Is er een Softwarematige oplossing voor IIyama Monitor?

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,
Ik heb 3 IIyama monitoren, 2 stuks van nog geen jaar oud, en werken perfect, maar de 3de Monitor is al 4-5 jaar oud en moet opnieuw 'bijgesteld' worden, het scherm heeft wat minder Kleur.

Nu kun je dat een 'beetje' bijstellen, d.m.v. knopjes aan de onderrand van de Monitor, maar dat is erg lastig en fustrerend.
Daarom mijn vraag: is er niet een Software-matig programma om deze monitor in één klap weer de de meest gunstige instellingen (meestal de fabrieksinstellingen) terug te zetten?
Met vriendelijke groet
Dukkel

Dat kan, en dat doe ik zelf dus ook om mijn monitoren te valibreren (en synchroniseren). Ik gebruik daarvoor de Spyker X Elite. Dus nogmaals: de spullen zijn er, maar je moet wel wat (willen) investeren.

Dat kan, en dat doe ik zelf dus ook om mijn monitoren te valibreren (en synchroniseren). Ik gebruik daarvoor de Spyker X Elite. Dus nogmaals: de spullen zijn er, maar je moet wel wat (willen) investeren.
Daarom mijn vraag: is er niet een Software-matig programma om deze monitor in één klap weer de de meest gunstige instellingen (meestal de fabrieksinstellingen) terug te zetten?
Daarbij is dit doorgaans niet de meest gunstige instelling :).

Uitgangspunt is dat je een scherm niet softwarematig kunt bijstellen. Tools kunnen wel in Windows de kleuren zodanig aanpassen dat er om het probleem heengewerkt wordt.

Goede kans dat de kleuren niet meer zo goed zijn doordat de backlight minder aan het worden is. In dat geval valt er niet veel te compenseren.

Okay
Inmiddels heb ik de 'oudere' monitor wel wat kunnen bijstellen, lees 'verbeteren'
Dus ik laat het hier maar bij, wat monitor instellingen betreft.

Uitgangspunt is dat je een scherm niet softwarematig kunt bijstellen. Tools kunnen wel in Windows de kleuren zodanig aanpassen dat er om het probleem heengewerkt wordt.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar: ik gebruik wel degelijk profielen die door de Spyker zijn aangemaakt. Bij het starten van de pc worden die geladen, en dan zie je, zonder dat ik 'hardwarematig' aan de knoppen zit, de kleuren echt wel anders ingesteld worden. En ik heb, voor de zekerheid tóch maar even gemeld, géén kaboutertjes rondlopen :).

Okay
Inmiddels heb ik de 'oudere' monitor wel wat kunnen bijstellen, lees 'verbeteren'. Dus ik laat het hier maar bij, wat monitor instellingen betreft.
Daarom raadde ik je ook een Spyder aan; die regelt dat veel beter dan je zelf kan.

Ik wil het liefst niets investeren. Nogmaals ik laat het hier maar bij.

IIyama monitoren heb ik in het verleden ook gebruikt, waren in die tijd Japanse top modellen.
Maar na verloop van tijd lag ik altijd te klooien met de kleuren.
Sinds enkele Jaren schaf ik de Dell UltraSharp 24 inch aan en wat denk je? Alleen maar Refurbished spul
waarmee ik zeer tevreden ben 🤔

Een Spyder is toch echt goedkoper dan twee monitoren :). Ik heb zelf een paar LG 27" monitoren, die ook uitstekend zijn. Maar die van jou zijn ook prima te calibreren.

Wat kost dat programma Spyker dan zo'n beetje?
Ik heb 2x Prolite XUB2497HSU (van December '24 en Februari '25, die zijn perfect, wou ik niets aan doen)
en ééntje Prolite E24HDSI (dit is eigenlijk de enige monitor waar het om gaat)
Ik heb het al opgezocht Spyder X kost € 190, en dat wil/kan Bruin niet trekken.

Laatst bewerkt:
Staat genoteerd.

Terug
Bovenaan Onderaan