• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Is het mogelijk om een string-variabele om te zetten naar een numerieke variabele?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aanbieding

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 feb 2015
Mijn bestand bestaat uit een aantal vragenlijsten die door diverse personen zijn ingevuld, een van de vraag is functie. Deze is voluit uitgeschreven als stringvariabele (vb: leraar). kan ik dit in excel omzetten naar numerieke variabele? dus bijvoorbeeld leraar wordt 1, arts wordt 2 etc.

Ja maak een tabel met daarin alle functies en erachter het bijhorend nummer, dan kan je dat ophalen via Vert.Zoeken en/of index/vergelijken.

De reden dat ik numerieke variabele wil is omdat dezelfde persoon vaker een vragenlijst ingevuld. Bijvoorbeeld meneer A. heeft 10 vragenlijsten ingevuld, meneer B. heeft er 12 ingevuld. Nu wil ik weten hoeveel procent van de deelnemers bv arts was of leraar. Dit wil ik mbv een draaitabel doen (rij:code vd persoon (iedere persoon heeft unieke code, value:nummerieke variabele van de functie). Hoe kan ik dit dan het beste doen?

Aanbieding,

Of dit mogelijk is is afhankelijk hoe je je tabel inricht.
Als meneer A 10 vragenlijsten heeft ingevuld en hij komt ook 10 keer voor in de tabel is het met een draaitabel niet mogelijk
om deze gegevens op te vragen. Een draaitabel heeft geen mogelijkheid om alleen unieke codes te tellen.
Als meneer A in de tabel deelnemers een keer voorkomt is het wel mogelijk omdat hij dan ook maar een keer meetelt.
Een mogelijkheid is om de lijst te kopieren, uniek te maken door gegevens en duplicaten verwijderen en daarna gewoon
weer een draaitabel te maken.

Veel Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan