• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Is de performance van Excel 2010 trager van die van 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dorien22

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2012
Berichten
14
Ik heb een document dat imports draait uit andere programma's, alleen kale cijfers. Dit document heeft 10.000 rijen en vele kolommen, 2 sheets, waarbij de 2e sheet ongeveer 4800 rijen heeft.

Er staat berekeningen in, met name "als" funkties.

Het document doet er erg lang over om te openen. Eenvoudige bewerkingen, zoals het verwijderen van rijen, doen er ook erg lang over of wordt geweigerd. Excel geeft soms ook een melding dat hij de functie "autoherstel" uitschakeld.

Kan het zijn dat Excel 2010 een slechtere performance geeft bij grotere document dan Excel 2007?

Alvast bedankt!
 
Ik vermoed dat er niet alleen kale cijfers in het bestand staan.
Controleer dat eerst.

Code:
sub snb()
  for each sh in sheets
    y=y+sh.drawingobjects.count
  next
  msgbox y & " objecten"
end sub

Maak je gebruik van databasequeries ? Hoeveel queries bevat het bestand ?
Code:
sub snb()
  for each sh in sheets
    y=y+sh.querytables.count
  next
  msgbox y & " querytables"
end sub
 
Laatst bewerkt:
als je het document al langere tijd gebruikt en steeds veel data inporteert, kan het zijn dat het document op den duur een beetje "vervuild" raakt, vergelijkbaar met fragmentatie van je harde schijf. Bovendien lijft er nogal eens wat rommel achter van niet langer gebruikte macro's, validaties, benoemde bereiken, etc.
Is het bestand ook erg groot geworden in omvang? Het gemiddelde excelletje zal niet snel groter dan pakweg 15MB worden, ook niet met zoveel data erin


Wat je zou kunnen proberen is een nieuw excel bestand maken, en daar alles één op één in te kopieren. Als er niet teveel bijzondere functies in het bestand zitten is dat wel te doen.
Begin met een blanco bestand, en bouw een template die eruit ziet zoals het origineel (tabbladen, kolom/cel breedte/hoogte, eventueel macro's en andere bijzonderheden etc.) kopieer dan voor alle bladen alle data van het ene naar het andere bestand.

Ik heb weleens gehoord dat er ook een methode is om je excel bestanden, zoals bijvoorbeeld bij AutoCAD kan, te purgen, waarbij je eigenlijk alle ongebruikte rommel eruit schudt, maar ik kan niet terugvinden hoe dat ook alweer zat... iemand anders misschien?
 
Kan het zijn dat Excel 2010 een slechtere performance geeft bij grotere document dan Excel 2007?
Tot nu toe heb ik eerder het tegendeel ervaren.
Is het een xlsx of xls?
Heb je het document al eens op een andere pc geprobeerd met 2010? en op een pc met 2007?
Als je op ctrl-end drukt waar komt de cursor dan?
 
als je het document al langere tijd gebruikt en steeds veel data inporteert, kan het zijn dat het document op den duur een beetje "vervuild" raakt, vergelijkbaar met fragmentatie van je harde schijf. Bovendien lijft er nogal eens wat rommel achter van niet langer gebruikte macro's, validaties, benoemde bereiken, etc.
Is het bestand ook erg groot geworden in omvang? Het gemiddelde excelletje zal niet snel groter dan pakweg 15MB worden, ook niet met zoveel data erin


Wat je zou kunnen proberen is een nieuw excel bestand maken, en daar alles één op één in te kopieren. Als er niet teveel bijzondere functies in het bestand zitten is dat wel te doen.
Begin met een blanco bestand, en bouw een template die eruit ziet zoals het origineel (tabbladen, kolom/cel breedte/hoogte, eventueel macro's en andere bijzonderheden etc.) kopieer dan voor alle bladen alle data van het ene naar het andere bestand.

Ik heb weleens gehoord dat er ook een methode is om je excel bestanden, zoals bijvoorbeeld bij AutoCAD kan, te purgen, waarbij je eigenlijk alle ongebruikte rommel eruit schudt, maar ik kan niet terugvinden hoe dat ook alweer zat... iemand anders misschien?

Alles kopieren naar een nieuw document heb ik al geprobeerd. Dat werkte niet.
Dank!
 
Tot nu toe heb ik eerder het tegendeel ervaren.
Is het een xlsx of xls?
Heb je het document al eens op een andere pc geprobeerd met 2010? en op een pc met 2007?
Als je op ctrl-end drukt waar komt de cursor dan?

Het is een xlsx bestand. Ook op andere pc's (meerdere geprobeerd), overal hetzelfde probleem.
 
SVP niet alle vorige antwoorden citeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan