Is het mogenlijk?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jozo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Jozo

Meubilair
Lid geworden
30 okt 2002
Is het mogenlijk om met Partition Magic een nieuwe partitie te maken (ik heb nu C: met win 98se en D: met muziek enzo) en daar dan windows XP te installeren en als alles dan naar behoren werkt win 98se weer verwijderen en de nieuwe partitie weer C: noemen?

Gr JoZo

Het is idd mogelijk om een partitie aan te maken, daar xp op installeren en ook om die part. dan weer c: te noemen.
Maar, de bootsector van xp komt dan ook op c: dus heb je een dual boot.
Als je 98 dan wilt verwijderen haal je ook de bootsector van xp weg en kun je dus niet meer opstarten.
Je kan, als alles naar behoren werkt, 98 en xp verwijderen en daarna alleen xp installeren.

Ja het is mogelijk. Maar zoals Bietjuh72 al zegt is het beter om alle belangrijke bestanden op D: te laten staan en dan C: helemaal leeg te halen. Dan CD-ROM van XP erin en daarvan booten. Kies voor een installatie op C: en D: wordt automatisch opgenomen in Deze computer.

Een partitie hernoemen gaat erg lastig. In Win98 zelfs onmogelijk en in WinXP zeer af te raden.
Nee, ik zou een extra primaire partitie er bij zetten, deze op actief zetten en hierop WinXP te installeren. Zet daarna weer de Win98 partitie op actief en installeer hierin BootMagic. Later kun je de Win98 partitie gewoon verwijderen en de ruimte weer bij de Win98 partitie trekken. Je hebt dan helemaal geen problemen met driveletters.

Is mijn manier dan niet goed? Gewoon xp cd erin, dan in installatie c vervangen door een nieuwe c met xp erop?

Ok dat is duidelijk en bedankt.
Nog een vraagje, heb je bij XP geen bootdiskette nodig?

Gr JoZo

CDROM van WinXP is zelf bootable. Zo niet, dan diskettes (6) downloaden: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q310994

Geplaatst door Z-Dragon
Is mijn manier dan niet goed?

Nee. De vraag was om een dualboot te maken en Win98 later te verwijderen, niet om de bestaande te upgraden of te vervangen. En in een "standaard" dualboot is het behoorlijk lastig om later Win98 te verwijderen zonder in de problemen te komen. De methode die ik aangaf is veel eenvoudiger aan te passen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan