Is Telenet kabel of ADSL?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Knientje

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2009
Mijn ouders zijn onlangs naar België verhuisd en hebben nu internet van Telenet.
Het abonnement dat ze hebben zou 50 MBps down moeten zijn.
Het is mij daar niet helemaal duidelijk of dit kabel of ADSL is.
Mijn vader klaagde er echter over dat het downloaden van Torrents veel langzamer ging dan hij gewend was bij Zeelandnet.
Ik heb hierop een paar speedtests gedaan op zijn laptop naar verschillende sites en veel verder dan 7MBps kwam ik niet.
Ik heb zelf internet van Telfort (ADSL) met een abonnement waar 30 MBps down beloofd wordt, dus heb ik de speedtests ook bij mijzelf gedaan naar dezelfde sites als waar ik de tests gedaan heb bij mijn ouders.
De afstand tussen mijn woonadres in Nederland en dat van mijn ouders in België is ongeveer 15 km. Dat zou dus niet zo heel veel uit moeten maken voor de afgelegde weg naar de speedtest servers.
Ondanks het feit dat ik redelijk ver van de wijkcentrale woon, geven die bij mij als resultaat tussen de 27 en 30 MBps.
Nu weet ik dat die flashtests niet al te betrouwbaar zijn, maar om te vergelijken zijn ze volgens mij goed genoeg.
Ik heb sterk het idee dat Telenet de boel belazert.
Hoe kan ik anders een snellere verbinding met ADSL behalen als Telenet kabel (wat ik dus niet zeker weet, maar wel vermoed) is?

Zou je dat niet zelf na kunnen vragen bij Telenet?
Lijkt me niet zo'n hele vreemde vraag om te vragen aan je ISP.
Dat is toch informatie die een klant mee moet krijgen?

Edit: Ik zie dat de mijn reactie een beetje bot klinkt, dat is zeker niet de bedoeling

Probleem was dat dat niet duidelijk op de papieren van Telenet staat.
Ik heb het inmiddels al op een Belgisch forum gevonden en het is kabel.
Feit blijft dat ze 50 MBps down beloven en je er nog geen 7 haalt.
Dit in vergelijking tot mijn ADSL abonnement van Telfort waar 30 MBps down beloofd wordt en ik daar ook redelijk in de buurt kom.
Voor mijn ADSL abonnement had ik Zeelandnet (kabel), dit was iets sneller dan mijn Telfort ADSL, maar het is nu niet dermate trager dat ik mij eraan stoor.
Maar ik verwacht bij Telenet dan wel dat als ze 50 MBps down beloven, dat je daar ook in de buurt komt. 6MBps noem ik niet in de buurt.
Vandaar dat ik vind dat Telenet de kluit belazert. In Nederland is het inmiddels zo dat men met reële snelheden moet adverteren.
In België blijkbaar niet.
Toch blijft 6 MBps down natuurlijk r*tetraag voor een kabelverbinding

Ik zou zeker contact leggen met Telenet over die snelheid, want je ouders betalen voor 50, dus ze horen 50 te krijgen.
Zijn er geen consumentenverenigingen in Belgie die dit soort zaken in behandeling nemen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan