ISDN of NETWERK ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rubie-The-Sysop

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2003
Hallo,

Er wordt heel vaak gezegd van kijk goed dat je spullen koopt voor Netwerk en niet ISDN want dat is 4 polig. Maar bij praxis en gamma heb je allemaal spullen voor ISDN en je kan 8 draden aansluiten. Dus mijn vraag is. Is het dan ook geschikt voor netwerken ?

Telefoonkabel is niet geschikt als netwerkkabel. Netwerkkabel bevat 4x2 getwiste aders.

De connectors (RJ45) zijn voor ISDN en voor netwerkkabels geschikt.

Geplaatst door Tiborv
Telefoonkabel is niet geschikt als netwerkkabel. Netwerkkabel bevat 4x2 getwiste aders.

De connectors (RJ45) zijn voor ISDN en voor netwerkkabels geschikt.

Maar ik bedoel egt ISDN spullen. En die jacks van ISDN zijn veel goedkoper dan die van Netwerk. Hoe zit dat dan ?

En welke andere ISDN spullen bedoel je nog meer?

Als de middelste 4 connector-pennen van de RJ45-connector zijn bezet is de kabel alleen voor ISDN toe te passen.
Voor netwerkgebruik moeten alle 8 pennen van de RJ45-connector bezet zijn (lees: voorzien van een kabeldraadje)

Een netwerkkabel kan wel voor ISDN gebruikt worden, maar andersom niet !

Succes,

Jan

Wat bedoel je met "Echt ISDN spullen?" Echte ISDN spullen bestaan namelijk niet, ISDN kabel is gewone telefoonkabel. RJ45 is een standaard, of je die nu gebruikt voor ISDN of voor een netwerk..

Geplaatst door Tiborv
Wat bedoel je met "Echt ISDN spullen?" Echte ISDN spullen bestaan namelijk niet, ISDN kabel is gewone telefoonkabel. RJ45 is een standaard, of je die nu gebruikt voor ISDN of voor een netwerk..

Ik bedoel niet zo'n dun telefoon kabeltje. Maar dat is eigenlijk in feite ook ISDN alleen dan breder dus je hebt eigenlijk wel gelijk

Dus als ik iets voor netwerken wil kopen en er staat ISDN bij maar er zijn tog 8 draadjes? of 8 aansluit punten dan kan ik het gewoon kopen ?

Als er toch 8 draadjes inzitten betekent dat niet dat het ook geschikt is als netwerkkabel. Netwerkkabels hebben getwiste ader-paren, ISDN kabel is meestal niet getwist.

Getwist, in elkaar gedraaid.

hier is een schema van hoe een UTP kabel eruit ziet. Alle niet gekruiste draden kun je in theorie weglaten.

Bijlagen

• 3.gif
    3.gif
    3,7 KB · Weergaven: 43
Geplaatst door meelman
hier is een schema van hoe een UTP kabel eruit ziet. Alle niet gekruiste draden kun je in theorie weglaten.

Zeg er dan wel even bij dat deze schema een crosscable is

Geplaatst door m@rio

Zeg er dan wel even bij dat deze schema een crosscable is
Sorry. Ik dacht "Universal Twisted Pair" en de draad op de tekening is ook gedraaid. Ff een niet op zitten letten. :o Zal wel door het weer komen...

Dan hier nog het schema van een STRAIGHT cable :D

Bijlagen

• 2.gif
    2.gif
    3,2 KB · Weergaven: 37
Die RJ45 zijn zoals al eerder gezegt een standaard en te gebruiken voor isdn en netwerk.

Er zijn bij mijn weten geen ISDN rj45 connectors

Geplaatst door m@rio
Die RJ45 zijn zoals al eerder gezegt een standaard en te gebruiken voor isdn en netwerk.

Er zijn bij mijn weten geen ISDN rj45 connectors

Dus ik kan gewoon die ISDN connectors gebruiken als ze maar 8 ijzertjes hebben (zeg maar)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan