iPhone apps maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remi321

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2010
Zonet kwam ik een website tegen waar ik een tutorial vond over Objective-C voor iPhone. Ik zag de eerste regel aan code, en had gelijk al de pest in. Dit is geen taal voor mij. Wel heb ik zeer veel ervaring met LUA, maar C++ en C# zijn voor mij ook geen probleem. Ik zou dus een logische taal willen zoals ik ze het beste ken, en dan natuurlijk in Lua bij voorkeur indien mogelijk :P

Welke talen zijn een mogelijkheid, en is het uberhaupt mogelijk om apps op windows te maken? Alvast bedankt.

iPhone apps dienen op Intel based Macs gemaakt te worden. De taal waarin de applicaties geschreven worden is Objective-C, maar: "Because Objective-C is a superset of C, it is easy to mix C and even C++ into your Cocoa Touch applications." (zie: http://developer.apple.com/technologies/ios/cocoa-touch.html). Verder bestaan er verscheidene frameworks zoals Appcelerator Titanium of PhoneGap, waardoor je apps in HTML/Javascript kunt schrijven.

Nee. PhoneGap is een framework dat jouw HTML + JS code omzet naar Objective-C. PhoneGap dient geïnstalleerd te worden naast Xcode, en Xcode draait alleen op Intel based Macs.

-edit- Dit geldt natuurlijk alleen voor het iOS gedeelte van PhoneGap. PhoneGap kan ook voor Android gebruikt worden (en dan wel op Windows geïnstalleerd worden), zie: http://dev.tonic1394.com/2010/06/phonegap-the-missing-androidwindows-setup-guide/

Laatst bewerkt:
En waarom zou xcode alleen op mac draaien? Indien er een compilatie mogelijkheid is moet het op ieder systeem mogelijk zijn om om te programmeren niet waar? Uiteindelijk draaid het resultaat op mijn iphone, dus mijn windows pc hoeft de gecompileerde taal niet te snappen.

@DJ14: klopt niet. Phonegap zet geen HTML en JS om naar ObjC. Het wordt gewoon in een UIwebview gedraaid. Deze html en javascript blijven zelfs in de distro on-aangetast. Daarom is het ook zo traag en heeft het ook zo weining mogelijkheden. nimblekit.com is dan weer iets uitgebreider (nog wel...), maar ondersteund minder platformen.

@Remi: LUA? wow.....you're in luck: www.anscamobile.com Corona! Alles in LUA!
Succes ermee! Corona rocks. Ik heb ook een een pro-licensie and i love it :-)
(alhoewel Titanium ook een superkeuze is, sinds ze native code genereren en van het
html e.d. af zijn gestapt.)

Laatst bewerkt:
EDIT: Ah, k zie het al: gratis versie is voor persoonlijk gebruik.

Verder, is er een documentatie of wiki waar ik alle native functies kan vinden van Corona/iPhone?

Laatst bewerkt:
hoi remi.
Ja, ze kosten wel vaak geld. corona bv is ca. 140 euro per jaar per platform.
Monotouch.net is nog duurder (een superoptie als je geen ObjC wilt maar wel C#!)
Titanium Mobile is ook een paar honderd per jaar....
Phonegap is dan wel gratis....maar het is toch een webApp die "native" draait.
Is daarnaast langzaam, buggy (crossplatform zonder veel werk?: yeah right, dream on...misschien voor simpele dingetjes!) en heeft bij lange na niet de API's die bv de bovengenoemde 3 hebben! Ook maken bovengenoemde 3 echte native code.

De API van Corona? Ook docs & Samples staan hier:
http://www.anscamobile.com/resources/

Heel veel ondersteuning en ook veel tuts online te vinden (video's ed).

En dat alles in LUA :-)

Suc6

Nouja, k zit nu een beetje te *****n in Corona en het werkt prima opzich. Nog niet op mijn iPhone geprobeert, maar dat komt nog wel. Eerst maar even alle native functies zien te begrijpen :P K heb nu al een probleem namelijk, met de functie native.showAlert zou ik dus een popupje maken. Werkt prima. Ik dus even wat functies gemaakt, knopje 1 sluit het schermpje, knopje 2 ZOU het schermpje opnieuw moeten weergeven. Maar in plaats van dat, vind de emulator het leuker om gewoon te crashen. Is dit een probleem van Corona ofzo?

Zie code hier. Let niet op de codingstijl, was gewoon aan het uitproberen :P

neuh...heb ik nooit gehad...en ik zie het zo ook niet.
probeer het forum eens.
ik zit tegenwoordig meer op titanium. werkt ook voor desktop.

een ideale tool overigens is corona project manager. alles-in-1.
http://www.coronaprojectmanager.com/
maar er zijn nog veel meer third-party tools.

Suc6.

Tis wel een heel andere manier van lua zeg :P Functies zoals event.index ofzo, nooit met zulke fyncties gewerkt. Lijkt wel een soor OOP, alleen dan net anders lol

Ter vergelijking voor de mensen die het kennen: Multi Theft Auto is waar ik nu ook veel met LUA script. Echt totaal anders dan dit, en dan met name de functienamen :P van setTimer naar timer.performWithDelay lmao

Mja, t gaat waarschijnlijk wel lukken. Mocht dat niet het geval zijn, is er hier dan een subforum waar ik met dergelijke vragen kan komen? Natuurlijk zal ik me registreren op het Corona forum, maar gewoon voor het geval dat..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan