item in invoerbox keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

cbhonda

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2001
Ik heb op een formulier een keuzelijst met invoervak met 2 kolommen, een met de id (autonummer) en is verborgen en een met de tekst.
Via een ander formulier voeg ik items toe aan de onderliggende tabel van die keuzelijst.
Na het sluiten van dat formulier doe ik een requery van die combobox en dan is het item selecteerbaar in de lijst.

Om het nu gebruiksvriendelijk te maken zou het item dat ik heb toegevoegd, =tekst, in de lijst (invoervak) willen zetten, dus bovenaan de lijst.

De data wordt ingevoegd met SQL dus ik heb enkel de tekst waarmee ik kan zoeken in de lijst.
En de tekst is de tweede kolom in de keuzelijst.
Via een dLookup zou het wel kunnen om zo de id te achterhalen en deze dan te selecteren, maar het moet toch op andere manier kunnen (hoop ik, indien niet mag je het ook zeggen).

Het laatst toegevoegde item heeft altijd de hogste ID. Je kunt je query zo bouwen dat hij aflopend sorteert, maar dan ben je je originele waarde kwijt.

Wellicht dat een UNION query hier de oplossing kan zijn:
1. Maak een query die ID en tekst van de laatste waarde selecteerd (met MAX(ID) in het criterium)
2. Maak een query die de rest selecteerd en sorteerd op de gewenste volgorde
3. Plaats beide query's onder elkaar en zet er het woord UNION tussen.
4. Wijs deze nieuwe query toe aan de recordsource van de combobox.

Grtz,

beheer25, het is niet de bedoeling om de volgorde van de lijst te veranderen maar wel om de in/(toe)gevoer/(g)de waarde in het invoerveld van de keuzelijst weer te geven/selecteren.
(heeft niet altijd de hoogste id, want wanneer in het andere form blijkt dat het item reeds bestaat wil ik daarna in de combobox de waarde weergeven die ze wilden toevoegen)
Heb het reeds geprobeerd door het als cmbobox.text = "item_uit_ander_form" maar dan herkend de combobox het niet en krijg ik de event 'not_in_list', terwijl het wel in de lijst staat.

Het klopt dat het item niet in de lijst staat. De items in de lijst zijn namelijk de ID's die in de lijst staan.

Wat je kunt proberen is een query te maken die het ID ophaalt van het item dat je wil selecteren en dat als actief item in de combobox te zetten.

Grtz,

Geplaatst door cbhonda

Via een dLookup zou het wel kunnen om zo de id te achterhalen en deze dan te selecteren, maar het moet toch op andere manier kunnen (hoop ik, indien niet mag je het ook zeggen).
SQL beschouw ik als dezelfde manier, dus zal ik het zo maar doen.

Bedankt om even mee te denken:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan