• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

is dit übberhaupt mogelijk met excel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rozebooz

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2012
Goedendag,

De situatie:

A1 staat test1
A2 staat Test 123
A3 is leeg

in kolom B staat het volgende:
B1 Test 123
B2 123 Test1
B3 1test

Wat ik graag zou willen weten is of dit mogelijk is met excel en dan voornamelijk de eerste zin:

de inhoud van A1 komt overeen met een gedeelte van de inhoud van B2. er is dus een "match" voor de inhoud van A1, ondanks dat er in B2 nog meer tekst en tekens om heen staan. In C1 zou ik graag "match willen zien en in D1 de rijnummer van B2.
de inhoud van A2 komt exact overeen met B1. Dit zou ook een "match zijn. Dit zou dus een "match" moeten zijn. in C2 zou ik graag "match willen zien en in D2 de rijnummer van B1.
A3 is leeg. C3 en D3 blijven beide leeg.

Ik heb behoorlijk wat gevonden over vergelijken, maar niet zoals deze situatie. Dat de gehele inhoud van een cel overeen komt met een gedeelte of precies met de inhoud van een andere cel. De inhoud van de cellen die vergeleken worden kunnen dus verschillend zijn, niet altijd dezelfde hoeveelheid tekens of begincijfer/letter hebben. Dus puur enkel de gehele inhoud van de cellen van kolom A. Als dit übberhaupt niet mogelijk is met excel dan hoor ik het graag, want dan moet ik naar een andere oplossing gaan zoeken :)

Bekijk bijlage Test.xlsx

Dat kan bijvoorbeeld met in C1 de formule

PHP:
=VERGELIJKEN("*"&A1&"*";$B$1:$B$9;0)

en die dan door kopiëren naar onderliggende cellen

Bijlagen

Zo?
Code:
C1: =ALS(EN(A1<>"";VERGELIJKEN("*"&A1&"*";$B$1:$B$3;0));"Match";"")
D1: =ALS(A1<>"";VERGELIJKEN("*"&A1&"*";$B$1:$B$3;0);"")

Combinatie:
C1: =ALS(EN($A1<>"";VERGELIJKEN("*"&$A1&"*";$B$1:$B$3;0));"Match op rij "&VERGELIJKEN("*"&A1&"*";$B$1:$B$3;0);"")

Laatst bewerkt:
snb, dank je wel voor je antwoord :)

Roeljongman & AlexCel, Dank jullie wel voor het meedenken dit ziet er beide goed uit!. "*"&A1&"*" Dit gedeelte ken ik niet. De tekens er omheen, zorgen die er voordat de gehele inhoud van de cel wordt gepakt om te vergelijken?

Enkel als er geen overeenkomst is gevonden geeft hij N/B aan. Hoe kan ik dit leeg laten?

voor mijn formule zijn foutwaarden te voorkomen door de formule in te sluiten in een ALS.FOUT() formule

PHP:
=ALS.FOUT(VERGELIJKEN("*"&A1&"*";$B$1:$B$9;0);"-")

De & tekens met & tekens kun je meerdere tekstdelen aan elkaar koppelen zo zou je ook de waarden van cel A1 en A2 kunnen combineren met =A1&A2 en als je er nog een spatie tussen wil =A1&" "&A2.

de asterix (*) is een wildcard voor alle tekens dus door die ervoor en erna te zetten wordt de hele string afgezocht naar de tekst in A1. Als je de * er voor weg zou laten dan zou deze formule alleen zoeken naar rijen die beginnen met de waarde in A1.

roeljongman, dank je wel voor je duidelijke uitleg! :)

Ik ga kijken of ik jullie formules in mijn formule kan verwerken.

Voor de volledigheid:
Code:
=ALS(EN(A1<>"";ALS.FOUT(VERGELIJKEN("*"&A1&"*";$B$1:$B$3;0);0));"Match op rij "&VERGELIJKEN("*"&A1&"*";$B$1:$B$3;0);"")

Voor de simpelheid:

Code:
=IFERROR("Match op rij "&MATCH("*"&A1&"*";$B$1:$B$3;0)/(A1<>"");"")

Laatst bewerkt:
:thumb:

Soms denk je te moeilijk...

Dank je wel voor jullie antwoorden! Ik was benieuwd wat dit betekend en waarvoor het is?: A1<>""

Nu ben ben ik vanavond bezig geweest om die formule te laten passen, wat helaas niet wilde terwijl het wel in het voorbeeld heel mooi ging, kom ik er net achter dat hij het niet doet als de cel enkel uit cijfers bestaat. Er moet dus altijd iets van leestekens instaan? Soms heb ik namelijk factuurnummers met enkel cijfers :o Anders moet ik waar ik kan het gaan aanpassen:)

Dit is de formule waar ik een de formule in zou willen verwerken, maar ik krijg het niet voor elkaar (ondanks dat ik nu de factuurnummers heb aangepast :) ). en de andere formules zie wel de overeenkomst, dus ik doe ergens iets fout.

{=1/REST(MIN(ABS((ItemSales!$A$2:$A$499)*(ItemSales!$C$2:$C$499="Card")*(ItemSales!$F$2:$F$499=D10)-B10)+1/RIJ(ItemSales!$A$2:$A$499));1)}

ItemSales!$C$2:$C$499="Card" = Dit stukje kijkt of Card in de bepaalde rij staat als voorwaarden

ItemSales!$F$2:$F$499=D10 = Dit stukje kijkt of het bedrag overeen komt als voorwaarden

Wat er omheen staat zorgt er voor dat de dichtstbijzijnde datum van de datum die staat in B10 gevonden wordt, kijkt of de voorwaarden overeen komen, zo niet gaat hij naar de daarop volgende. Al weet ik niet precies hoe dat werkt met de formule :)

Nu zou ik graag ook willen dat hij kijkt of de factuurnummer die bijvoorbeeld in cel A10 staat, overeenkomt met de factuurnummers die bijvoorbeeld hier staan = ItemSales!$B$2:$B$499

Ik had er dit van gemaakt, enkel klopt het dan niet.
=1/REST(MIN(ABS((ItemSales!$A$2:$A$499)*(ItemSales!$C$2:$C$499="Card")*(ItemSales!B2:B11="*"&A10&"*")*(ItemSales!$F$2:$F$499=D10)-B10)+1/RIJ(ItemSales!$A$2:$A$499));1)

heeft er iemand misschien een suggestie hoe ik het wel voor elkaar zou kunnen krijgen? :)

Heb je over de aangedragen suggesties heengelezen ?

snb, volgens mij niet, of ik begrijp het nog niet helemaal, ik heb misschien mijn opmerking ook verkeerd geformuleerd waardoor ik het verkeerd overbreng. Ik kan een beetje excel, maar ben er nog redelijk onbekend mee.

van de formule heb ik nu dit gemaakt:
{=1/REST(MIN(ABS((Bonnen!$B$2:$B$499)*(Bonnen!$G$2:$G$499="Card")*(Bonnen!$A$2:$A$499=A10)*(Bonnen!$I$2:$I$499=D10)-B10)+1/RIJ(Bonnen!$B$2:$B$499));1)}
De factuurnummers/kenmerken komen nu dan wel precies overheen met de bron, wil hij het resultaat geven die ik zoek. Plus in factuurnummers die uit cijfers bestaan doen het alleen als de notitie er bij staat: "het getal in deze cel is opgemaakt als tekst of wordt vooraf gegaan door een apostrof". Het is mij enkel niet helemaal duidelijk hoe ik dat voor elkaar heb gekregen en of het wel handig is, want het lijkt een fout te wezen hoe excel het aangeeft. Maar anders zou ik er mee kunnen werken, als ik weet hoe ik de cijfers in tekst opmaak :) cel eigenschappen veranderen in tekst, werkte niet zag ik.

het gaat om dit bestand de groene vlakken. Bekijk bijlage bank match factuurnummer.xls

Laatst bewerkt:
Ik had gedacht de factuurnummer/kenmerken te kunnen matchen met jullie aangedragen voorbeelden zodat het niet uitmaakte of er tekst om heen stond, maar de situatie is net andersom :( Met een factuurnummer/kenmerk omringt eventueel met tekst, zoek ik dus in een bron waarin enkel de factuurnummers/kenmerken schoon staan. Hier had ik niet goed over nagedacht achteraf. Dus vandaar dat ik nu niet "*"&a1&"*", gebruik (en ik ben er nog niet achter hoe ik het toe kon passen in de formule). :)

Ik ben iets verder gekomen en wilde dat met jullie delen:
Ik las zonet iets over F2 bewerkingsfunctie en heb dit proberen toe te passen zodat ik de kolom met factuurnummers/kenmerken kon veranderen naar tekst en dit werkt tot zover volgens mij goed. Al snap ik nog niet helemaal hoe ik het gedaan heb, omdat ik het niet voor elkaar krijg het ongedaan te maken (dat de formule in Kolom H het factuurnummer niet meer kan lezen/herkennen) en opnieuw te doen op dat stukje.

De F2 bewerkingsfunctie kan je dit volgens mij enkel 1 cel per keer toepassen hoe ik het ondervind, maar ik heb behoorlijke lijsten die ik dan zou willen aanpassen. Is dit mogelijk? of doe ik nu gewoon iets verkeerds. Het lukt mij in ieder geval niet als ik heel de kolom selecteer of een aantal cellen en dan in 1 keer op F2 te drukken.

Dit is het bestand hoe ik het nu heb aangepast:

Bekijk bijlage bank match factuurnummer F2.xlsx

Je probeert dus allerlei zaken met elkaar te vergelijken waar schijnbaar geen logica in zit. Variabele lengtes van factuurnummers, tekst ervoor, tekst erachter, leestekens, een tekst in een lijst met factuurnummers... Dit alles in een formule stoppen maakt het zeer complex. Kun je eens een representatief voorbeeldje maken waarin alle mogelijke combinaties voorkomen?

Waarom je formule omgebatterijd heb snap ik ook even niet. Wat wil je hier mee bereiken?

NB
In kolom E en F staan formules die verwijzen naar kolom H. Als in kolom H "Match" staat zoeken ze in tabblad bonnen. Alleen met jouw formule staat er NOOIT "match" in kolom H en wordt altijd in Itemsales gezocht.

NB2
Zoals ik ook hier (http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/937563-factuurnummer-match-zoeken-voordat-de-andere-codes-toegepast-mogen-worden al stelde vind je formules vreselijk complex eruit zien voor wat ze (denk ik) moeten doen. Het ontbreekt me echter aan tijd en motivatie om de vele lappen tekst door te spitten. Misschien dat je nog eens KORT en BONDIG kunt aangeven wat je nu precies wilt bereiken?

Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk AlexCEL, het is van alles door elkaar en dat maakt het niet makkelijker voor mensen die eventueel willen helpen. Ik waardeer het enorm tot hoever ik door het forum al geholpen ben, gezien ik dit zelf nooit alleen voor elkaar had gekregen en vrijwillig is door de mensen die helpen. :) en snap dat hier een grens aan zit ;)
Ik zal mijn situatie zo duidelijk en kort mogelijk proberen uit te leggen. Plus ik heb mijn voorbeeld bestand zo compleet mogelijk afgemaakt. In tabblad "bank" zijn cellen rood omcirkeld, dit is nu het voordeel voor mij van de formules als hij een factuurnummer vind die matcht met de bron, dan heb ik het over de formules die in de groene vakken staan. Eerder had ik enkel de formules van de blauwe vakken(deze heb ik overigens niet zelf gemaakt, maar werkt goed). Hoe het nu is, denk ik dat dit het beste wat er in mijn situatie kan worden gecreëerd(of als iemand nog een suggestie heeft), met wat jij al aangaf dat er teveel variabele in de factuurnummers. Ik zal wat niet automatisch gaat dan toch met de hand moeten matchen/nakijken, het is niet anders :)

wat betreft F12 (is dat wat je bedoelt met omgebatterijd?) zag ik het volgens mij verkeerd, ik dacht wat te zien gebeuren wat volgens mij achteraf niet klopte.

1) Tabblad bank factuurnummers/kenmerken. kunnen echt alle kanten op verschillen, dit is afhankelijk wat klanten/bedrijven bij het overmaken invullen in de omschrijving en ik zelf natuurlijk. Bij deze gegevens zoek ik de bijpassende gegevens die zowel uit het tabblad "Bonnen" als "ItemSales" kunnen komen. Vandaar de dubbele Formules. de ene groep zoekt in "Bonnen" en de ander in "Itemsales". De kolommen die uiteindelijk de gegevens moeten laten zien Ë & F, de formules hierin kijken dan weer welke g een factuurmatch heeft of welke er het dichtste bij zit.
2) Tabblad bonnen, in dit systeem kan allen ik zelf in een notie de factuurnummers inzetten, dus wel stuurbaar zodat het overeen komt.
3) Tabblad ItemSales, Dit is een systeem waarbij ik een standaard begin maak en die verder optelt. Dit is dus de enige die niet variabel is.

Het liefste zou ik mijn gegevens enkel hoeven te plakken in de bladen en dat de rest van zelf gaat :) Al is dat te complex denk ik in dit geval.
Bekijk bijlage bank match factuurnummer zo volledig mogelijk.xlsx

Laatst bewerkt:
voor mij zou het handig zijn als je met bvb noottekst (in je voorbeeld bestand) aangeeft wat je zou willen zien

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan