Is dit legaal op een website?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pieter995

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2012
Hallo,

Ik ben sinds kort bezig met het maken van mijn eigen website, maar nu loop ik tegen een paar dingen aan. Ik wil namelijk dat mensen afbeeldingen die ze of zelf hebben gemaakt, of van internet hebben gehaald en bewerkt op mijn site kunnen zetten. Maar op afbeeldingen afkomstig van het internet zit natuurlijk af een toe copyright.

Mijn vraag is dan:

- Is het legaal om afbeeldingen die zelf zijn gemaakt/bewerkt zomaar op je site te zetten?
en zo niet wat voor afbeeldingen mogen er dan wel?

En ik wil dat ze hun eigen creaties die op mijn site staat ook kunnen verkopen via micropayments.

Mijn volgende vraag is:
- Mag je via een website afbeeldingen die je zelf hebt gemaakt/bewerkt op internet verkopen?

bedankt voor je reactie, jij zegt "zolang ze van jezelf zijn"

je mag dus geen afbeelding van internet halen, deze bewerken en vervolgens op jou eigen site plaatsen?
Of mag dat alleen niet als er ook echt copyright op de afbeelding die je gebruikt zit?

Ik denk er namelijk aan om voor bedrijven of websites mooie afbeeldingen te gaan maken die zij bijvoorbeeld weer op hun website of profiel kunnen gebruiken.

En verder is het gebruiken van micropayments voor het verkoop van mijn bewerkte/zelf gemaakte afbeeldingen is ook volkomen legaal?

je wilt toch foto's die iemand gemaakt heeft dat die op je site komen,toch??
ik denk dat het wel mag maar mischien kan je het ook aan die gene vragen van wie de foto's zijn of ze op je website mogen

Laatst bewerkt:
Eh, Nee-nee!
D.w.z. er zitten wat volwassen adders onder het gras:
  • Alleen als het 100% eigen creaties zijn (eigengemaakte foto, eigengemaakt schilderij, enz.), dan mag je ze op je site zetten. En dan mag je ze ook verkopen.
  • Als het bewerkingen zijn van vanaf internet geplukte afbeeldingen, mag het in principe niet (tenzij je toestemming van de maker hebt: die heeft het auteursrecht / copyright).
  • Maar zelfs al zegt iemand dat ie zelf iets gemaakt heeft (of toestemming heeft), dan hoeft dat niet altijd zo te zijn: kan ook gejat zijn! En het is erg lastig, zeg maar onmogelijk, om alle inzendingen te controleren. Het kan bv. ook een ingescande en al of niet bewerkte afbeelding uit een (bv. buitenlands) tijdschrift zijn, en kom daar maar eens achter.
  • Als je op je site werkstukjes van anderen wilt gaan publiceren, ben jij de uitgever - en dus aansprakelijk voor eventuele copyright-schending, of voor "gelegenheid geven". Er hoort op je site dus tenminste een juridisch waterdichte clausule te staan dat de publicatie onder verantwoordelijkheid van de inzender is, en dat als iemand de oorspronkelijke maker van iets is, deze zich tot jou kan wenden waarna je het er onmiddellijk af zult gooien.
  • Een oorspronkelijke maker kan behalve het stopzetten van het publiceren ook "achterstallige gebruiksrechten" (geld voor gebruik van de afbeelding) eisen, èn daar bovenop een schadevergoeding voor het onwettig gebruik.
  • Daarbij zou de maker zich ook nog "aangetast in naam en goede eer" kunnen voelen (en dat bij de rechter hard kunnen maken), bv. als iemand dit heeft gemaakt van deze. ;)
  • Als je iets moois hebt verkocht, kan dat een eigen leven gaan leiden. Als het geen te verzenden hardcopy is maar een digitale afbeelding, kan de koper het op z'n site zetten, en dan kan iemand anders het daarvandaan kopiëren, dat valt niet tegen te houden. Of de koper kan het doormailen aan een kennis, die het doorstuurt aan een kennis die het op z'n site zet. Van dat soort dingen.
Afijn, aan het publiceren van dingen die (gedeeltelijk) niet van jezelf zijn, zitten ontzettend veel haken en ogen, zeker als daar (micro)geld bij komt kijken.
Wat ik je zou aanraden: je eens terdege verdiepen in alle juridische toestanden over internet-afbeeldingen.
En misschien blijkt het hele idee dan toch jammer genoeg niet uitvoerbaar te zijn; zou zomaar kunnen. :confused:

Met vriendelijke groet,
CSShunter
PS: Dit was een reactie op nummer #2. Intussen zijn er meer! :)

PS2: Ook al staat het er niet bij dat iemand het copyright heeft, met een © tekentje en zo, dan heeft de maker toch het copyright: daar is zo'n zinnetje niet voor nodig!

Er bestaat dus niet zoiets als "echt copyright", het copyright is er gewoon altijd. Wel kan de maker / copyright-hebbende toestemming verlenen het werk te openbaren. Maar dat moet je dan zwart op wit ergens van de maker weten. Soms zijn er "rechtenvrije" afbeeldingen, d.w.z. de maker hoeft er geen geld voor te hebben, maar kan er wel andere voorwaarden aan koppelen, bv. naamsvermelding e.d.

Laatst bewerkt:
Niks meer aan toe te voegen behalve dan dat er sites met stock foto's zijn waar je tegen betaling alles mee mag doen !!
Deze gebruiken grafisch ontwerpers vaak !!

Het is me een stuk duidelijker geworden dat bij het maken van een website iets meer komt kijken dan gedacht.
Hetgeen wat ik in mijn hoofd had gaat dus waarschijnlijk niet lukken, maar ik verzin wel iets nieuws.

Erg bedankt voor de informatie, mijn vraag is beantwoord.

Laatst bewerkt:
sites met stock foto's waar je tegen betaling alles mee mag doen !!
Klopt helemaal! :)
  • Door het betalen krijg je dan van de maker een gebruikslicentie.
  • Wel even checken of er "afgeleide werken" = bewerkingen zijn toegestaan.

Behalve betaalde stock-foto's zijn er ook gratis voorraadschuren.
Bij de gebruiksvoorwaarden staat soms dat gebruik wel mag, maar bewerkingen niet.
  • Bijvoorbeeld bij deze: "Geen Afgeleide werken — De gebruiker mag het werk niet bewerken".
  • Of dat je ze niet commercieel mag gebruiken (!): "Niet-commercieel — De gebruiker mag het werk niet voor commerciële doeleinden gebruiken" (zelfde link).

Met vriendelijke groet,
CSShunter

<edit>
Ja, dreamstime.com is er ook zo een. Met een hele riedel gebruiksvoorwaarden...
In het algemeen is doorverkopen niet toegestaan: ook met een betaalde licentie niet (je koopt het gebruiksrecht, maar neemt daarmee niet het copyright over).
</edit>

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie snelle hulp, al mijn vragen zijn beantwoord.
Ik ga kijken wat er allemaal mogelijk is.

Hoi Pieter995,
Nog even ter aanvulling, wat me wel mogelijk lijkt:
  • Een klant heeft een mooi foto/achtergrond enz. voor z'n site nodig.
  • Klant vertelt of het iets mag kosten en zo ja, hoeveel het mag kosten; of laat dat open.
  • Jij gaat een paar mooie afbeeldingen via diverse stock-sites opsnorren, die passen in de sfeer van de site van de klant.
  • Je presenteert bv. 3 alternatieven, waaruit de klant kan kiezen.
  • Dan verricht je diensten (het uitzoekwerk), en dat kan je in rekening brengen.
  • Je bent zo alleen maar adviseur, en verkoopt dus niet de foto/afbeelding zelf: dus je staat buiten het hele copyright-gedoe.
  • Als de klant 1 of meer afbeeldingen wil gebruiken, moet de klant zelf de licentie-kosten betalen (als die er zijn), en zelf de andere verplichtingen (zoals bronvermelding e.d.) nakomen t.o.v. de maker of de stock-site.
  • Ook daarbij kan je nog adviseren hoe dat moet (en daarvoor iets in rekening brengen), maar uiteindelijk is het alleen de klant die in zee gaat met de maker.
Jij staat er officieel buiten, en wast je handen in onschuld als er ooit iets mis mocht gaan met de auteursrechten.

Hoogstens kan je er door de klant op aangesproken worden dat bv. de foto uiteindelijk 3x zo duur bleek als jij had verteld; of dat het formaat niet klopte met de site. Maar dan waren je diensten of adviezen beneden de maat. ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hoi csshunter,

Bedankt voor je aanvulling, dit is voor mij heel handig om te weten!
Ik ga ermee aan de slag.

Met vriendelijke groet,
Pieter995

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan