IS/RA goed?

Status
Niet open voor verdere reacties.

davidoz2

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2003
Berichten
138
Wellicht voorbarig, maar toch:

Ik woon in een oude portiekflat 4 hoog. Bij de ingang (in mijn eigen gang) is een IS/RA punt aan de want bevestigd, met daarnaast de intercom.
Het IS/RA punt is grofweg te verdelen in 2 delen: onderste deel een cirkel met daarop ca. 6 schroeven waar alle kleuren aan een apart punt zijn vastgemaakt. Het bovensteel zijn een soortvan 'klemmetjes', waar bij 1+2 rood en blauw zijn vastgemaakt, en bij 4 een wittig/geel draadje.

Vanuit dit IS/RA punt loopt een draad naar de woonkamer. Achter het telefoonstopcontact zijn de rode en blauwe draad op de bovenste 2 punten (die meest uit elkaar liggen) vastgemaakt, met daaronder op een van de punten de wittig/gele draad.

Er loopt wel 'een' kabel naar beneden door de vloer onder het IS/RA punt, maar dit lijkt op 't oog alleen de kabel te zijn van de intercom.

Woensdag a.s. (5 aug) wordt de DSL-verbinding pas opgeleverd (online), er zit nu geen signaal op de lijn. Het modem heb ik al wel, en het DSL lampje blijf tot op heden uit, dus kennelijk is de lijn nog 'dood'.

Is het aannemelijk dat, aangezien wel alle kleuren draden in het IS/RA punt aangesloten lijken te zijn, deze toch doorlopen naar 'beneden' (kabels zijn lastig te scheiden, de cirkel waar de kleuren op gemonteerd zijn zit ervoor).

Benieuwd naar jullie visie :)

EDIT: kan het ook nog zo zijn dat de telefoonkabel (KPN-kabel) uit de muur komt, en ik die dus helemaal niet zie? En dus alleen de kabel vanuit de IS/RA naar de wandcontactdoos zie?
 
Laatst bewerkt:
Als ik het zo hoor, zit het juist aangesloten.
Wat je eventueel kunt doen om een en ander te testen:
hang in je huis een multimeter aan de rode en blauwe draad.
Meet de wissel spanning.
Haal nu uit het isra-punt 1 draadje los.
Spanning weg?

Op de kpn draden (isra punt) staat altijd een spanning, ook als de lijn dood lijkt.

Beetje info: Wikipedia. (klik)
 
Ik was iets te vlot: de KPN kabel komt door de muur binnen zie ik net; dus niet vanuit de vloer. Het lijkt er dus op dat de dikke kabel eerst is aangesloten op het 'cirkeltje', en vervolgens alleen de rode, blauwe en gelige/wittige op de klemmetjes, die vervolgens naar de woonkamer-aansluiting lopen? (--> die ik moet gebruiken voor ADSL?)

Evengoed: als ik het modem (ST 706WL) aansluit, gaat het DSL lampje niet branden (dus ook niet knipperen). Geeft dat aan dat het signaal er nog niet opstaat, of dat er uberhaup geen spanning op staat?
 
Het geeft aan dat er geen adsl signaal op de lijn staat.

Heb je een fietslampje? Daarmee kun je de kpn lijn "testen" of e spanning op staat.
Ik geef geen garantie op de levensduur van het lampje.
Kan ongeveer 1/4 seconde zijn.....
 
negative, die heb ik niet. Maar heb vooralsnog geen reden aan te nemen dat de lijn kapot is...

morgen zou het dsl-signaal opgeleverd moeten worden; het klopt daarbij dat ik dus nu nog helemaal géén dsl heb (hij knippert niet eens)

en kan ik hem morgen wel alvast aan laten staan, terwijl ze het signaal erop zetten?
 
Jahoor, dat kan zeker wel.
Als ie bij thuiskomst niet helemaal werkt, dan kun je altijd nog even resetten.
 
dan maar hopen op veel groen licht als ik thuiskom!

Gekke vind ik dat de kabel die uiteindelijk bij mij, bovenste etage, uitkomt in deze (kleine) buis zit als waar de aansluiting van de diverse andere huishoudens zit. Neem aan dat die allemaal een eigen dikke kpn-kabel hebben? (ivm aparte aansluiting?)

Zoals je merkt, ik weet er niet veel vanaf ;)
 
Normaal gesproken heeft elk huishouden 5 draadjes, waaronder 1 maasa.
 
die heb ik ook, zie 4 kleuren ook verschijnen in het onderste deel van het ISRA punt (lijkt wel alsof alle draden daar vastgemaakt zijn aan de cirkel (vanuti de KPN kabel), en vervolgens worden 'doorgepatched' naar de klemmetjes aan de bovenkant (waar alleen geel/wittige, rood en blauw zijn vastgemaakt).

In de woonkamer, waar de eerste en enige aansluiting zit ná het ISRA-punt is alleen blauw en rood gemonteerd (en een geel/wittige, maar heb inmiddels begrepen dat die niks doet of kwaad kan)
 
Excuus voor de late reactie.

ADSL signaal zit erop en het werkt; echter merk ik (en zie ik bij de speedtest) weinig verschil met hetgeen ik had van ziggo over de kabel.

Op dit moment zit er ongeveer 4 meter kabel tussen de isra en het modem; kan dit hiermee te maken hebben? Of zit dit toch ergens anders in?
 
Nee, dat heeft er niets mee te maken.
Wat wel van invloed is, is de kwaliteit van de grondkabel (in de straat) van de kpn, en de afstand naar hun centrale / onderverdeel station.
 
Jammer, maar helaas. Er zijn dus voor mij (naast wat software-dingetje) geen hardware-oplossingen om de adsl toch wat vlotter te maken?q
 
Nee, helaas.
je kunt de lijn laten testen door de kpn.
Maar die zullen zeggen dat de lijn goed is.

Kom je heel veel lager uit, dan het abbonnement wat je betaald?
 
ca 5-6 mbs, waar 10 mbs belooft is.

groot verschil, of is dit acceptabel en moet ik gewoon niet zo zeuren?
 
Is wat aan de magere kant, maar niet te laag.
Ik heb 8Mb en haal normaal de 5,5
 
je omschrijving van het IS/RA punt doet mij aan het stap58 systeem denken (draadomroep van vroeger) en in principe zou je op de zwart/blank of wit/blank je dsl signaal moeten hebben.. Hij kan intrainen op de andere aders omdat de lassen in dit systeem nog wel eens de wensen over laten, maar hij doet het beter op een van deze twee..
Als het goed is heb je een blauwe kabel binnen met 6 dubbeladers rood/rood, blauw/blauw, geel/geel, groen/groen en de zwart en wit met blank en een grijze aarddraad in het midden. dit alles zit afgewerkt op een zogenaamd "rosetje" en de zwart/wit blank samen met de aarddraad op het "koppelstrookje".

Wellicht kan je een foto'tje maken van het IS/RA punt. Want het is wel een beetje koffiedik kijken..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan