is er een link tussen de mbr en boot.ini?

• Onderwerp starter Onderwerp starter cyrox
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

cyrox

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2003
hallo

ben hier een medion pc aan het installeren
(dat is al de eerste fout weet ik) van een kennis.

nu krijg je daar een recovery disk bij die een image terug zet van de e parttie op de computer zelf. deze is gewoon aanwezig heb er voor de rest niet meer aan gezeten.

als je door de menu loopt van recovery dan krijg je de duitse melding

festplatte ist fur hdcopy schribgeschutzt, bitte erst freigeben

even googlen en de commando fdisk /mbr moest de oplossing zijn. alleen krijg ik een foutmelding bij deze commando:

fehler beim schreiben auf die festplatte. der ursprungliche boot code wurde nicht geandert.

ik moet erbij vertellen dat de slimme harry eerst zelf aan de slag is geweest en heeft nu twee win xp installaties op zn pc op twee apparte schijven. (c en d niet op e: wat de recovery image op staat)

kan dit de reden zijn waarom ik de bovengenoemde foudmelding krijg bij de commando fdisk /mbr

zo ja? wat is de link tussen boot.ini en mbr

iemand???

Ja, je bent inderdaad lekker bezig geweest, 2x XP.
Als deze PC krijgt staat Win XP toch al geinstalleerd en hoef je verder niets anders te doen dan te activeren bij MS.
Wat er in het Duits staat is dat de E: recovery partitie tegen schrijven beschermd is, hetgeen logisch is.
Deze partities zijn vaak voor Windows niet toegankelijk en kunnen alleen gelezen worden door bijv Caldera DOS of een ander OS.
De opdracht Fdisk is voor het partitioneren van HD en Fdisk /MBR om je MasterBoot Record te vernieuwen.
Er is geen verband tussen MBR en boot.ini.

fdisk /mbr werkt niet op een NTFS partitie, want die heeft een Medion pc, je zal fixboot moeten gebruiken van de XP cd, je loopt dan wel het risico dat het recovery gebeuren niet meer goed werkt.
Overigens staan als het goed is op de E: partitie alle drivers en manuals.

Hoe probeer je trouwens het 'spul' te redden? Als je het bestand 'retten.exe' gebruikt wordt gewoon het recovery programma gestart.

Had ik ook op mijn medion 1800Mhz een hele tijd terug, dit was toen gekomen nadat ik de grote van de partities had aangepast of een partitie extra had aangemaakt.

Heb ik de support toen voor gebeld en zij wisten te vertellen dat de recovery de grote van de partities nagaat, en als die niet kloppen dan draaid het recoveryprogramma niet.

Fdisk /mbr is het herstellen van de bootsector op de hardeschijf, een gedeelte van de schijf die zich niet op 1 van de partities bevindt maar een apparte plaats heeft. Het mbr(master boot record) geeft o.a. alle informatie over de schijfindeling.
Boot.ini bevind zich altijd op de eerste partitie en geeft aan of er meerdere microsoft besturingssystemen op de pc zijn geinstalleerd.

Het gemaakte dualboot is vermoelijk niet de oorzaak dat de recovery niet draaien wil, waarschijnlijk heeft ie de grote van de c partitie aangepast.

Geplaatst door maestro12
fdisk /mbr werkt niet op een NTFS partitie, want die heeft een Medion pc, je zal fixboot moeten gebruiken van de XP cd, je loopt dan wel het risico dat het recovery gebeuren niet meer goed werkt.

ik heb dit commando hier uit kunnen voeren op NTFS(?)

helpt het als ik c en d partitie eerst formateer, en dan het opnieuw probeer te recoveren met de cd rom?

Laatst bewerkt:
Aangenomen dat kennis x idd de grote van de partities heeft aangepast:

Voordat je fdisk /mbr doet zul je er eerst voor moeten zorgen dat de partitie die je wilt recoveren weer terug exact dezelfde grote heeft als die bij aankoop was. De oude grote van de partitie zul je dus moeten zien terug te vinden, en dan mbv PartitionMagic in te stellen.

Geplaatst door cyrox
helpt het als ik c en d partitie eerst formateer, en dan het opnieuw probeer te recoveren met de cd rom?

Nope dan blijft de indeling van de partities hetzelfde, en zal nogsteeds niet overeen blijven komen met indeling die het recoverproggramma wilt zien om te kunnen draaien.
Ze hebben het recover proggie gewoon zo gemaakt, dat het enkel runt als de partitie de juiste grote heeft.

Fdisk /mbr is ook wel gewoon gelukt, want het mbr is nu vrijgegeven(anders kwam je ook niet in het recoverprogramma). Maar het recoverprogramma detecteerd op de te recoveren partitie een te grote of een te kleine hoeveelheid MB'tjes.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd.

ja hartstikke duidelijk.

ben er niet echt achter gekomen hoe groot de partities precies moeten zijn.

dan maar op de ouderwetse manier

thanx dude!!!

Geplaatst door @temptation
Aangenomen dat kennis x idd de grote van de partities heeft aangepast:

Voordat je fdisk /mbr doet zul je er eerst voor moeten zorgen dat de partitie die je wilt recoveren weer terug exact dezelfde grote heeft als die bij aankoop was. De oude grote van de partitie zul je dus moeten zien terug te vinden, en dan mbv PartitionMagic in te stellen.

Dat lijkt dus ook weer te liggen aan welk type Medion je hebt. Er staat er hier één met aangepastte partities en daar werkt retten wel gewoon op.

Maar nu weet ik nog steeds niet hoe je de recovery probeert te starten, gebruik je de cd met XP erop gedrukt of de 'application en data cd' ? Je zal, hoe raar het ook lijkt de laatste moeten gebruiken.

p.s. @temptation, je lijkt gelijk te hebben. Ondanks dat MS zegt dat bij gebruik van fdisk /mbr de MFT kapot gaat, schijnt het toch gewoon te werken.

wel de goede maestro12. de aplication and nogwat disk. die met windows is als je zelf alles handmatig wilt doen.

zo dom ben ik ook weer niet :o

Geplaatst door maestro12

Dat lijkt dus ook weer te liggen aan welk type Medion je hebt. Er staat er hier één met aangepastte partities en daar werkt retten wel gewoon op.

p.s. @temptation, je lijkt gelijk te hebben. Ondanks dat MS zegt dat bij gebruik van fdisk /mbr de MFT kapot gaat, schijnt het toch gewoon te werken.

Goed mogelijk dat ze dit in hun recoverprogramma inmiddels aangepast hebben idd. Mijn info berust op de 1800Mhz Medion van de Aldi. 1 telefoontje/mailtje naar de helpdesk van Medion zou in deze genoeg kunnen zijn om erachter te komen op welke modellen het nogmeer zo is, want GSC heeft een best degelijke support IMO.

MFT kappot? Spank me! i dunno wat dit is:o

Geplaatst door maestro12
Ondanks dat MS zegt dat bij gebruik van fdisk /mbr de MFT kapot gaat, schijnt het toch gewoon te werken.

Nu ben ik wel erg benieuwd. Ik kan me niet voorstellen dat een DOS-commando ook maar iets met de MFT (Meta File Table) te maken kan hebben, want die komt alleen voor in NTFS. En overigens herschrijft het command Fdisk /MBR alleen maar de Master Boot Record, en daarin is voor Win98 en WinXP (FAT of NTFS) helemaal geen verschil. De enige situatie waarin dat problemen oplevert is als daar informatie staat die nodig is om de schijf te benaderen. Dat kan een een Disk Management programma zijn, of zelf een virus. Maar met de data op een NTFS partitie zou hij beslist helemaal niks moeten doen. Ben benieuwd waar je dat gelezen hebt.

PS: En tot slot is de tegenhanger van Fdisk /MBR geen fixboot, zoals jij aangeeft, maar FIXMBR

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan