IPv6????

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Hallo Allemaal,

Heb begrepen dat er sinds deze maand ook IPv6 adressen worden 'uitgedeeld'.

Moet je hier iets speciaals voor instellen? Moet je daar een speciale router voor hebben?
Of moet je provider dit inschakelen en loopt het dan verder van zelf?

Hoor graag van jullie.

mvrgr.
Nossie

Misschien, misschien, misschien ;)

Beetje flauw, maar het is afhankelijk van wat je er zelf mee wil:

Je krijgt nog steeds een IP4 adres, dus je hoeft niet over op ip6. Als je IP6 wil routen moet je router daarvoor geschikt zijn. Dat kan soms met een software-update of wordt al meegeleverd. De router an sich is niet anders. Veel goedkope en oude routers kunnen niet omgaan met ip6 en kun je ip6 dan ook niet gebruiken.

Zelfs al ondersteund de router aan de buitenkant IP6 is er vervolgens nog steeds geen noodzaak om ook intern IP6 te gebruiken. De meeste routers kunnen prima ip4-6 bridging doen. Als laatste optie heb je om alles over te zetten naar IP6, maar ik verwacht dat dat voor de meeste "gewone" gebruikers nog jaren gaat duren.

Dus met andere woorden: Als gewone internet/thuisnetwerk gebruiker voorlopig gewoon alles laten zoals het is.....
Tegen de tijd dat het echt noodzakelijk is, is al mijn huidige apparatuur al lang vervangen door geschikte apparatuur....

Zou ik me inderdaad voorlopig nog maar niet "druk" over maken.....
Tegen de tijd dat het zo ver is merk je het vanzelf wel.....

Oke dan, dacht zal me eens voorbereiden op het nieuwste van het nieuwste....Maar is nog niet nodig...
Wat ik er net over heb zitten lezen is dat je volgens mij nu wel altijd een vast IP adres krijgt als het helemaal ingevoerd wordt.
Want een deel van het adres is je MAC adres van je netwerkkaart/router/modem....toch? Of heb ik dat niet goed gelezen?

Mocht jouw provider over gaan stappen vaan IPv6, dan zul je daar zeker wat van horen.
Maar voorlopig zal dit nog niet gebeuren. Eerst worden grote bedrijven overgezet, vervolgens middel en kleine bedrijven en tot slot consumenten.

Elk apparaat die verbindingen maakt met een netwerk (netwerkkaart/wifikaart/bluetooth) heeft zijn eigen uniek nummer. Dit nummer wordt MAC-adres genoemd.

Je krijgt op je huisadres 1 vast uniek ipadres (vergelijk het met je postcode met huisnummer, niemand in Nederland heeft de zelfde postcode met huisnummer).
Binnen jouw netwerk thuis, heb je weer allemaal ipadressen. Deze adressen worden weggegeven door je modem of router. De router/modem voegd dit naar de buitenwereld weer samen naar het unieke ipadres.

Er is inderdaad over nagedacht om elk apparaat een ipv6 ipadres te geven. Het nadeel is dat alles dan gelijk in contact staat met de buiten wereld en dat zou je niet willen. Mochten ze dit laatste inderdaad willen uitvoeren, dan heb je geen internetverbinding meer nodig van je provider aangezien het al internet heeft.
Ik zie het nog niet gebeuren dat elk apparaat zijn eigen vaste ipv6 ipadres krijgt. Hierdoor zullen providers geen geld meer verdienen of je moet bij elk apparaat een abonnement afsluiten.

Laatst bewerkt:
Ja zo had ik er nog niet over nagedacht...Mocht het zover komen zal je wel op 1 abo een x aantal apparaten/IP adressen mogen gebruiken.
Maar idd, denk niet dat zoiets op korte termijn zal gebeuren. Zal veel verbouwen zijn voor de providers en dat kost geld en dat maakt de abo's weer duurder....En daar zit natuurlijk niemand op te wacht...

@wouter. je mag het hopen, maar helaas. Providers die "echt" IPv6 leveren, dienen een volledig subnet aan de consument te leveren (staat zelfs in de specs!!). Dat volledige subnet kan inderdaad transparant worden doorgegeven aan elk gewenst apparaat.

Elk apparaat in je subnet dit zich aanmeld bij je router krijgt een uniek adres in je subnet en is direct met dat IP bereikbaar op het internet. Let wel, je router is nog steeds een gateway en je kunt nog steeds een firewall op de router hebben.

De problematiek van directe connectie naar het internet is ook niet zo groot overigens. Ja elk apparaat hangt direct aan het internet. Maar bij random toegewezen addressen binnen je subnet moet een aanvaller wel alle combinaties proberen. Als je een /32 krijgt toegewezen zijn dat 4miljard combinaties. bij een /48 wordt dat 281 biljoen combinaties. Om alle IP's van een provider zoals UPC te scannen zou 32 jaar in beslag nemen. Om alle IPv6 in de wereld te scannen op onbeschermde apparaten zou waarschijnlijk meer tijd in beslag nemen dan het huidige universum oud is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan