Isometric game

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0663

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
452
Hallo,

Ik wil graag een spel maken, dat je een vlakke grond hebt met tegels, en dat als je op zo'n tegel klikt,
dat je er dan met je poppetje naar toe gaat lopen, en op de tegel gaat staan, net zoals met Habbo Hotel.
Kan iemand mij daarmee helpen hoe dat moet? Heeft iemand een complete tutorial ofzo?
En met welke programmeertaal? Is C#, C++ of .NET niet iets waar het mee kan? Ik richt me vooral
op het platvorm Microsoft Windows, daar moet de game voor beschikbaar wezen, gewoon op het internet
in bijvoorbeeld Internet Explorer.

Video van een voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=agkxDAvtEQE

Alvast bedankt.
 
Heyhey Stefan,

Ik zie waar je heen wil, en ik moet je eigenlijk nog 1 vraag stellen:

Wil je het op een computer zélf draaien (als executable) of in de web browser (binnenhalen via een webserver/pagina)

C#, C++ (.NET) het kan allemaal, maar de richting die je hierboven kiest zal voor het grootste deel bepalen hoeveel moeite het je gaat kosten.
Daarnaast zou ik een beginnende programmeur niet aanraden om meteen te beginnen met het maken van een spel.

GameMaker bied mogelijkheden als je snel resultaat wil, als je bereid bent een wat langere tijd te spenderen aan een mooi product
zou ik je aanraden een volwaardige programmeertaal te leren. Als je het op web gebied wil doen zou ik JavaScript & HTML5 (Canvas) aanraden,
mocht je het als executable willen draaien kan je vrijwel met elke taal in zee. Persoonlijk zou ik Java of C# met XNA aanraden.
Deze talen omdat ze enigzins makkelijk zijn om te leren, en je bij het werken met graphics al snel resultaat hebt.

Een andere optie is om jezelf in te lezen in een bepaalde game engine en de bijbehorende (script) taal te leren. Opties hier kun je overal vinden,
maar denk bijvoorbeeld aan Unity.

Ik moet je echter waarschuwen. De wiskunde die achter een isometrische game zit is veradelijk lastig. Ik heb het zelf één keer gedaan in Java met Java 2D
en de code-basis hiervan alleen al was enorm. Dit alles was toen ik net begon met programmeren, iets waar ik achteraf spijt van heb.

Concluderend, geef antwoord op mijn bovenstaande vraag en ik kan je al een ietswat specifiekere kant op leiden, maar wil je een écht vette game maken
zou ik te allen tijde aanraden om een programmeertaal (naar keuze) te leren. (En ga je hier voor pure pure kracht, C++ met OpenGL of DirectX)

Met vriendelijke groet,
Rhythmic
 
Laatst bewerkt:
Oke, hoe kan ik C# + XNA en .NET leren dan? Heb je vooorbeelden van wat ik moet weten voor zo'n game?
Het hoeft niet perse met die tegels te zijn, het kan ook met een gewone vlak, en als je ergens op klikt, dat je er naar toe loopt.
Ik hoop dat je me verder kan helpen.
 
Hey stefan, ik zal mijn best doen!

Persoonlijk heb ik C# geleerd via Java (dit in verband met mijn opleiding), en vervolgens gewoon zelf wat proberen.

C# tekst tutorials:
http://www.csharp-station.com/Tutorial.aspx

C# video tutorials (van de bekende TheNewBoston, ben er zelf geen fan van maar allicht dat je er iets aan hebt):
http://thenewboston.org/list.php?cat=15

XNA:
http://www.riemers.net/eng/Tutorials/xnacsharp.php
http://msdn.microsoft.com/en-us/centrum-xna.aspx
http://www.codingmadeeasy.ca/tutorials/cs/xna-made-easy

Mooi voorbeeldje van een isometrische game engine in Java (lichtelijk gedateerd):
http://fivedots.coe.psu.ac.th/~ad/jg/ch064/ch6-4.pdf

Persoonlijk zou ik beginnen met de C# tutorials zelf, om vervolgens pas naar de XNA tutorials te kijken,
je hebt namelijk al behoorlijk wat kennis nodig van C# om aan de slag te kunnen.

Ik weet het, heel veel links, heel veel leesvoer. Helaas is lezen maar vooral proberen de basis voor elke programmeur.
Mocht je meer hulp nodig hebben kan je het altijd vragen!

Met vriendelijke groeten,
Rhythmic
 
Hey stefan, ik zal mijn best doen!

Persoonlijk heb ik C# geleerd via Java (dit in verband met mijn opleiding), en vervolgens gewoon zelf wat proberen.

C# tekst tutorials:
http://www.csharp-station.com/Tutorial.aspx

C# video tutorials (van de bekende TheNewBoston, ben er zelf geen fan van maar allicht dat je er iets aan hebt):
http://thenewboston.org/list.php?cat=15

XNA:
http://www.riemers.net/eng/Tutorials/xnacsharp.php
http://msdn.microsoft.com/en-us/centrum-xna.aspx
http://www.codingmadeeasy.ca/tutorials/cs/xna-made-easy

Mooi voorbeeldje van een isometrische game engine in Java (lichtelijk gedateerd):
http://fivedots.coe.psu.ac.th/~ad/jg/ch064/ch6-4.pdf

Persoonlijk zou ik beginnen met de C# tutorials zelf, om vervolgens pas naar de XNA tutorials te kijken,
je hebt namelijk al behoorlijk wat kennis nodig van C# om aan de slag te kunnen.

Ik weet het, heel veel links, heel veel leesvoer. Helaas is lezen maar vooral proberen de basis voor elke programmeur.
Mocht je meer hulp nodig hebben kan je het altijd vragen!

Met vriendelijke groeten,
Rhythmic

Heel erg bedankt! Ik ga ermee aan de slag, nog 1 vraag, is het mogelijk een isometric game te maken in C# met Visual Studio enzo?
 
Visual Studio moet zeker lukken!

Er zijn ook express versie's waar je voor moet registreren, om vervolgens het grootste deel van de functionaliteit te hebben.
Probeer gekraakte versie's een beetje te ontlopen (ik zou het sowieso nooit aanraden), ik heb namelijk vernomen dat
deze enorm lastig kunnen gaan doen als je wil gaan publishen of .exe's wil gaan maken die je ook echt kan installeren (met libraries)

Met vriendelijke groet,
Rhythmic.
 
Oke, moet je ook je adres enzo invullen bij die registratie voor Visual Studio?
 
Als daar naar gevraagd word zou ik het aanraden.
Als je een hotmail account hebt zijn die meestal wel gekoppeld (vraag mij ook niet hoe).

Ík kan je niets verplichten, maar naar mijn weten zijn er nog weinig lekken geweest bij Microsoft.
Ik heb meeste applicatie's op naam van mijn opleiding staan dus daarover kan ik je niet volledig informeren.

Met vriendelijke groet,
Rhythmic.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan