is mijn processor dood?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaccovh

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2012
hallo.
ik probeer dit verhaal een beetje kort te houden.
ik ging zaterdag mijn kamer verbouwen, en had besloten om mijn pc in een ladenkast te stoppen (de pc heeft geen case, alleen hardware). ik liet de deur open omdat ik bang was dat hij te heet word. want hij draait 24/7. en ik ging dit weekend logeren en toen deed mijn moeder de kastdeur dicht. wanneer ik zondagavond terugkwam was hij uit en wilt niet meer aan. ik testte vanalles, nieuwe voeding, andere kabels. maar niets werkt. ik probeerde de pc aan te zetten door een metalen plaatje tegen de + en - van het moederbord te houden, maar dat werkte ook niet. een keer draaide de ventilator een heel klijn beetje en ging daarna heel snel weer uit. als ik naar de processor kijk zie ik niet iets dat er verbrand uit ziet.

kan iemand mij aan de hand van dit verhaal vertellen of mijn cpu dood is of wat?

Als je alleen je moederbord neemt, zonder extra kaarten als de grafische kaart, hierop spanning zet en er gebeurt niets dan is of je moederbord of je CPU overleden

Ron

Achteraf gezien kon je beter een chase gwn in je kamer zetten en dan goede koeling erin stoppen...

Waarom je geen case hebt snap ik niet goed, zal ik verder niet op in gaan..
Dus als ik het goed begrijp heb je het moederbord inclusief fan/videokaart etc in een kast gestopt?
Als die kast van een geleidend materiaal gemaakt is zijn al je onderdelen waarschijnlijk overleden door kortsluiting.

@blabla2; het heeft gewerkt dus dat is het probleem niet

Ron

Ja, maar dan nog.
Het is misschien vergezocht, er kan iets van metaal o.i.d. aan de kastdeur hebben gezeten toen hij dicht ging, waardoor er kortsluiting ontstond.

case is een must anders heb je een hele grote kans dat er kortsluiting ontstaat
het beschermd ook tegen statische ontladingen wat letterlijk een killer kan zijn voor je hardware (ook al staat er geen spanning op)
een case zal dan de ontlading via de voeding laten verdwijnen in plaats van via de chips en diodes

alles 1 voor 1 testen en kijken of het moederbord nog door wilt starten
en dat het heeft gewerkt betekend niet dat het niet kapot is anders was de pc wel opgestart

Laatst bewerkt:
ik had hem niet in een case gestopt omdat ik simpelweg geen case had. en het was een houten kast. voordat hij verplaatst was draaide hij nog zeker 6 jaar non stop.
en als ik de pc aandruk doet hij echt helemaal niks. ik heb 2 voedingen geprobeerd. ik heb echt 50 keer geprobeerd aan te zetten, en 1 van die pogingen draaide de ventilator een heel klein beetje.
weet iemand toevallig een manier om te zien welk van de 2 (moederbord of cpu) kapot is? ik heb geen vervangende hardware. ik ben namelijk van plan een vervangend onderdeel te kopen voor het defecte hardware.

nee dat is er niet je zult langs een pc boer moeten gaan wil je dit checken of vervangende hardware althans wel om de cpu/moederbord te testen

ook al alle hardware 1 voor 1 eruit gehaalt? inclusief de usb headers?

Hallo

Controleer de voeding op al zijn uitgangsspanningen.

Zo goed als zeker zal er 1 of meerdere ontbreken.

Ik gok dat er op dit motherboard defekte (kortgesloten) condensatoren aanwezig zullen zijn... (te warm geworden door onvoldoende koeling)

Indien de mosfet's en gelijkrichters op dit motherboard ook niet zijn gesneuveld , zal de c.p.u. zo goed als zeker niet defekt zijn ...

Mocht al het bovenstaande voor u chinees zijn ... niet zelf aan rommelen , maar laten controleren door iemand die weet met wat hij bezig is.

Jammer genoeg , wordt er zelfs in dit geval niet vermeld over welke hardware we het hebben.

Maakt een antwoord nutteloos lang , en persoonlijk weet ik graag over wat we hier spreken.

Peter

het gaat hier om een AMD Athlon 7750 dual-core 2.8 ghz.
het moederbord is een MSI K9N6PHM2-V2.
het is een socket 939 indien jullie het willen weten.

Hallo

Msi motherboards zijn bekend om hun snel sneuvelende condensatoren.

Zeker die van ettelijke jaren geleden.

Zo goed als zeker bezit jij niet het nodige materiaal om deze te controleren/vervangen ...

Peter

Hallo

"Ben ik stom? ik zou niet weten wat dat zijn... "

Ik hoop voor u van niet ... hoogstens wat gemakzuchtig ??? en met het idee van ... "ze zullen het hier wel opzoeken/voorkauwen voor mij ???

http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Dit is een echte plaag geworden van hedendaagse elektronika.

Routers en hun voedingen , motherboards p.c. , flatscreen tv's , etc .. deze defekten zijn echt niet merk of prijsgebonden.

Indien je de symptomen op tijd herkend , zijn deze toestellen goedkoop te herstellen.

Als je dit laat aanslepen , met intussentijd een slecht werkend toestel , kan het toestel zelfs onherstelbaar zijn.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan