ip adres

Status
Niet open voor verdere reacties.

deborab

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2001
Hallo,

Een vraag:

Op mijn werk moet ik een vast ip adres geven aan een collega.
Nu schijn ik te kunnen zien welk ip adres nog vrij is.
Maar ik heb geen idee hoe ik dit kan zien.

Weet iemand hoe ik dit kan zien....

waar moet je dat ip adres voor doorgeven dan? je kan toch gewoon je eigen ip adres doorgeven?

Voor het aanmaken van de vpn verbinding.

Ik wil mijn collega graag een vast ip adres geven, ik heb voor mezelf al een ip adres, en met ze tweeen kunnen we daar geen gebruik van maken.

heb je een IT beheerder/afdeling op jou werk (ik weet niet hoe groot het bedrijf is) zij kunnen dat zien in de DNS/DHCP server, en ook uitgeven.

Dat is niet om kleinerend te doen maar vanwege de vraagstelling maak ik eruit op dat jij geen kennis hebt van DHCP Pool's/Leases,IP-Ranges, subnets en aanverwante onderwerpen. dus zal het voor jou lastig worden om een vrij IP te vinden in genoemde onderdelen van het netwerk

Laatst bewerkt:
Niet op het werk, deze komt 1x in de 3 maanden.

Normaal deed ik altijd het volgende (zo is het mij geleerd):om een vrij ip adres te vinden:

start, uitvoeren en 'cmd' starten. dan krijg je het dos scherm:
- met het commando ipconfig kan je dan je ip adres zien (192.xxx.xxx.xxx)
- tel hier er 1 bij op en kijk met het commando ping 192.xxx.xx.xxx+1 of deze vrij is. Als je geen reply krijgt dan is deze vrij. Zo niet dan nog 1 erbij optellen en opnieuw pingen.

Dit lukt dus niet..... (misschien is de vraagstelling ook wel onduidelijk)

Ik heb namelijk mijn eigen vaste ip adres zelf aangemaakt, via DHCP. Maar nu heb ik geen idee meer hoe ik dat gedaan heb....

Ik neem het zeker niet kleinerend op.
Ik weet in dit geval wel hoe het opgebouwd is.

Maar aangezien bij ons 24 uur per dag werken, dacht ik dat de bovenste manier het veiligst is om een vrij ip nummer op te zoeken.

Zet hem eerst op DHCP, en trommel ipconfig /all, in de commandbox, dat nummer is dan vrij te gebruiken.

Wist niet, dat het werkt, met een DHCP server.:o

Als ik het thuis doe, zoals onderstaand:

cmd /k ipconfig

Dan krijg ik gewoon informatie.

Probeer ik dit op mijn werk, dan niet....

Op zich is de methode die je hebt toegepast niet helemaal sluitend/correct

Een DHCP server wijst ip adressen toe aan machines. hiervoor gebruikt hij een adresspool (ook wel range) deze deelt hij naar eigen inzicht uit aan machine die dat aan hem vragen.
Nu heb jij voor je eigen machine een adress ingesteld (bijv 192.xxx.xxx.10) en jou machine vraagt niet meer aan de DHCP server om een adres. Nu kan het voor gaan komen dat de DHCP server datzelfde ip adress gaat uitgeven aan een andere machine die een poos niet aan is geweest of die nieuw word neergezet waardoor er storing optreed.

De kans daarop is afhankelijk van hoe groot systeembeheer die pool heeft ingesteld in combinatie met het aantal Werkstations/netwerk apparaten (Printers)/servers wat jullie in datzelfde netwerk hebben zitten en hoelang een ip adres word "geleased"(geleend) van de DHCP server.

Zou jij nu doormiddel van het ping commando een timeout krijgen betekend dat niet dat dat een vrij IP adres is. het kan zijn dat dat ip adres al geleased is door een machine die op dat moment uitstaat maar nog wel dat adress toegewezen heeft gekregen van de DHCP server. Zodra die opstart gaat hij dat ip weer gebruiken en heb je dus wederom een conflict.

de enige veilige manier om in een bedrijfsomgeving een vast ip adres in te stellen is die te vragen aan degene die de DHCP server ingesteld heeft. hij zal geheid voor dit soort doeleinden een Range hebben ingesteld die niet door de DHCP server uitgegeven word. hiervan weet hij ook welke er al door apparaten in gebruik zijn binnen het netwerk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan