• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

is er een netter alternatief voor vert zoeken??

Status
Niet open voor verdere reacties.

donjasnl

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2002
Ik heb de volgende codes met waardetoekenning:
a1 urgent
b1 urgent
a2 noodzakelijk
b2 Wenselijk
u uitgesloten

Ik had de vorige keer als tip vert zoeken gekregen (op een andere vraag hoor) maar ik vind het niet zo netjes staan in een invulformulier.
Is er een alternatief waarin er niet een lijstje staat, maar dat er gewoon een formule is voor bovenstaand rijtje. dus als ik in kolom 2 a1 invul, dat er in kolom 3 automatisch Urgent komt staan?

alvast weer superbedankt voor het meedenken!!!!
Groeten Donja

Met deze formule in kolom 3 gaat het ook:
Code:
=ALS(OF(B2="a1";B2="b1");"urgent";ALS(B2="a2";"noodzakelijk";ALS(B2="b2";"Wenselijk";ALS(B2="u";"uitgesloten";""))))

Cobbe

of met validatie.

je hebt de tussenkolom dan niet nodig.

daarvoor is een voorbeeldje, ontdaan van gevoelige info, gewenst.

een voorbeeld zegt meer dan 1.000 woorden.

leeg voorbeeld met nu dus nog verticaal zoeken Bekijk bijlage Map1.xlsx
wat zijn jullie toch snel zeg!

Oh en de codes moeten er eigenlijk wel instaan, die zijn ook van belang.

Laatst bewerkt:
Of met onderstaande code:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Not Intersect(Columns(2), Target) Is Nothing Then
     If InStr("a1b1", Target) Then Target.Offset(, 1) = "Urgent"
Select Case Target.Value
   Case "a2"
       Target.Offset(, 1) = "Noodzakelijk"
   Case "b2"
       Target.Offset(, 1) = "Wenselijk"
   Case "u"
       Target.Offset(, 1) = "Uitgesloten"
    End Select
  End If
End Sub

deze laatste die snap ik geloof ik niet zo goed. Als ik de code invoer, dan staat de code er, en niet één van de opties. Ik vrees dat u er vanuit gaat dat ik er verstand van heb, maar ik ben een pure beginneling....:o

validatie

in c5 (oranje cel) staat een validatielijst.

dan kun je de gewenste waarden zoeken en invullen.

laat maar weten of dit is wat je bedoelt.

heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Ik had je bestandje nog niet bekeken toen ik de code schreef.

Maar van jouw voorbeeld word ik ook niet veel wijzer.
Je vult a, b, c,.... enz. in en je wil zoeken op a1,b1,a2... enz..
Deze zal niet worden gevonden.

Dus graag een duidelijke omschrijving met wat je invult en wil bereiken.

Oh ik zie wat u bedoelt, ook mooi, ga ik zeker volgende keer gebruiken maar voor dit systeem is het niet heel handig.

Ik heb een lijst met codes, dus die a1, b1, a2, b2 en u, en als ik die invul, want die krijg ik door van een lijst, dan zou het handig zijn als de waardes in de volgende kolom automatisch tevoorschijn komen. anders moeten we steeds opzoeken wat de betekenis is van de code. en het zou zo mooi zijn als je die direct te zien krijgt.

Misschien word het duidelijker als ik vertel dat het voor een risico inventarisatie is? dus op papier staat of iets vaak of niet zo vaak voor komt, a of b, en dan of het veel of weinig schade toebreng, 1 of 2, of dat het risico is uitgesloten, U.

En na aanleiding van die inventaris, moeten we nagaan of de actie die volgt urgent is, of dat de situatie gewenst is.
Is het zo duidelijker??

ben echt heel blij dat jullie zo enthousiast helpen...!

met verplaatsing van de kolommen, zodat deze niet worden afgedrukt (zie bijlage).

allereerst zou ik je aanraden om de samengevoegde cellen, niet te gebruiken.

ik lees vaak op dit forum, dat dit vroeg of laat voor problemen gaat zorgen (bij opzoeken van gegevens e.d.).

de opzoekcode uitgebreid (niet schrikken van de lengte van de tekst).
hiermee wordt de foutcode (#N/B) opgelost.

Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(B5;$I$1:J5;2;0));"";VERT.ZOEKEN($B5;$I$1:$J$5;2;0))

kort gezegd staat hier:

de vertikaal zoeken formule.

1) als de vertikaal zoeken formule een fout geeft
2) zet er "" neer
3) anders zet je de waarde van de vert.zoeken formule (3e gedeelte).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik wilde eigenlijk af van het verticale zoeken, want ik vind dat rijtje daar bovenaan zo slordig staan. En ik heb dus tot nu toe elke cel opnieuw moeten schrijven, vond dat heel veel werk. (hij past de fomule automatisch aan, maar verwees dan naar het verkeerde plekje, nou te ingewikkeld om uit te leggen en frustrerend veel werk.)

Dus ik hoopte op 1 formule die ik kan kopiëren en elke cel en zonder een lijstje waarnaar het verwijst, maar een nette schone formule.

Die is duidelijker donjasnl,

Dit gaat met een Selection_Change Event.... VBA
Misschien is het beter om Selection te verwijderen in de code, zodat alleen bij veranderingen de code loopt.

Bijlagen

Ik wilde eigenlijk af van het verticale zoeken, want ik vind dat rijtje daar bovenaan zo slordig staan. En ik heb dus tot nu toe elke cel opnieuw moeten schrijven, vond dat heel veel werk. (hij past de fomule automatisch aan, maar verwees dan naar het verkeerde plekje, nou te ingewikkeld om uit te leggen en frustrerend veel werk.)

Dus ik hoopte op 1 formule die ik kan kopiëren en elke cel en zonder een lijstje waarnaar het verwijst, maar een nette schone formule.

probeer het aangepaste bestand dan eers (#11)

de lijst wordt niet afgedrukt.
de formule wordt automatisch aangepast.
(dit gaat met de $ tekens).

de lijst kan ook op een andere tabblad worden gezet.

Laat gewoon even weten, wat je nog aan opmerkingen hebt over mijn aanpassingen.

Die is duidelijker donjasnl,

Dit gaat met een Selection_Change Event.... VBA
Misschien is het beter om Selection te verwijderen in de code, zodat alleen bij veranderingen de code loopt.

wow, dit is wel wat ik bedoel, maar nu kan ik niet zien wat je gedaan hebt?
zoals ik al zei, ik ben een beginneling, maar ik wil er zo graag van leren, kan je uitleggen hoe je dit gedaan hebt??

probeer het aangepaste bestand dan eers (#11)

de lijst wordt niet afgedrukt.
de formule wordt automatisch aangepast.
(dit gaat met de $ tekens).

de lijst kan ook op een andere tabblad worden gezet.

ik wil ook graag dat het er digitaal goed uit ziet, omdat ik graag wil dat collega's m gemakkelijk kunnen invullen zodat deze taak gemakkelijk uitgevoerd kan worden. En ik kom dus uit de zorg, en daar zijn ze niet zo handig met computers. Dus
ls er codes en lijstjes in beeld staan, dan raken ze helemaal in de war. :D
vandaar dat ik zo hamer op de netheid van het document.

Druk Alt+F11, nu zit je in de VB-editor, daar staan in het linker venster de tabbladen.
Dubbelkklik op (Blad1).
Nu verschijnt rechts een groot witte gedeelte met een geschreven code.
Druk Alt+F11 of Alt+Q om terug te keren naar Excel.

Die van Oeldere werkt ook prima hoor.
Uitleg wil Oeldere denk ik zelf wel geven.

toch nog een aangepast model.

op blad 1 tref je een invulblad aan

de gegevens worden overgenomen op blad 2 (uitvoerblad)

op tabblad 3 staan de data die worden opgezocht met de naam tekst

Bijlagen

Oh, die laatste is heel mooi!
goede oplossing. zo ziet het er netjes uit, en kan je het gemakkelijk invullen.
Super, super bedankt.

En ook de vba is een ontdekking. niet dat ik dat al snap, maar ik vind t wel spannend. misschien toch maar eens een cursus, tot nu toe heb ik alles zelf uitgevogeld, en dat is prima te doen in office, maar voor excel gelden toch andere wetten...

heel erg bedankt!!

sorry hoor, daar ben ik nog 1 keer, ik heb de kolommen veranderd, en nu doen ze het niet meer.
ik heb nu maar gewoon mijn gehele map ingevoegd, er staat geen in gevoelige info in.
Bekijk bijlage invullijst risico inventaris 2.xlsx
ik hoopte het op deze manier af te kunnen maken, vond de andere oplossing ook heel mooi, maar dan moest ik alles weer opnieuw doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan