Is mijn SSD dood?

Status
Niet open voor verdere reacties.

erno1102

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2013
Hallo,

gisteren stopte windows met werken dus ik rebootte de computer en kreeg een bluescreen....
met de code 0xc000000e als ik me het goed herinner.
toen heb ik de SSD eruit gehaald en een nieuwe ssd erin gedaan, windows op geïnstalleerd en nu doet hij het natuurlijk weer.
maar ik heb de ssd nog even in een laptop gedaan een daar brande gewoon een groen lampje dus misschien was er nog hoop
ik deed hier ook een windows schijf in om the kijken in het schermpje waar je de OS op wilt installeren misschien wel die SSD liet zien maar nee....

is die stuk? want ik wil geen Vertex 3 250GB twv 300,- weggooien :P

groene lampje brand gewoon

SSD's gaan niet zomaar dood of iets dergelijks. Windows-installaties wel:(. 3 weken terug kreeg mijn laptop zomaar een BSOD terwijl de laptop gewoon aanstond en niets deed. Na de restart bleek hele bootsector corrupt. Nadat ik de laptop paar uur later had aangezet was ineens alles weer in orde. Startte op alsof er niets gebeurd was. Zelfs in het logboek en met BlueScreenView helemaal niets kunnen vinden van die BSOD.

Ik heb daarna mijn HDD gecontroleerd om te kijken of die corrupt was. Dat kun je met CrystalDiskInfo uitlezen (geldt ook voor SSD's): http://sourceforge.jp/projects/crystaldiskinfo/downloads/61343/CrystalDiskInfo6_1_14.zip/?use_mirror=jaist. Pak het zipje uit en voer 'DiskInfo.exe' uit. In het geopende venster wordt aangegeven of de geselecteerde SSD/HDD gezond is of niet (bij mij bleek er niets aan de hand te zijn en sinds schone installatie werkt alles weer naar behoren). Natuurlijk werkt dit programma alleen als de SSD aangesloten is.

ik deed hier ook een windows schijf in om the kijken in het schermpje waar je de OS op wilt installeren misschien wel die SSD liet zien maar nee....
Is dit toevallig een Windows 8 laptop? Want dan is het bekende kip en ei verhaal (UEFI Secure Boot en BIOS) van toepassing. Heeft u ook in de UEFI/BIOS gekeken of de SSD daar wordt herkend?

Zo ja, denk ik dat de partities op de SSD corrupt zijn geraakt of iets dergelijks. Start even op van de Ubuntu iso (hier te vinden), kies voor Ubuntu uitproberen, klik vervolgens op de Dash (Ubuntu-knop linksboven) en zoek op 'Gparted', open Gparted en daar zal de SSD 100% zeker bij moeten staan. Daar kun je alle partities verwijderen om zo weer een schone SSD te krijgen. Als ie er niet bij staat, sluit Gparted en zoek in de Dash naar 'Disk'. Open vervolgens 'Disks' en kijk wat er bij de SSD wordt aangegeven.

SSD's gaan echt niet zomaar stuk. Dan merkt men wel als SSD's op hun einde lopen. Dan worden ze erg traag en zou de BIOS ook een melding geven (S.M.A.R.T.-melding).

Laatst bewerkt:
Indien je hem in een PC erbij hangt wordt hij ook niet in schijfbeheer gezien?
En ja, ze kunnen overlijden, geen garantie meer?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan