Is de pc nu schoon?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ingmar

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2001
Ik heb sinds een dag of tien de pc van een vriendin bij me thuis, die verschrikkelijk traag was geworden en soms al meteen na de opstart vastliep.
Heel kort de voorgeschiedenis: ze heeft een Hetnet draadloze internetverbinding, die niet werkte. Een maand geleden kwam iemand van Hetnet (na vele klachten) gratis een nieuw modem plaatsen, zodat haar internetverbinding weer werkte (daarvoor bleek ze alleen via modems van buren het internet te hebben bereikt). De installateur zei: ik zou nu nog wel het een en ander willen doortesten, maar je pc is zo traag en vol troep, daar is geen beginnen aan. 't Beste is Windows en alles opnieuw te installeren.
Overigens was een dag na het bezoek van die man haar eigen internetverbinding al weer spoorloos, en had ze (weer) alleen nog maar de keuze uit trage verbindingen van anderen.

Ik heb haar pc nu weer op snelheid, maar vraag me af of ik niks vergeten ben en of ik nog meer kan doen. Heb het volgende gedaan:

- defragmentatie
- hijack this (o.a. het steeds maar zichzelf weer herinstallerende "Incredimail" verwijderd)
- virusscanner (McAfee): 23 trojan hunters gehaald uit Windows/System32-map
- system restore uitgezet omdat er steeds één virus bleef zitten in een restore-bestand
- spybot s&d
- ad-aware
- ccleaner
- met de tool "npremove-it" een steeds maar weer opduikende popup "85.12.43.69" verwijderd
- al deze scans nog een keer of zes herhaald

Ik wil haar nu de pc terugbrengen, maar heeft iemand nog tips voor wat ik hier bij mij thuis verder nog zou kunnen doen/cleanen etc.? En was er niet ergens een site waar ik scan-resultaten kan posten om door een expert te laten bekijken of er nog kwaadaardige dingen aanwezig zijn?

Alvast hartelijk bedankt voor je antwoord,
I.

PS Er is nog één gek ding. Als ik (met beheerdersaccount) een programma uit de opstart wil verwijderen (via msconfig) krijg ik de mededeling: "Er is een Toegang geweigerd-fout opgetreden bij de poging om een service te veranderen. U dient mogelijk u aan te melden met het beheerdersaccount als u de opgegeven veranderingen wilt doorvoeren."
Vervolgens wordt toch wel verwijderd wat ik wou verwijderen, maar het blijft toch gek dat me als beheerder wordt aangeraden om als beheerder in te loggen.

Hoi,

Hierop kan niemand je een gegarandeerd antwoord geven.
De grootste zekerheid heb je, als je een complete recovery doet en dan nóg .....
Als je eigen gegevens van deze slordige vriendin 'veilig' wilt stellen loop je opnieuw kans op besmetting.

Als je het 'professioneel' wilt doen:
- alleen de belangrijkste gegevens te kopiëren naar een blanco externe harde schijf
- alle partities van de pc te verwijderen en opnieuw aan te maken.
- een blanco installatie van - naar ik aanneem - windows.
- de gegevens op de externe schijf te controleren op virussen en malware.
- hierna deze gegevens weer terug zetten.

Eens met Ommeren maar,......denk toch dat dit voldoende moet zijn voor de gemiddelde thuis gebruiker. Zeker wanneer je van genoemde programma's de laatste updates hebt binnen gehaald!

Je kunt, misschien ten overvloede Superantispyware eens downen en installen, is ook een hele zekere cleaner.

Als de PC weer vlot draait zou ik het zo laten.

Grtz.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan