Is Access het juiste programma voor wat ik wil?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Janzan

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2012
Berichten
61
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, ik twijfel of access geschikt is voor wat ik graag wil.
Ik wil een formulier maken waarop ik een product kan selecteren.
Vervolgens wil ik daarna een aantal opties kunnen kiezen die afhankelijk van het product beschikbaar zijn.
Dus afhankelijk van het product komen er een aantal keuze rondjes op het formulier te staan, er moet dan een keuze gemaakt worden tussen ja en nee.
Deze opties hebben allemaal een eigen prijs.
Uiteindelijk komt daar dus een totaalprijs uit.
Ik neem aan dat ik dan moet rekenen in het formulier??
Vervolgens wil ik een rapport maken van wat er op het formulier staat, en alles wat op het formulier staat natuurlijk wegschrijven in een database.
Als de prijzen van de opties later wijzigen moeten de gegevens in de database niet meer aangepast worden, dus eenmaal weggeschreven dan niet aanpassen als je de data weer oproept in het formulier.

Is dat heel lastig allemaal??
of heeft er iemand en voorbeeldje wat ik als basis kan gebruiken en bekijken hoe ik een en ander kan doen.
Ik ben hier een poosje geleden zeer goed geholpen met een ander access projectje, en daar heb ik nu dagelijks veel plezier van.

b.v.b hartelijk dank voor alle info
 
Je kan in access een hele database aanleggen[evt met mysql] en er formulieren uit laten komen maar dit is vrij bewerkelijk en als je er nooit mee gewerkt hebt misschien te veel van het goede. Verder kan je er ook spreadsheets in verwerken waarin formules kunnen worden toegepast om getallen evt te wijzigen in de database. De formulieren vullen zichzelf uit de databaseinfo.
Je kan in de database dan zoeken op een kenmerk zoals naam, beschikbaarheid etc... en dat vervolgens op een vooraf ontworpen formulier, met al dan niet keuze rondjes uitprinten.

Kijk anders of je een sjabloon kan vinden bij microsoft wat aan je wensen voldoet.
 
Wil je flexibel zijn met je producten (en zo te zien heb je dat nodig) dan zou je een tabel kunnen maken voor je Producten, en een tabel voor de ProductDetails. Deze koppel je aan elkaar op ProductID. Een formulier baseer je dan op de tabel Producten, en middels een subformulier zie je daaronder dan de verschillende detailopties. Eventueel kun je de productdetails voorzien van een groepscode, en voor elke groepscode een apart subformulier maken. Dat is nog redelijk simpel te maken.
Wil je het mooi maken, met vakken met keuzerondjes etc. dan moet je al gaan programmeren, omdat je het formulier dan niet standaard kunt opmaken op basis van je productgegevens. Dus dan wordt het een heel stuk moeilijker. Excelspreadsheets in een database opnemen? Lijkt mij een onhandige tip; in alle databases die ik heb gemaakt heb ik daar in ieder geval nooit behoefte aan gehad. Hou het, als je aan Access denkt, bij de standaard Access objecten.
Wil je specifiekere hulp, dan zou ik een voorbeeldje posten, zodat we een idee hebben wat je wilt bereiken.
 
Bedankt zover voor het meedenken.
Ik denk dat ik een onafhankelijk formulier moet gebruiken, en dan op het formulier de juiste gegevens in(laat) vullen.
Op dat formulier kan ik ook de berekeningen uitvoeren, en via een knop alles wegschrijven in de database.
Natuurlijk ga ik een begin maken, en dan hier posten zodat jullie het kunnen bekijken en van commentaar voorzien.

Om dat begin te maken heb ik een concrete vraag.

Om te beginnen wil ik op het formulier direct de prijsverschillen laten zie tussen de verschillende leveranciers.
Stel ik het een formulier, met daarop een aantal tekstvelden en keuzelijsten.
[Keuzelijst 1] vul ik met gegevens uit de tabel [Product], en stel ik kies A.
Dan wil ik in [tekstveld 2] een zoekopdracht laten uitvoeren, en wel de volgende.
Laat daar zien uit tabel [prijzen] van het record waar veld [Product] = [de keuze uit keuzelijst1] de waarde in het veld [prijs] in dat betreffende record.
Moet ik dat via een query doen? (bedenk ik nu)

Zolang er in [keuzelijst ]1 geen keuze is gemaakt wil in geen foutmeldingen zien in [tekstveld 2]

Als ik weet hoe dit moet, dan kan ik dat ook toepassen op andere velden.

Voor de duidelijkheid, ik heb een aantal leveranciers, die leveren maar max. 10 producten, met een aantal opties.
Het zijn producten die gemaakt moeten worden, dus aan de hand van de opgegeven maten en opties etc.
Ze rekenen echter allemaal verschillende prijzen voor verschillende opties.
Uiteindelijk wil ik aan de hand van de keuze''s die ik maak en de opties die ik kies kunnen zien wat een product gaat kosten bij de verschillende leveranciers.

B.v.b weer hartelijk dank voor het meedenken.
 
Antwoord op je eerste vraag:
Je hebt zo te zien nog niet veel gelezen over Access, want dan had je geweten dat je via een keuzelijst velden kunt laten vullen op basis van de geselecteerde waarde. Dat doe je door die velden te vullen op basis van aanvullende velden die je bij de keuzelijst gebruikt. Dus dat is heel simpel te maken.
Overigens zie ik op voorhand geen voordeel van een onafhankelijk formulier, maar ik laat mij graag overtuigen ;)
 
ja....heel simpel als je het weet natuurlijk.:D

Van welke tabel moet ik mijn formulier dan afhankelijk maken?
Ik wil in eerste instantie een overzicht krijgen van de kosten die de verschillende leveranciers rekenen, en dus nog niets wegschrijven.
Pas als ik een keuze maak, en op een knop druk, dan wil ik de data wegschrijven naar een tabel.
Dat heb ik al eerder gedaan, een stukje code onder een knop.
Maar is sta open voor hoe het beter kan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan