IP conflict

Status
Niet open voor verdere reacties.

WimGoo

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2011
Ik heb de volgende opstelling van mijn computer:
Ziggo modem Cisco EPC3925. Van hier uit hebben 2 laptops en 2 tablets een WIFI verbinding en ik heb er een Netgaer WIFI Range Extender WN200RPTv2 op aan gesloten om het signaal te versterken naar een andere ruimte in mijn huis. Ook heb ik op de extender een desktopcomputer op aangesloten die geen WIFI heeft.
Ik heb alles zodanig ingericht dat er automatisch IP adressen worden aangemaakt.
Toch gebeurt het regelmatig dat hij aangeeft dat er een IP conflict is en dan heb ik met mijn desktop of de laptops geen internet verbinding.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Is je dhcp range groot genoeg? Worden ze te lang vastgehouden waardoor ze niet meer beschikbaar zijn?

Onduidelijke melding: Een repeater/extender doet standaard zelf geen ip-uitgifte, dat doet de 'hoofdrouter' (dus de EPC in jouw geval).
Heb je echter het zo ingericht dat de repeater zich bemoeit met het uitgeven van ip-adressen óf de repeater een vast ip-adres gegeven dat ook vanuit de hoofdrouter aan clients uitgegeven kan worden, dan is er een goede mogelijkheid dat je het probleem zelf veroorzaakt hebt.
Dit geldt ook als je andere apparaten (printer, vaste pc etc.) een vast ip-adres hebt gegeven in de reeks die de hoofdrouter gebruikt voor ip-adres uitgifte.

Overigens geeft het conflicterende ip-adres daaromtrent een hint, maar beste is dat je zelf even terugdenkt aan hoe je het nu ingericht hebt staan (zie eerste paragraaf).

Tijs.

Weet je zeker alle apparatuur een IP adres van dezelfde router krijgt?

Is je dhcp range groot genoeg? Worden ze te lang vastgehouden waardoor ze niet meer beschikbaar zijn?

@lsysl: Dat kan niet het probleem zijn, want dan krijgt een pc/laptop helemaal geen ip-adres, dus kan ook niet leiden tot ip-adres conflict.

Tijs.

@dnites: WIe weet, ik ben er niet helemaal zeker van of het om n ip conflict gaat word wel gezegt, maar we weten niet of de pc's uberhaupt een ip krijgen! Of heb ik iets over het hoofd gezien?

@lsysl: als een pc geen ip-adres krijgt, dan kiest die zelf een zgn. APIPA adres, dus een 169.254.x.x ip-adres. Dat leidt niet tot ip-conflicten (natuurlijk is er dan GEEN internet, want werkt alleen lokaal).
De rest van mijn uitleg is gewoon wat het is: Een pc/laptop krijgt geen ip-adres als er in de dhcp reeks geen ip-adres vrij is en het ook niet zo is dat dezelfde pc/laptop eerder via dhcp een ip-adres kreeg en de dhcp lease nog geldig is (dus een renewal mogelijk is).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan