IPTV via router?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kamisenka

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2016
Hallo iedereen,

Ik heb een nieuwe router aangeschaft (TP-Link Archer C2) om mijn WIFI sneller te maken want hij was te traag.
Deze wil ik in de woonkamer installeren. Mijn modem/router van Tele2 staat in de meterkast.

Nu heb ik in de woonkamer een ethernetpoort (die is verbonden met de meterkast) die ik heb aangesloten via UTP om mijn decoder voor Interactieve TV van Tele2.
Ik heb geprobeerd om de TP router aan te sluiten op die ethernetpoort en dan de decoder op een LAN poort van de TP router. WIFI werkt dan wel maar de IPTV niet. Hoe kan dit?

Interactieve TV gaat niet via een router dus kan je vergeten.
Je kan er wel een switch tussen zetten om te verdelen.

Ik ga er hier vanuit dat je een aparte decoder hebt voor de tv die (tot nu toe) via die ene UTP kabel is aangesloten op de Tele2 routermodem.
Dat het niet werkt is (dan) vrij simpel: De TV decoder heeft een aparte VLAN instelling (bijv. VLAN10 ipv. VLAN1), dus er mag geen router tussen zitten om dit werkend te krijgen.

Wat je wél kunt doen is het ombouwen van je Archer naar accesspoint/switch, zodat de Archer niet als router optreedt. Komt er dan ook op neer dat de Archer niet via zijn ene WAN maar via een van zijn 4 LAN aansluitingen aan de Tele2 routermodem moet worden aangesloten.

Als ik aanneem dat je wifi al goed had geconfigureerd op de Archer valt het verder wel mee.

Een voorzetje daaromtrent:
Volgende instructie heb ik voor je gemaakt, zo goed en zo kwaad als mogelijk (gegeven weinig gegevens over de andere router, het ip-netwerk etc.):

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de TP-Link Archer zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als het LAN ip-netwerk van Tele2 routermodem. En daarna de TP-Link Archer via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de Tele2 routermodem verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de Tele2 routermodem moet je even achterhalen (mogelijk weet je dit overigens al) via een pc die je bedraad aansluit op de Tele2 routermodem, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Tele2 routermodem aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de TP-Link Archer router:
Je kunt daarna je TP-Link Archer router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Tele2 routermodem). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de TP-Link Archer van de Tele2 routermodem.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de TP-Link Archer.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de TP-Link Archer, via
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de TP-Link Archer.
5. Zet DHCP serving uit op de TP-Link Archer.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de TP-Link Archer uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de TP-Link Archer een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Tele2 routermodem, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Tele2 routermodem. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Tele2 routermodem als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Tele2 routermodem al als LAN ip-adres gebruikt: Er mogen geen dubbele (toegekende) ip-adressen in je netwerk zitten.
Als je twijfelt, dan is .253 doorgaans een goede keuze.
De pc zal hierna de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de TP-Link Archer.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de TP-Link Archer bedraad met een LAN poort van de Tele2 routermodem.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Tele2 routermodem ipv. de TP-Link Archer.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de TP-Link Archer nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de TP-Link Archer].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de TP-Link Archer zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Tele2 routermodem.
Je hebt dus de TP-Link Archer als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tijs, bedankt dat je de tijd hebt genomen om me te helpen!
Het is me ook gelukt om het op jouw manier te doen! Ik was vergeten om aan te geven dat ik OSX heb maar na wat zoeken heb ik de informatie die ik nodig had gevonden.
Nu heb ik dus interactieve TV en een sterk WIFI signaal via mijn TP-Link router (nu access point)
Thnx!

Mooi resultaat. :)

Laatste wat je nu nog moet doen is deze vraag de status opgelost geven:
Log in op het forum, open deze vraag (of andersom: Open deze vraag en log (bovenin rechts) in op het forum).
Daarna (2 opties, gebruik er 1 van, optie a. is het makkelijkste):
a. Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]
b. Rechtsonder posting #1 (je startposting dus van deze vraag) kun je ook de status naar opgelost veranderen.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan