Is ListView Control op UserForm betrouwbaar? / Excel vba

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wocky
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Wocky

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2014
Beste,

Naar aanleiding van zoeken naar de mogelijkheid om een raster te tonen in een ListBox, ben ik uit uitgekomen op het bestaan van een control "ListView".
Echter, hier & daar op internet merk is dat er mogelijk problemen kunnen ontstaan bij het gebruik van deze control.
Lijkt me toch een handige tool... maar als die niet consequent werkt gebruik ik hem liever niet.
Ben een kleine toepassing aan het schrijven die op verschillende pc's moet draaien, allemaal geïnstalleerd met W10 & Excel 2013... ikzelf ben echter toepassing aan het schrijven in Excel 2010... (thuis)

Heeft iemand hier slechte ervaring mee? Of ervaring uberhaubt?
Zie hieronder de afbeelding van welke control ik bedoel, staat standaard niet in je werkset.
4.jpg

Komt er op neer dat deze control in een bepaalde bib zit, die moet geinstalleerd zijn op je computer.
'k vraag me af of het verstandig is controls te gebruiken die niet per se standaard geïnstalleerd zijn bij andere gerbruikers...
De logica zegt dan om deze maar beter niet te gebruiken... maar had graag de mening gehoord van mensen met ervaring (want die heb ik niet).

Alvast bedankt.
Wocky

Hieronder de links van websites die mogelijke complicaties uitleggen.
https://10tec.com/articles/excel-vba-listview-control-examples.aspx
https://www.mrexcel.com/forum/excel-questions/581015-list-box-grid-lines.html

Waarvoor heb je een 'raster' (?) nodig in een ListBox ?

Voor de duidelijkheid.
Om het overzicht te bewaren.

Voor de duidelijkheid... heb meerdere kolommen.
Een Grid is dan handig.

Laatst bewerkt:
Als de kolommen breed genoeg zijn (die je kunt instellen) zie ik het probleem niet.

De Kolommen zijn breed genoeg.
Het is puur voor duidelijkheid zodat je de focus kan houden op de juist rij data.
Ik ga het met listbox doen.. maar ik ben niet de enige die naar een raster verlangt als ik de vragen zie op internet.

Maar mijn vraag is vooral.. is de control "ListView" betrouwbaar, zijn er slechte ervaringen mee of beter toch maar bij de standaard controls houden.
Maar ik denk dat ik het antwoord al weet... had het alleen graag afgetoetst.

Groeten Wocky

Als je een 'record' in een listbox selecteert vermag ik niet in te zien hoe dat duidelijker kan

Daarnaast wordt MSCOMCTL.OCX bij iedere Windows versie geleverd en zal dus gewoon aanwezig zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan