Is mijn C:\schijf zo vol?

• Onderwerp starter Onderwerp starter osi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

osi

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2006
In mijn Windows 7 PC zit als C:\schijf een 250 GB SSD. Op de C:\schijf staan allen Windows en geïnstalleerde programma's; geen documenten, afbeeldingen etc.
Overige gegevens:
Intel Core i5-4430
Samsung SSD 840 EVO 250GB
16 GB DDR3 SDRAM

Volgens de opgave in Windows Explorer zou er van de totale grootte (232GB) nog slechts 116 GB beschikbaar zijn dus ca 50%.
Bekijk ik de C-schijf in Free Commander zou er slechts ongeveer 65-70 GB bezet zijn, dus er zou nog 162GB beschikbaar moeten zijn, ofwel 70%.
Ook in EasyCleaner krijg ik de opgave dat 70% nog beschikbaar moet zijn.

Wat moet ik nu geloven: Windows Explorer of de andere opgaven? Overigens heb ik ook de indruk dat de PC trager aan 't worden is.

Wie heeft een verklaring of wat kan ik eraan doen?
Bij voorbaat dank!

Je maakt gebruik van systeemherstel? en hoe groot heb je de ruimte gemaakt wat die mag gebruiken?

Zet in mapopties verborgen bestanden aan en systeembestanden.

Kijk met Treesize wat waar wat inneemt.
http://www.jam-software.com/freeware/

Bij mijn weten kun je dat ook zien met Free Commander als alles zichtbaar is geconfigureerd.

Veel dank voor beide reacties en voor de aangereikte progjes!
Beide geven ongeveer hetzelfde beeld:

Inhoud C.JPG

Free Commander geeft ongeveer dezelfde cijfers maar daar zie je NIET de ca. 35 GB die in SpaceSniffer 'unaccessible' heet maar die in TreeSize bezet blijkt te zijn door System Volume information. Verder zit er nog zo'n 25 GB in Pagefile en Hiberfil.

Mijn vraag is nu wat ik hiervan kan verwijderen en wat daarvan de gevolgen zijn..

Bijlagen

• Inhoud C.JPG
    Inhoud C.JPG
    21,6 KB · Weergaven: 52
Waarom nog een soortgelijk progje linken ontgaat mij, denkelijk geldingsdrang.

Maare, je ziet dat systeemherstel veel inneemt, die kun je op een lager percentage zetten, het wisselbestand is ook erg groot, met voldoende ram, denkelijk 12GB? kun je een vaste waarde geven van 1GB ofzo of uit en de slaapstand neemt ook wat in, bij elkaar zo'n 60GB.

Een alom bekende, maar heb je al geprobeerd je /temp en /cache directories op te schonen?
c /windows/temp
c /program files/temp

Kan ook vaak schelen;)

Blijkbaar verslikt de Windows verkenner zich ergens in. Als jouw verstand plus 2 andere progjes zeggen dat er 160 GB vrij moet zijn, zou ik die geloven en niet de Windows verkenner.
Kijk echter ook eens met bij de harde schijfstations in het item "computer". Dan heb je ook de data van Windows zelf.

@Lange Pier: Idd beter lezen. Ik doe blijkbaar te veel tussendoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan