Is het mogelijk om plaatjes te positioneren en tonen bij een bepaalde waarde.

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaFuzz

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2013
Goedemorgen dames en heren van het leesmij forum.

Ik heb een bijzondere vraag, omdat het in mijn hoofd prachtig werkt, maar ik heb het in de praktijk helaas nog nooit zien werken.
Maar volgens mij is hetgeen ik wil wel mogelijk, maar misschien dat jullie mij daar bij kunnen helpen.

De situatie is als volgt.
Ik heb een database waar alle werkplekken (200 plus) op onze afdeling in vermeld staan.
Als ik nu graag wil weten waar een collega zit, hoef ik slechts een waarde in te voeren die bij mij bekend is en dan kan ik zien aan de hand van het nummer van de werkplek waar deze collega zit.
Nu heb ik een plattegrond tekening van onze afdeling weten te bemachtigen en heb ik deze in paint zo bewerkt dat alle werkplekken duidelijk zichtbaar zijn en eventueel genummerd.
Wat ik uiteindelijk wil is dat als ik de waarde invoer om een collega op te zoeken, dat de betreffende werkplek gaat oplichten.

Voorbeeld, op de plattegrond staan een heleboel cubicles (4 werkplekken tegen elkaar in een vierkant)
Cubicle.JPG

Dit zijn slechts 4 werkplekken, dus als ik deze nu nummer 1 t/m 4 dan zou ik graag willen dat access op de juiste locatie op de plattegrond het plaatje cubicle selection toont als ik 1,2,3 of 4 selecteer.
Cubicle selection.JPG

Is dit mogelijk, en zo ja, hoe?

Laatst bewerkt:
Wat ik uiteindelijk wil is dat als ik de waarde invoer om een collega op te zoeken, dat de betreffende werkplek gaat oplichten.
Als je héél veel tijd over hebt, is het wel te doen :). Je kunt in een bestaande afbeelding uiteraard niks laten oplichten, dus je zult een andere techniek moeten gebruiken. Een (technisch) makkelijke is om een kopie van de afbeelding te maken waarbij je de 'oplichtkleur' op elke werkplek toevoegt, en waarna je elke aparte werkplek uit de kopie plakt en bovenop de bronplaat zet. Elke losse werkplek moet de eigenschap <Zichtbaar> = Nee krijgen, want je wilt de kopietjes nog niet zien. De naam van de afbeelding zou ik dan gelijk houden aan de naam van de werkplek. Als deze monsterklus klaar is, kun je met een simpele keuzelijst de werkplek zichtbaar maken.
Een tweede optie is om een paar werkplekken te maken (je hebt er vermoed ik minstens 5 nodig; de 4 quandrantplekken die een kwart gedraaid zijn en een rechte) en op basis van coördinaten (die je dus in de tabel met werkplekken moet hebben staan) het juiste icoontje te verplaatsen op het formulier naar de gekozen werkplek. Ook dat is een klus waar je wel even bezig mee bent...

Hoi Octafish

Dank je voor je snelle reactie :thumb:
Dat het een bere-klus gaat worden was mij al duidelijk, ik loop alleen tegen de juiste methode aan om dit uit te voeren.
Als ik je goed begrijp, heb ik voor optie 1 net zoveel plaatjes nodig als werkplekken (+1), wat voor mij lastig gaat worden op het moment dat er een verschuiving plaats vindt in de fysieke werkplekken (ze worden verhuisd)
Dat houd dus in dat bij een verhuizing, ik alle werkplekken opnieuw moet gaan intekenen (ruim 200 keer), zelfs als er bijvoorbeeld maar 1 bureau verplaatst wordt.

Kom ik dus op optie twee uit, maar ook daar heb ik nog wat issues mee (technisch gezien)
Dit is wat ik nu bedacht heb, maar nog niet tot uitwerking heb gekregen.
Laat ik voor het gemak even bedenken dat ik in plaats van rode werkplekken een viziermaak, die aangeeft welke werkplek er geselecteerd wordt.
Is het dan bijvoorbeeld mogelijk om anker punten te maken op de plattegrond met werkplekken (achtergrond van formulier) zodat als ik een werkplek selecteer, het vizier automatisch centreert op het ankerpunt?

just a thought :)

Zowel optie 1 als optie 2 gaan uit van je basisplattegrond; op het moment dat er geschoven gaat worden, klopt die sowieso niet meer. Bij optie 1 moet je dan alle losse werkplekken (volgens mij niet [aantal werkplekken] +1 maar gewoon [aantal werkplekken]) opnieuw naar de juiste plek in de plattegrond slepen, en dan werkt alles weer. Bij optie 2 moet je alle coördinaten opnieuw bepalen en invoeren. Ik denk zelf dat optie 2 bij aanpassingen een stuk lastiger is, omdat je de coördinaten niet gelijk goed kunt zien. Bij optie 1 heb je visuele controle over waar je de plaatjes heenschuift.
Je nieuwe idee (vizier) snap ik totaal niety; wat bedoel je daar mee?

Hoi OctafishEen vizier bedoel ik heel simpel het vizier van een geweer mee of iets dergelijks.
Een pointer om de werkplek mee te kunnen markeren.

th09BIPCS9.jpg
thVDCZEN5D.jpg

Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit wat je precies met optie 1 bedoelde, maar dat kan zijn omdat ik zelf ook niet duidelijk was met hoe het er in totaal uit gaat zien.
De locatie waar ik werk is behoorlijk groot, waardoor ik de plattegrond sowieso in drieën moet delen om ervoor te zorgen dat deze leesbaar blijven.
Ik heb in totaal dus 3 kaarten, ik noem ze voor het gemak even West, Centrum en oost.
Als ik in de database dus een locatie ga opzoeken, dan zou ik het liefst willen zien dat de juiste kaart naar voren komt en dat de werkplek op gaat lichten dmv een rode werkplek zoals in originele vraag, of door middel van een vizier. (alles is voor mij acceptabel)

Een (technisch) makkelijke is om een kopie van de afbeelding te maken waarbij je de 'oplichtkleur' op elke werkplek toevoegt, en waarna je elke aparte werkplek uit de kopie plakt en bovenop de bronplaat zet. Elke losse werkplek moet de eigenschap <Zichtbaar> = Nee krijgen, want je wilt de kopietjes nog niet zien
"

Wat ik uit jouw verhaal begrijp is dat ik voor elke werkplek een aparte plattegrond zou moeten gaan maken en deze aanroepen zodra ik de werkplek opzoek.
Dus in de tabel werkplek zou ik dan nog OLE objecten moeten toevoegen met per werkplek een andere plattegrond (lees markering op de kaart)

Begrijp ik dit goed?

Nee, dat begrijp je niet helemaal goed. Je hebt je plattegrond met alle werkplekken (3 stuks dus) en daar maak je een kopie van waarin je alle werkplekken een kleur geeft. Vervolgens knip je de kaart op in losse stukken, voor elke werkplek één. Dus als je op je plattegrond 150 werkplekken hebt, knip je de kopie op in 150 stukken. Dan heb je dus 150 gekleurde plaatjes van werkplekken. Die zet je vervolgens als afbeelding op de oorspronkelijke plattegrond en verberg je. De rest is dan simpel: als je een werkplek selecteert, wordt de werkplekafbeelding zichtbaar gemaakt.

Een rotklus? Absoluut! Zou ik er aan beginnen? No way...

De optie met het vizier snap ik nu wel denk ik. Misschien moet je in een andere richting denken, en Access vergeten. Dit idee lijkt namelijk heel sterk op de oplossing die we bij ons op het werk hebben gebruikt. Wij hebben óók een tool waarbij voor elke verdieping een plattegrond bestaat met werkplekken, en waarbij je kan zien waar een collega zit. Dit systeem werkt met een intranet pagina waar de plattegronden op staan, en met een verplaatsbaar knipperend bolletje dat aangeeft waar de collega zit. Het systeem heet dan ook "WieZitWaar" :).
In essentie werkt het zo: een collega logt in op een flexplek, en wordt geregistreerd in het systeem. Dat bevat alle werkplekken met hun coordinaten. Zoek je vervolgens een collega, dan wordt die informatie uit het systeem opgehaald en krijg je de kaart te zien met het knipperende bolletje.
Eigenlijk dus de oplossing die jij bedacht met het vizier, en ik met de verschuivende werkplekplaatjes.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan