Is deze nieuwe kaart beter?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kristofvinck

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2004
Mijn ati X800XL 256mb agp was kapot en aangezien ze die niet meer maken (heb ik al is in een andere vraag vermeld) heb ik een x1600pro 512 mb agp in de plaats gekregen.

Mijn kameraad zij dat ik wat bedrogen was, hij zij dat men X800Xl beter was dan die x1600pro. Op prijs had hij allesinds gelijk, maar hij vermelde dat die x800xl pakke sneller was dan die x1600 en dus meer fps kon behalen, maar wel minder geheugen had.

Moet ik hem geloven en een nieuwe betere kaart eisen en zo ja de welke of mag ik tevreden zijn?

Ik vrees inderdaad dat je belogen bent. Die X1600 Pro maakt gebruik van DDR2 geheugen dat draait op 128 bits terwijl de X800XL gebruik maakt van DDR3 dat draait op 256 bits. De X800XL is dus inderdaad een stuk sneller (hoeveelheid geheugen heeft niks te maken met de snelheid van de kaart). Je zegt ook dat de prijs ongeveer hetzelfde is tussen bijde kaarten. Stel dat die 1600 Pro ook DDR3 had (512Mb) dan zou deze een heeeeel stuk duurder zijn dan de X800XL met 256 Mb. Wanneer 2 kaarten dezelfde prijs hebben maar de ene heeft 256Mb aan geheugen en de andere 512Mb dan mag je er voor 200% vanuit gaan dat de kaart met 256 Mb beter en sneller is.

Ik hebzelf ook een defecte X800XL, deze is bij mij vervangen door een X1950Pro -> zie topic http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=277842

Laatst bewerkt:
Mijn ati X800XL 256mb agp was kapot en aangezien ze die niet meer maken (heb ik al is in een andere vraag vermeld) heb ik een x1600pro 512 mb agp in de plaats gekregen.

Mijn kameraad zij dat ik wat bedrogen was, hij zij dat men X800Xl beter was dan die x1600pro. Op prijs had hij allesinds gelijk, maar hij vermelde dat die x800xl pakke sneller was dan die x1600 en dus meer fps kon behalen, maar wel minder geheugen had.

Moet ik hem geloven en een nieuwe betere kaart eisen en zo ja de welke of mag ik tevreden zijn?

ja en nee

de 800 is ietsje sneller en heeft 16 pixel pipelines tov van de 1600 die er maar 12 heeft

de 1600 heeft weer shader 3.0 versie

het geheugen 512 tov van 256 zegt nog niet zoveer aangezien er nog geen of zeer weinig games zijn die dat gebruiken.al zit er wel vershil in bits versies

mijn persoonlijke mening is dat ik niet die 1600 zou accepteren(zit zelf met een 850xt platium edtion)en zou dus eigenlijk voor een 1950pro gaan

Laatst bewerkt:
ja en nee

het geheugen 512 tov van 256 zegt nog niet zoveer aangezien er nog geen of zeer weinig games zijn die dat gebruiken

Heeft de hoeveelheid geheugen echt te maken met het feit of de game dat "gebruikt"? Volgens mij heeft veel geheugen alleen zijn nut als je op hoge resoluties speelt. Heb zelf een 19 inc LCD monitor waarbij de hoogste resolutie 1280 op 1024 is. Heel veel geheugen op een videokaart heb ik dan eigenlijk niet nodig.

Ah dus ik zou moeten vragen naar een x1950pro, dat komt qua prijs/kwaliteit overeen met x800xl? Ik moet niet perse een betere kaart, maar een slechtere zoals 1600pro is ook niet aan te raden.

Inderdaad, de x1950pro komt ongeveer overeen. Voor jou maakt het misschien niet veel uit dat je deze 1600 hebt maar ze moeten hun klanten wel eerlijk behandelen en geen minderwaardig product toe kennen.

Ok, ja daar is het vooral om te doen. Wel vraagt die kaart 450watt aan voeding hopelijk kan men p4 3.2 met onbekende voeding dit draaien als ik die kaart wel in de plaats krijg.

Allesinds bedankt voor het antwoord, probleem is opgelost.

ik denk dat je met de voeding die je nu hebt en een x1950 pro problemen gaat krijgen met uitvallen zodra ja gaat gamen. dus zeker een 500 watt voeding is aan te raden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan