• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Is meerdere keren vertikaal zoeken mogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

freezer95

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2012
Berichten
21
Hallo,

Ik wil in een bepaald vak een waarde berekenen via verticaal zoeken, maar indien er in dat vak iets anders staat dan weer vert zoeken in een andere tabel .
Ik krijg steeds fouten dus vraag ik me af of dat kan.
Zie voorbeeldje
Bedankt op voorhand
Bekijk bijlage product test blad.xlsx
 
Zoiets?

Bekijk bijlage product test blad.xlsx

Nadeel is wel dat de waarde van c7 blijft staan als de lijn veranderd wordt, ook al komt de keuze niet voor bij die lijn. De keuzelijst bevat wel de juiste items.
Zou even niet weten hoe ik dat zonder VB kan omzeilen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe vaak verwacht je iets aan te moeten passen en/of dingen toe te voegen? Als dat zelden is kun je named ranges gebruiken en een iets andere opzet van je tabel. Als dat frequent is zou ik gaan voor een macro optie, omdat je anders constant je ranges aan moet passen.
 
Hans , Dit lijkt inderdaad op wat ik moet hebben dus dat werkt
Maar het is me nu een raadsel hoe je dit hebt gedaan. vb hoe je bij cel C7 de keuze in stelt voor het product :) . De rest kan of ken ik een beetje.
Alvast bedankt hoor
 
@ Wampier, Eens de lijst compleet is kan deze blijven staan. Moet dus nooit veranderen.
 
Het werkt via named ranges. Hans's voorbeeld kan zelfs nog iets eenvoudiger met een INDIRECT commando.

Als je een cel selecteerd zie je dat in een vakje links boven je werkblad. Bijvoorbeeld "e6" staat er dan. Als je dat vakje aanklikt zie je een pijltje naar beneden rechts van de celaanduiding. klik op het pijltje en je ziet een aantal "named ranges" die de "magie" van de oplossing verzorgen.
 
Zet alles in 1 tabel dat maakt het leven een stuk eenvoudiger en geeft ook mogelijkheden voor verdere analyse. De beperkingen per lijn zijn dmv een getrapte validatie ook nog wel in te stellen.
 

Bijlagen

  • product test blad.xlsb
    13,5 KB · Weergaven: 32
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan