iPod 3G virus?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maximvdw

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2009
Hallo,

Eerst en vooral, heb lang getwijfeld waar ik dit het best kon zetten.

Ik heb een iPod 3G (redelijk oud), een paar weken geleden kreeg ik een mail van apple dat een bepaalde applicatie
was gekocht onder mijn naam/met mijn ipod in de verenigde staten.
(wel even vermelden dat ik geen credit card gegevens in mijn acc heb)

Beste [???],

Uw Apple ID '[???]' is zojuist gebruikt om 'Pocket Poker : Texas Holdem Pro Series' te downloaden uit de de App Store op [???]. Wellicht ontvangt u deze e-mail ook omdat u uw wachtwoord sinds uw laatste aankoop hebt gewijzigd.

Deze download is gedaan vanuit Verenigde Staten.

Als u deze download bent aangegaan, kunt u deze e-mail negeren. Het is naar u verzonden om u erop attent te maken indien u de download niet zelf hebt gedaan.

Als u deze download niet bent aangegaan, bevelen wij u aan om naar iforgot.apple.com te gaan om uw wachtwoord te wijzigen. Ga vervolgens naar Apple ID: tips om de veiligheid van uw account te beschermen voor extra hulp.

Vriendelijke groeten,
Apple
[???] bevat persoonlijke gegevens, ipod naam

Voor alle duidelijkheid, dit was geen phishing ik ben ook rechtstreeks naar de url gegaan via mijn browser

Ik heb toen onmiddelijk mijn wachtwoord gewijzigd. Maar sta nog altijd perplex hoe het komt dat er een app is geinstalleerd waarvan
ik niets weet, met mijn account en dan ook nog is met mijn iPod.

Vorige week begon ik te merken dat er uit het niets applicaties begonnen te installeren op mijn ipod (na opzoeken, blijkbaar betaalde).
Weer heb ik mijn wachtwoord gewijzigd, al mijn apps gedelete en een schone lei begonnen. En nadien ook een recovery gedaan naar ergens in 2010..
(daarna wel terug geupdate)

Maar vandaag weer begon zich spontaan een applicatie te installeren op mijn pas gewiste ipod. (een poker spel)

Dus ja, ik sta zowaar voor een raadsel.. Hoe kunnen apps zomaar installeren, hoe kan het dat apple denkt dat ik iets koop in de VS met mijn ipod, ondanks het feit
dat ik gewoon thuis zit..

gr,
Maxim

PS: Had ook een mail vorig jaar maar daar stond in dat het vanop een onbekend apperaat in de VS was

Laatst bewerkt:
Vreemd.. Is je mailbox gehackt waar het nieuwe Apple ID op binnenkwam?
Stel je vraag evt. op Onemorething - de NL appel portal.
Anders een mooie klus voor zo'n Genius in een Applestore, of is ie gejailbreaked?

apple producten hebben toch nooit een virus? *sarcasm*
volgens mij is dit geen virus maar een gevalletje identiteitsfraude of gehackte account. ik zou als ik jou was ook even contact opnemen met je creditcard verstrekker om het bedrag terug te claimen

Een virus is er niet voor iOS.
Als die is gejailbreakt dan is dat het waarschijnlijk, want daarmee wordt alles van Apple omzeilt, en de hackers (die de jailbreak mogelijk maken) kunnen zichzelf zoveel toegang verstrekken als ze willen.

Maar ik denk dat het je mail is die is gehackt.

Apple producten kunnen virussen krijgen. Er is geen garantie dat je apparaat virus vrij is. (om het zo te zeggen)
Apple prijst zijn / haar producten als klantvriendelijk, maar is wel vatbaar voor virussen.
Ga langs bij een apple store bij jou in de buurt en vraag het na.

nee mijn opmerking was meer gericht op de "unique selling point" die ik altijd van apple gebruikers en apple verkopers krijg: "apple heeft nooooooit virussen"

appart verhaal. Wat betreft apple en virussen is mijn persoonlijke ervaring dat ik met ios en mac os nog geen enkel virus heb gehad. Ook op internet of in forum heb ik nog nooit iemand gehoord die hier last van hat dus lijkt me best aannelijk dat apple (nog) geen virussen heeft. Kloppen mijn persoonlijke ervaringen of zijn er daad werkelijk virussen voor de mac?

natuurlijk zijn er virussen voor de mac!!!
de apple store heeft niet voor niets anti virus applicaties!!

Pure marketing om mensen een veilig gevoel te geven?;) Maar idd nu je het zegt zullen ze er inderdaad wel last van hebben. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog niet eerder gezien/gehoord heb vandaar..

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok voorlopig nog niets gebeurt (is ook nog maar paar uur geleden)
Heb een nieuwe account aangemaakt,
heb nu tijdelijk terug even iOS 4.

Zien wat er gebeurt ;)

EDIT : Vond een verdachte file toen ik mijn ipod opende in linux (kan je aan bestanden) en vond een file in de root die p0ker noemde (geen extensie +-120kb)

gr,
Maxim

@Mausy
Dat Appleproducten gevrijwaard zijn van virussen is natuurlijk een fabeltje.
Dit is slecht 1 recent voorbeeld, kwetsbaarheden in Safari zijn ook al langsgekomen.
Ik gebruik Win Xp en Win 7 en m'n vrouw Win Xp, de laatste 10 jaar kan ik me geen virus herinneren!
De grootste risicofactor zit achter/voor het beeldscherm!
Dat Apple misschien kordater inspringt op de dreigingen? Het zal wel.
En ja, fanatieke Applegebruikers houden het sprookje in stand.

Dat lek wat jij aandraagt is geen virus. Werd toen gebruikt door de Jailbreak Community en Apple heeft dat lek gedicht. Een virus is narigheid wat je PC compleet om zeep helpt. Die zijn er op dit moment nog niet voor Mac OS X. Voor er weer een ellenlange discussie hier gaat komen. De virussen die er zouden kunnen bestaan voor Mac OS X of iOS kunnen niks aanrichten zoals bij Microsoft Windows het geval is. Dat er virusscanners in de App Store staan is wel zo netjes want deze scannen voor 90% op virussen voor Microsoft Windows. Je vindt het namelijk niet fijn als je een bestand verstuurd naar je Microsoft gabber of collega en hem een virus bezorgd of andere narigheid. Wel zo netjes als je dan even het bestandje scant voor je hem deelt met je gabbers of collega.

Draag mij maar eens een voorbeeld aan waarbij Mac OS X compleet om zeep is geholpen door een virus.;)

Let wel! Een virus is geen malware, spyware etc. Hou die dingen eens een keer uit elkaar.

Laatst bewerkt:
Een virus in windows kan catastrofaal zijn en bij mac OS omdat het op Unix gebaseerd is kan het alleen de user omgeving om zeep helpen en bv alle foto's en documenten verwijderen. Maar ze zijn er zeker! Ze kunnen alleen niet in de root komen

Er zijn GEEN werkende virussen voor MacOsX. Klip en klaar. Het voorbeeld hierboven is een gat in het systeem, en dat gat is gedicht.
Natuurlijk komen mensen wel malware tegen op de Apple, en Trojans, maar die zitten vaak in bepaalde applicaties, die niets met het besturingssysteem an zich te maken hebben. Denk daarbij aan Flash.
@DijsnK:
Dat er antivirus programma's zijn voor de Mac is niet meer dan logisch. Alleen, ik gebruik ze niet. Bovendien de meeste van deze virusscanners zijn heel goed in het weghalen van Windowsvirussen in je Apple-mail.

Wat je eigenlijk zegt: Het regent, dus het is herfst.

Het kan natuurlijk zijn dat er iemand je apple-account gehackt heeft, het kan natuurlijk ook maar zo zijn, dat het gebeurt is nadat je op de betreffende link in je mail geklikt heb, en dat die mail nu juist een phising mail was. Resetten van je wachtwoord doe je niet via een in een mail aangeboden link, maar door in te loggen op www.apple.nl met je apple-id. Dat is de enige manier om zeker te weten dat je op Apple zit, en niet op een of andere nagebouwde site, want daar zijn die gasten errug goed in tegenwoordig.

@Tummie Mac zeker? , voor alle duidelijkheid had geen gejailbreekte versie en controlleerde elke dag op updates.

@de rest: Virus bleek afkomstig te zijn van de officieele app van philips (mijn docking). Het bewijs dat apple zijn apps wel degelijk niet goed controlleerd ;)l
(File toonde zich in linux nadag ik de app starte) <- getest met 2 distro's, dus geen virus daarvan

@admin/mod : Mischien deze topic beter sluiten, voor er lange discussies van komen ;)

gr,
Maxim

Laatst bewerkt:
@Maximvdw, en heb je Apple er al van in kennis gesteld dat je de eerste bent die een virus gevonden hebt in de officiële Philips docking App. Het is allemaal een beetje vaag wat je problemen nu werkelijk zijn. Als je niemand anders je inlog gegevens geeft van iTunes om apps te installeren, zal er ook niemand zijn die daar misbruik van kan maken.

Je kunt van hieruit ook wel veronderstellen dat je misschien in iTunes je account hebt staan op de store uit de US. Die kun je makkelijk veranderen in iTunes om het op NL te zetten. Zal dat de volgende keer maar eens in de gaten houden. Denk dat dat je probleem is inplaats van je gezwam over virussen.

Laatst bewerkt:
ik zit erop te zoeken, maar kan geen enkele pagina vinden waarin een virus in de Philips app zou voorkomen.

En Maxim, toon mij dan maar eens een werkend virus voor de Mac. Niet voor Flash, niet een Java Exploit, maar een virus voor Apple. Ik wens je veel plezier en voorspoed bij het zoeken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan