Is Internet op een desktop langzamer als deze verloopt via een router ipv via kabel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jootje123

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2009
Hallo allemaal.

Even een vraagje...
Stel, je surft op een desktop via een draadloze verbinding op het Internet.
Gaat dit dan langzamer dan wanneer je op deze desktop op internet surft via een kabel?

Zoja:
- hoe groot is deze vertraging?
- is dit merkbaar?
- is de doorvoersnelheid van je router hierop van invloed? (bv. 54 Mb/s levert meer vertraging op dan 150 of 300 Mb/s)

Het antwoord weegt mee in de beslissing de desktop aan te sluiten via draadloos of vaste verbinding.

Ik hoor graag van jullie,

Groetjes,

Jolanda

Dat gaat inderdaad een beetje vertragen. Dat hangt af van het signaal en hoe ver je weg bent van de router. Meestal is dit niet merkbaar, maar bij het downloaden van grote bestanden kan de downloadtijd wel oplopen. Een 54 mbps router geeft niet meer vertraging dan een 150 of 300 mbps router

Ja, dat gaat vertragen en dat kan best oplopen.
Immers via draadloos heb je meestal een maximale 54 mbps connectie en via bedraad is dat gauw 100 mpbs. Ik merk dat zelf het best, wanneer ik een backup maak en dan toch even voor de snelheid een kabeltje opzoek. Toegegeven dat is wel ander data verkeer, dan de relatief kleine data pakketjes die met internetten heen en weer vliegen.

Draadloos is inderdaad niet zo snel
maar heeft zo zijn voordelen

Laatst bewerkt:
Oke, dus als ik het goed begrijp is het verschil beter merkbaar naar gelang de intensiteit van wat je doet op Internet?
Bij surfen, beetje mail lezen zal dit minder van invloed zijn dan wanneer je intensief films download etc? Klopt dat?

Ja, dat gaat vertragen en dat kan best oplopen.
Immers via draadloos heb je meestal een maximale 54 mbps connectie en via bedraad is dat gauw 100 mpbs. Ik merk dat zelf het best, wanneer ik een backup maak en dan toch even voor de snelheid een kabeltje opzoek. Toegegeven dat is wel ander data verkeer, dan de relatief kleine data pakketjes die met internetten heen en weer vliegen.

Maximaal 54??
Hoe kom je daar nou bij !!??

Ik heb hier een 300 N router en die haalt mijn volle 120 Mb hoor !!
Is maar net welke router je hebt. Mijn internet vertraagd totaal niet......
De oude 54 G router uiteraard wel met de huidige snelheden.....

Data versturen binnen je netwerk is een heel ander verhaal uiteraard !

Oke, dus als ik het goed begrijp is het verschil beter merkbaar naar gelang de intensiteit van wat je doet op Internet?
Bij surfen, beetje mail lezen zal dit minder van invloed zijn dan wanneer je intensief films download etc? Klopt dat?

Zoals ik net zei, als je een goede N router hebt merk je ook met downloaden geen verschil !!

Was de keuze van je abo al ter sprake gekomen, want dat is toch het uitgangspunt.
Je kan de snelste hardware aansluiten, maar dit is in eerste instantie bepalend.

Er is niks zo snel als een bekabelde aansluiting.
Soms lastige faktoren als kanaalkeuze, storende apparaten etc. spelen dan geen probleem.

Laatst bewerkt:
Was de keuze van je abo al ter sprake gekomen, want dat is toch het uitgangspunt.
Je kan de snelste hardware aansluiten, maar dit is in eerste instantie bepalend.

Er is niks zo snel als een bekabelde aansluiting.
Soms lastige vaktoren als kanaalkeuze storende apparaten etc. spelen dan geen probleem.

ik sluit met hier bij aan

Kabel is gewoon het snelst

Terrarabo, bedankt voor je aanvulling. Ik vermoedde al zoiets.
Je zou dus kunnen stellen dat een goed abonnement noodzakelijk is om het beste uit je router te halen, maar ook andersom...Zonder geschikte router heb je niets aan een uitgebreid abonnement.

Zoefff, jij ook bedankt voor je reactie. Ik heb je antwoord ook gelezen op mijn andere vraag. Het gaat om het installeren van een nieuw netwerk bij iemand uit de familie.
Welk abonnement zij hebben weet ik (nog) niet, maar ik begrijp door je antwoorden wel dát en waarom dit een belangrijke factor is.

Blijft de vraag bestaan dat wanneer het abonnement toereikend is, mij nog niet duidelijk is of je verschil zult merken tussen het bekabeld en draadloos surfen. Gaat dit om fracties van seconden, om seconden of langer?

Vraagstelling is misschien een beetje raar, maar msischien wel doorslaggevend in de keuze om voor bekabeld internet of draadloos internet te gaan.
Iedereen bedankt voor de reacties tot nog toe

Ik kan met zekerheid zeggen dat als je een goede snelle (N) router hebt welke doorvoer snelheden haalt van 300 Mb en hoger je totaal geen verschil gaat merken bij gebruik van internet en downloaden.
Uiteraard is bekabeld altijd sneller maar met de snelheden waar we het nu over hebben niet van toepassing aangezien je hier pas over kan praten met nog hogere snelheden. Een ander verhaal is natuurlijk als ik bijvoorbeeld een film van van PC overzet naar mijn AC Ryan mediaplayer over mijn netwerk.
Dit doe ik ook bedraad via de Gigabit poorten op mijn router !!

en nog een bijkomstig heid met kabel heb je altijd 100% verbinding en weinig tot geen ruis en bij draadloos heb je veel invloeden van buiten af zoals weer,afstand,beton,storende apparaten en zo en hoe verder je van je router gaat hoe mindere verbinding je hebt

en kijk het ligt er ook aan wat je download met kabel een torrent gaat bijvoorbeeld sneller en stabieler.
terwijl je met een draadloos iets langzamer gaat maar het hangt af van wat je donwload en waarmee en ook welke draadloze ontvanger je gebruikt want als je een router hebt die 100 mb aankan en maar een netwerkkaart van 54 mb tja dan spreek je over vertraging van seconden.

maar in jou geval maakt het bijna niks uit ga ervan uit dat je een vertraging hebt van 1-2 seconden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan