Irfanview - kaart scannen - formaat vasthouden

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Ik heb dubbelgevouwen kaarten (familie-drukwerk rondom geboorte, huwelijk, overlijden).
Deze kaarten wil ik inscannen. De kaarten hebben allerlei verschillende afmetingen.
Hoe kan ik de kaart inscannen en toch alle (vier) zijden dezelfde afmetingen laten houden zonder per gescande pagina de afmetingen weer apart te moeten instellen?

Vriendelijke groet,
Marianne
 
Je spreekt jezelf tegen; je zegt dat je kaarten wilt inscannen die verschillende afmetingen hebben, maar je wilt bij het scannen alle vier de zijden (wat al vreemd is; je werkt met lengte en breedte en dat zijn er twee :)) gelijk houden? Dat is toch onmogelijk? Als je een A4 formaat scant, zijn lengte en breedte gelijk.
 
Mijn flatbedscanner scant alles op A4 formaat, maar als ik een document van bijvoorbeeld 10x15 cm wil scannen, dan wil ik graag dat de scanapplicatie die afmetingen vasthoudt, zodat ik bij de volgende pagina niet weer de scanmarges hoef in te stellen.
 
Welke scanapplicatie gebruik je ? Welke scanner gebruik je hierbij ?
 
De kaarten hebben allerlei verschillende afmetingen.
Ik snap,je niet, je blíjft jezelf tegenspreken. Bij mijn scanner (ik gebruik gewoon de software die bij de scanner zit, of VueScan voor de negatieven) is het vrij simpel: je begint met een preview, stelt vervolgens het scangebied in (bijvoorbeeld 10x15) en voert dan de scan uit. Heb ik daarna nóg een 10x15 te scannen, dan leg ik die op dezelfde plek, en voer gelijk de scan uit. Omdat de afmeting van de scan al is ingesteld werkt dit prima. Maar je geeft zélf aan dat je met verschillende afmetingen bronmateriaal werkt. Dan gaat dat natuurlijk van zijn levensdagen nooit werken. Dan moet je toch echt middels een preview de afmetingen opnieuw instellen. Daar kan je écht niet omheen wieberen.
 
Zou het kunnen zijn dat Marianne een soort preset wil kunnen aanspreken?
Kan me voorstellen dat ze niet alle afmetingen vantevoren kan bepalen.
 
Je bedoeld een canvas denk ik? Alle gescande kaarten zijn even groot door het toevoegen van witruimte links en rechts?
bv. allemaal 20x20 cm, ongeacht de kaarten liggend of staand zijn?
Je zou na het scannen de BATCH conversie van irfanview kunnen gebruiken.

Wellicht werkt dit ook tijdens het scannen? Ik gebruik daar irfanview niet voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan