Is dit de juiste manier?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ldekock

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2009
Berichten
22
Hallo,

Even een check of ik op de juiste weg ben, (zie bijlage)

Ik heb verschillende tabellen die aan elkaar gekoppeld zijn,

- klanten
- lessen (lessen hebben verschillende categorieën)
- categorie
- licenties
- bestellingen (tabel waar afgenomen lessen per klant staan)

(Licenties komen trouwens overeen met categorieën, dus per categorie kun je een licentie afsluiten)

Bedoeling is dat je per klant bestellingen (lessen) kunt toevoegen, dit werkt. Maar een klant kan ook 1 tot max 3 verschillende licenties hebben afgesloten. Deze licenties moeten een eigen ingangsdatum, einddatum en status hebben (opgezegd of niet). Het liefst wil ik dit doen met checkboxen.

Moet ik nu in de tabel Licenties, een ja/nee veld maken per mogelijke licentie, en tevens ingangsdatum-licentie1, ingangsdatum-licentie2 velden, opgezegd-licentie1 etc?

Of moet ik het vereenvoudigen, en de velden in de tabel licentie als volgt indelen:
LicentieID | LicentieKeuze(keuzelijst) | DatumIn | DatumUit | Status

Bij Optie2: en zo ja, hoe zorg ik dan dat ik dmv een keuzebox de bijbehorende waarden in de tabel stop?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Virtual Sport Formulier Test X.zip
    43,2 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Is er een reden om maximaal 3 licenties af te nemen?
En in hoeverre is een licentie gekoppeld aan een bestelling/les?
 
...

Nee, geen reden, er zijn maar simpelweg 3 licenties.

eigenlijk is de hiërarchie zo: Licentie > Categorie > Les

Bijzonder is dat de Licentie eigenlijk gelijk is aan de categorie, simpelweg is het dit: Een klant heeft een van onze 3 (of alle) licenties. Je hebt een licentie nodig om de bijbehorende lessen te gebruiken. Zo is de Les "Afrika" een Indoor Cycling les (catagorie). En voor de Indoor Cycling lessen heb je een "Indoor Cycling" licentie nodig!
 
Laatst bewerkt:
Dan is er dus een één op veel relatie tussen Licentie en Les. Momenteel heb je die niet, want je hebt daar de tabel Categorie nog tussen hangen. Ik denk dus dat je een ander relatiemodel moet maken.
Ik zal daar nog wat dieper naar kijken.
 
In de ideale situatie vul je de klantgegevens in, vink je aan welke licentie de klant heeft afgesloten, indien er een licentie (bv Indoor Cycling) is aangekruist verschijnen er velden waar je de ingangsdatum kunt invullen en eventueel kan aanvinken of de licentie is opgezegd. De volgende stap is het toevoegen van gekozen lessen. Helemaal top zou zijn dat je dan alleen kan kiezen (keuzelijst) uit de lessen waar je een licentie voor hebt afgesloten.

Redelijk simpel lijkt me... maar echt lukken wil het niet..
 
Je zult volgens mij in de tabel Les ook een verwijzing moeten opnemen naar de licentie, omdat er een rechtstreekse relatie is tussen Les en Licentie.
Ik zal er morgen nog wat dieper induiken, en kijken of ik er een logischer ontwerp van kan maken; ik kom er nu ook niet helemaal uit.
 
Alvast bedankt Michel,

Er zijn dus enkele kenmerken;

- Klanten spreken voor zich
- Licenties: Een klant neemt bij ons een licentie af zodat hij Indoor Cycling, Indoor Power of Indoor Steps 'officieel' mag draaien in de fitnessclub
- Categorieen: Wellicht overbodig, want 'Indoor Cycling', 'Indoor Power' & Indoor Steps zijn weliswaar de categorieën maar ook de licenties
- Lessen: Onderdeel van een Categorie, zo is Steps Vol1 onderdeel van Indoor Steps, en de route Afrika onderdeel van Indoor Cycling
 
Als een klant een licentie heeft, mag hij dan alle lessen draaien uit die categorie, of moet er nog extra worden geregistreerd welke lessen worden afgenomen?
 
Ja, hij mag uit alle lessen kiezen die bij de Licentie/(categorie) horen, maar uiteraard is het wel de bedoeling dat we kunnen aangeven welke hij heeft gekozen :)
 
Ik ben je niet vergeten :) Heb er dus wel naar gekeken, maar moet nog even op een rijtje krijgen wat de handigste oplossing is. Ik neig er wel naar om de licenties onder te brengen bij de categorieën of omgekeerd. En hoe zit het met de duur van de licenties? Waar leg je die vast? En lopen alle lessen bij een licentie dan gelijk af?
 
Elke klant kan een verschillende start datum en eind datum van licentie hebben. Een licentie loopt voor minimaal 1 jr, indien niet opgezegd, wordt deze telkens met een jaar verlengd.Wel is het zo dat je bv datum ondertekening van licentie op 15-1-2009 kan zijn, maar dan begint de licentie op de eerste van de volgende maand, dus 1-2-2009.

Dus een klant sluit een licentie af, krijgt van ons het product, en zo lang hij zn licentie houdt krijgt hij elke 2 maanden een nieuwe les. Ingang altijd op 1ste van volgende maand.
 
En een licentie kan meerdere lessen beslaan? Die dan allemaal dezelfde licentiedatum hebben?
 
We hebben 3 groepslessen, voor elke groepsles moet je indien je die wilt gebruiken een licentie afsluiten. De drie groepslessen zijn, Indoor Cycling, Indoor Power & Indoor Steps. Deze kunnen los van elkaar worden afgesloten, elk met een lengte van min een jaar.

Heb je licentie Indoor Cycling afgesloten? Dan ontvang je ongeveer elke 2 maanden een Indoor Cycling les. Afrika is bv een Indoor Cycling les.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan