Irql_is_not_less_or_equal

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0153

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2008
Beste allemaal,

ik had een vraagje betreffende mijn pc. Ik denk namelijk dat het een en het ander wat met elkaar te maken hebben, dus hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Het begon, toen ik mijn pc voor het eerst opnieuw installeerde, ik kreeg een groot blauw scherm met de tekst IRQL_IS_NOT_LESS_OR_EQUAL.
Na een aantal keer proberen kwam ik er uiteindelijk toch doorheen.
toen opgezocht wat het was, het schijnt iets te maken te hebben met drivers/hardware.
nadat mijn pc opnieuw geinstalleerd was, had ik er geen probleem meer van. daarvoor ook niet alleen tijdens het opnieuw willen installeren. Hij laadt de gegevens, maar tijdens het windows laadbalk scherm krijg ik opeens de error.
ik dacht, nu ben ik er vanaf, mooi, dan hoef ik er niets aan te doen. niks is minder waar.
als ik nu via F8 bij systeemherstel wilde komen werkte dit ook niet. ook hier weer een blauw scherm met IRQL_IS_NOT_LESS_OR_EQUAL. als er dus iets was met mijn pc, zat er niets anders op dan een complete herinstallatie, welke ook met de nodige blauwe schermen kwam.
ik heb hopeloos geprobeerd al mijn drivers up te daten, wat geen resultaat opleverde.
nu denk ik dat ik de bron heb gevonden, mijn on-board geluidskaart. als ik daar namelijk een microfoon in steek, dan pakt hij die niet. ook niet met de nieuwste drivers.
nu wil ik natuurlijk graag van dit probleem af komen, dus wend ik mij tot jullie.

een aantal specs:

core Q6600
videokaart: GeForce 8600
geluidskaart: on-board ALC 8800 Realtek HD audio
4 GB ram

mvg,
Sebastian

Moi Sebastiaan,
Zonde zeg van zo een nieuw systeem. Ik zou die geluidskaart onboard eerst uitschakelen in Systeem en Apparaatbeheer om te kijken of je er zo omheen kunt. Daar moet je ook van die uitroeptekens kunnen zien als je de apparaten uitklapt en er klopt iets niet mee. Verder raad ik je aan om in de logboeken te kijken naar de geregistreerde gegevens van de fout. Ik heb geen Vista maar bij XP is het in Configuratiescherm - Systeembeheer - Logboeken. Daar zoek je de datum en de tijd van een fout op en dubbelklik je om de bijzonderheden te zien.

precies. De foutmelding die je nu geeft is te algemeen. Er staat als het goed is in het blauwe scherm nog meer tekst waarmee je gedetaillerder op zoek kunt naar de oorzaak van deze storing. Zou je die kunnen posten.

ik had ook eens zon fout, ik heb ook n 8600 gt. aals het een asus is, moet je is die meegeleverde software (gamerOSD, SmartDoctor) er af gooien. bij mij was de fout toen verholpen:love:

Hoe hard ik ook probeer om het probleem nu na te botsen, het komt niet meer terug.
wat waarschijnlijk het probleem was waren de IDE-drivers van nVidia voor de harde schijven.
in ieder geval bedankt :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan