik wil dat mijn externe ip-adres (83.116.xx.xxx) op mijn computer wordt vervangen door 10.0.0.xxx (het ipadres van m'n server). Maar dat pakt ie dus niet. Is er een mogelijkheid/omweg om dit wel voor elkaar te krijgen?

Alvast bedankt voor eventuele tips!

Geplaatst door MrBeanstra
Maar, nu het probleem. Ik wil dat mijn externe ip-adres (83.116.xx.xxx) op mijn computer wordt vervangen door 10.0.0.xxx (het ipadres van m'n server). Maar dat pakt ie dus niet. Is er een mogelijkheid/omweg om dit wel voor elkaar te krijgen?

Als je een router gebruikt moet je in de router de juiste poorten mappen. Hoe dit moet staat in de handleiding. Voor http (webserver) is dit poort 80

Misschien niet helemaal duidelijk geweest, maar de webserver werkt gewoon. Als ik vanaf een andere computer (die niet in m'n thuisnetwerk zit) mijn ipadres intik (83.116.xx.xxx) dan kan ik mijn webserver prima bereiken.

Alleen als ik dat vanaf een computer in mijn thuisnetwerk probeer dan kan ik 'm niet bereiken met 83.116.xx.xxx maar alleen via 10.0.0.xxx

Ik wil er nu dus voor zorgen dat als ik 83.116.xx.xxx intyp op m'n eigen computer dat ie wordt doorverwezen naar 10.0.0.xxx. Ik dacht dit in het bestandje "hosts" te kunnen doen, maar daar werkt het dus niet als je 2 ipnummers intikt... :(

Laatst bewerkt:
Van de buitenwereld af is ie via het ip-adres te bereiken die ik van mijn ADSL provider heb gekregen 83.116.xx.xxx Via dat adres kan ik 'm echter niet lokaal bereiken. Dan moet ik namelijk 10.0.0.xxx intypen (het interne ip-adres van mijn server)
Ja, niets voor niets moet er een onderscheid gemaakt kunnen worden tussen LAN en WAN. 10.0.0.xxx is eenmaal voor je LAN (private-ip) bedoeld en 83.116.xx.xxx is je Public ip(je WAN IP!), dat voor de buitenwerled bestemd is(mensen van buitenaf kunnen dan in je server benaderen)

Ik ben er ook al achter gekomen dat je in het geval van windows 2000 in het bestandje: C:\WINNT\system32\drivers\etc\hosts bepaalde regels kunt zetten. Bijvoorbeeld dat als je localhost intypt, dat dit wordt doorverwezen naar 127.0.0.1. Als ik een extra regel toevoeg waarin ik zet dat "webserver" moet verwijzen naar 10.0.0.xxx dan werkt dit ook.
Ja, dat klopt. Localhost = 127.0.0.1 (standaard bij elke pc), maar daarbij ook te benaderen via(zie boven over LAN en WAN) je private-ip en/of je computernaam.

Dat is niet mogelijk, zie hierboven dat er private-ip's en Wan-ip's(Public-ip, van je provider verkregen) er moeten zijn ter onderscheiding.

Wat wil je daarmee precies gaan bereiken, als ik dat vragen mag?

Dennis.

O, ik zag niet eens dat je inmiddels(ik was een antwoord op je eerste bericht aan het typen) nog een bericht ter aanvulling geplaatst hebt. Even lezen.

Dennis.

Dank je voor je antwoord ook al betekent het dus dat het helaas niet mogelijk is wat ik wil.

Wat ik ermee wil bereiken is dat ik plaatjes die op mijn server staan en die ik op bijvoorbeeld op internetpagina's plaats ook zichtbaar zijn voor mij.

Bijvoorbeeld: Ik heb een betaalde webhoster met een .nl adres. Omdat ik daar beperkte webspace heb zet ik sommige foto's op m'n eigen server. Hierdoor kan ik de pagina zelf wel bekijken, maar de plaatjes die op die pagina staan en die van mijn server worden gehaald kan ik niet zien. Ik hoop dat het nog een beetje te begrijpen is...

Maar helaas wil het dus niet :confused:

Thanx iig

p.s. Ik hoor net via een vriend dat het eventueel mogelijk zou zijn om een extern ipadres te gebruiken in je interne netwerk. Dat zou toch een oplossing zijn? Is dit ergens in te stellen? Ik zit nu ergens bij TCP/IP instellingen te zoeken

Laatst bewerkt:
heb je bij Wanadoo geen homepage ruimte die je kunt gebruiken?

Wanadoo ruimte heb ik idd ook (kon je dat aan m'n ipadres zien?), maar die ruimte gebruik ik al voor een andere pagina. Ik beheer idd nogal wat verschillende pagina's :)

Ik wil er nu dus voor zorgen dat als ik 83.116.xx.xxx intyp op m'n eigen computer dat ie wordt doorverwezen naar 10.0.0.xxx.
Ik meen dit ooit te hebben gedaan in het verre verleden, maar weet nu niet zo gauw te zeggen hoe ik dat gedaan had.

Maar zoals je het beschrijft het te willen doen, is de oplossing er al. Je kunt immers je webser via je je interne ip toch al bekijken? Of je nu buiten je router om doet of local, het resultaat is hetzelfde.

Dennis.

Wat ik ermee wil bereiken is dat ik plaatjes die op mijn server staan en die ik op bijvoorbeeld op internetpagina's plaats ook zichtbaar zijn voor mij.

Bijvoorbeeld: Ik heb een betaalde webhoster met een .nl adres. Omdat ik daar beperkte webspace heb zet ik sommige foto's op m'n eigen server. Hierdoor kan ik de pagina zelf wel bekijken, maar de plaatjes die op die pagina staan en die van mijn server worden gehaald kan ik niet zien.
maar de plaatjes die op die pagina staan en die van mijn server worden gehaald kan ik niet zien.
Dan ligt het probleem in de verwijzing naar de plaatjes.
(of zit dat wel goed)

Dennis.

De verwijzing naar de plaatjes is wel goed. Maar hierin staat bijvoorbeeld de verwijzing naar het adres http://83.116.xx.xxx/plaatje.jpg. En dit adres kan ik op mijn lokale computer dus niet zien. Want dan zou het adres http://10.0.0.xxx/plaatje.jpg moeten zijn. Zou ik dat adres gebruiken, dan zou alleen ik het plaatje kunnen zien en niet de andere internetgebruikers.

Wat ik dus wil is dat ik het adres http://83.116.xx.xxx/plaatje.jpg kan gebruiken en dat ik het plaatje op mijn eigen (lokale) computer ook kan zien. Oftwel dat mijn computer 83.116.xx.xxx vervangt door 10.0.0.xxx

Kan dit niet met bepaalde instellingen in windows of in mijn modem/router (Speedtouch 510)?

De verwijzing naar de plaatjes is wel goed. Maar hierin staat bijvoorbeeld de verwijzing naar het adres http://83.116.xx.xxx/plaatje.jpg. En dit adres kan ik op mijn lokale computer dus niet zien. Want dan zou het adres http://10.0.0.xxx/plaatje.jpg moeten zijn. Zou ik dat adres gebruiken, dan zou alleen ik het plaatje kunnen zien en niet de andere internetgebruikers.

Wat ik dus wil is dat ik het adres http://83.116.xx.xxx/plaatje.jpg kan gebruiken en dat ik het plaatje op mijn eigen (lokale) computer ook kan zien. Oftwel dat mijn computer 83.116.xx.xxx vervangt door 10.0.0.xxx

Kan dit niet met bepaalde instellingen in windows of in mijn modem/router (Speedtouch 510)?
Jouw verhaal is zeer duidelijk. Eerder gaf ik reeds aan, dat ik in het verleden iets dergelijks heb kunnen bewerkstelligen, maar ik zal het toch (maar weet niet of ik daarvoor wel de tijd heb) weer opnieuw moeten uitzoeken.
Heb eigenlijk nog een vraag aan jou: Als je toch over een eigen server beschikt en je die altijd gaat gebruiken(je server is voortdurend in de lucht), dan is het hosten van je site toch niet meer nodig?
De site die je host zet je dan nu op je eigen server.

Dennis.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan