Isseu: CSS? frame? iframe? ...scrollbar.

Status
Niet open voor verdere reacties.

fbijltje

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2004
Berichten
259
Ik ben een website aan het omgooien, niet alleen ga ik naar een externe CSS toe maar ben ik ook bezig de frames aan het vervangen door iframes.
website: www.cremeanglaise.nl

Met IE8 geeft de indexpagina een balk aan de rechterzijde die daar niet hoort. Klik ik door naar de engelse versie welke werkt met een frame dan verdwijnt de balk wat goed is. Klik ik door naar de nederlandse versie welke iframes heeft dan blijft de balk staan.
De index pagina bevat geen frames of iframes en is gelinked naar de externe CSS. De frame pagina van de engelse versie waarnaar verwezen wordt bevat alleen de frameset en is niet gelinked naar de externe CSS.

Op de website www.douzeleiden.nl heb ik dit probleem niet en werkt het prima met IE8. Deze werkt met een externe CSS en iframes.

Beide CSS bevatten code voor de scrollbar. Werkt alleen in IE (weet ik), kijk ik met Chrome heb ik dit probleem niet en de standaard scrollbar verschijnt alleen wanneer het nodig is.

Waarom werkt het wel goed op de ene website en op de andere niet ???
 
Laatst bewerkt:
Beide websites hebben er last van, ontdekte ik...mmmm...in een frame werkt het met IE prima en zie ik de verticale scrollbar niet. Chrome heeft er geen last van...
 
Hoi fbijltje,
Ja, kloppe-tie-klopt.
Maar ook: als je een minder hoog scherm hebt (bv. een tablet van 1024*768px), dan komen er twéé rechter scrolbarren waar je als bezoeker mee moet manipuleren: een gewone helemaal rechts, en een korte inwendige in de content-kolom.

Waarom je dat in sommige pagina's van de frameset-variant niet ziet: die heeft een vaste framehoogte voor het bovenste frame, en alles daaronder is los (geen hoogte toegekend) en kan dan met 1 scrollbar bediend worden.
Maar zit er in een frame-pagina op zijn beurt een <iframe>, dan moet daarvan de hoogte opgegeven worden (in px of %), en dan komt er een inwendige scrollbar als de inhoud van het iframe te groot is, en een gewone scrollbar als de gezamenlijke hoogte onvoldoende is.

Maar als je toch de site aan het ombouwen bent: waarom maak je er niet meteen een goede css-opmaak van, helemaal zonder frameset, frames of iframes?
Want van een frameset naar iframes is eigenlijk van de regen in de drup en zonde van het werk!

Blijft waarschijnlijk als probleem over: maar hoe moet het dan met dingen die op elke pagina hetzelfde zijn? Moeten die dan telkens opnieuw in de pagina's komen?
Nee, dat hoeft niet, daar is een prima simpele oplossing voor: "php-includes".
  • Daarmee kan je met 1 regeltje code een heel blok (fragment) aan html-code binnenhalen, dat er door de server automatisch ingeplakt wordt. Min of meer als een iframe, maar dan direct in de pagina zelf, en veel makkelijker vorm te geven!
  • Dat ene regeltje (voor bv. de header en/of het menu) plak je in elke pagina, en klaar is kees.
  • Zie: PHP-includes in een notendop
Is dat niet een beter idee?

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
...bedankt voor een uitgebreide reactie....PHP includes is een beter idee en waar php niet ondersteund wordt, is plak en knipwerk een oplossing.
Nu ga ik misschien van het topic af ....Hoe zou je het dan doen bij het volgende voorbeeld.
Tabel met vaste breedte en hoogte met in de linker kolom een iframe met vaste afmetingen waarin de pagina wordt gezet. De interne verticale scrollbalk verschijnt zodra de pagina meer ruimte in beslag neemt dan de afmetingen toestaan....zie b.v. www.douzeleiden.nl --> nieuws.

...heb je een goede link naar een overzicht betreffende CSS...er is veel te vinden erover
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan