ip probleem draadloos icm netwerkdrive

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bekded

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2006
Ik heb een tuisnetwerk met drie laptops (draadloos) en twee pc's (bedraad), nu heb ik twee weken geleden een netwerk hardeschijf van Freecom (400GB) aangesloten in mijn netwerk. Op zich werkt alles perfect maar ik heb toch met enige regelaamt een probleem.

Het probleem is dat als de netwerk HD aan staat (één van de redenen waarom je zoiets koopt) ik via wifi geen geldige ip adressen meer krijg. Ik krijg dan een adres in de range van 69.254.0.???. De standaard gateway is dan 69.254.0.1, als ik dan naar dit ipnummer toe ga kom ik uit in mijn netwerk HD.

Ik krijg pas weer een "normaal" ip adres als ik de HD uitschakel, router even van de stroom af en dan weer alles aanzetten behalve de HDD. Pas als alles een ip heeft dan weer de HDD aanzetten.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan?

Gegevens:
Router: Sitecom WL173
HDD: Freecom networdk HD 400GB
Laptop: HP nc 6320 met windows XP pro

bij voorbaat dank

Hmmm.. is de harde schijf soms tevens accespoint? Zit er een optie in de HD om dit uit te zetten of dhcp te disabelen?

Hmmm.. is de harde schijf soms tevens accespoint? Zit er een optie in de HD om dit uit te zetten of dhcp te disabelen?

Ja, die optie zit erin. DHCP staat op disabled. Zou dus niet het probleem moeten kunnen zijn, begrijp er niets van.

ip adres van de HDD heb ik overigens handmatig op 129.168.0.106 gezet, hij kan dus ook niet op 1 gaan zitten en zo alles overnemen.

Geen optie om het accespoint-gedeelte te disabelen? Heb je misschien de kabel uit het modem op de wan ingang aangesloten? Probeer dan de lan ingang.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met accespoint, ik wist niet dat een netwerk HDD dat heeft.

Ik heb maar ff wat screenprints gemaakt van de verschillende instellingsschermen van de HDD

home
status
ip config
maintenance
SMB server
FTP server
disk utility

Voor wat betreft de modem kabel: er zit op deze router maar één ingang voor het modem en dat staat ook zo aangegeven. Eén modem ingang en vier lan poorten.

Hoop dat dit één en ander verduidelijkt

Vreemd dat dit gebeurd zeg! Dus de bedrade pc's zitten direct op de router en de HDD ook? Wat je eens kunt proberen is om alle pc's (bedraad en draadloos) EN de HDD een vast Ip-adres te geven in de range van de router. Dus pc 1 192.168.0.10, pc 2 192.168.0.11 enz. Geef de externe HDD als laatste een vast Ip-adres b.v. 192.168.0.15

Ben benieuwd of dat helpt.

Laat dat nou net zijn wat ik vanmiddag heb gedaan, beginnend bij 100 en de HDD op 110.

Eens kijken of dit helpt, helaas is het geen probleem wat iedere keer voorkomt.
Ik denk dat het probleem hiermee wel opgelost is maar ben toch nog steeds benieuwd waar dit nou vandaan komt.
Heb al een mailtje naar beide fabrikanten gestuurd en acht nog op antwoord, zal ook wel weer nergens op uitdraaien maar dan heb ik het iig geprobeert.

bedankt voor het meedenken.:thumb:

Inmiddels twee weken verder en nog steeds geen antwoord van de fabrikanten, nietdat ik het verwacht had maar toch........

Oke, een update. Ik heb nu de afgelopen twee weken lopen expirimenteren met instellingen voor wat betreft de ip adressen. Heb nu de situatie dat de HDD een vast ip adres heeft en de rest automatisch. Tot nog toe (nu ongeveer een week) geen problemen meer.

Nogmaals, bedankt voor het meedenken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan