Items uitsluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

sanma

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2008
Hallo,

Ik heb een simpele query gemaakt waarna een tabel volgt:
$sSql = "SELECT gebruikersnaam,geld,id,betaald,souvenir FROM `users` ORDER by geld DESC LIMIT 0,100";

Is het mogelijk om bepaalde items uit te sluiten. Bijvoorbeeld:
Top 5 leden met geld:
Lid1
Lid2
Lid3
Lid4
Lid5

Maar lid2 wil ik eruit hebben want die mag niet meedoen bijvoorbeeld. waar kan ik dan neerzetten dat hij alles moet selecteren behalve lid2.

Alvast bedankt

Wat is de reden dat lid2 niet gekozen mag worden? Je moet dan je WHERE uitbreiden en zorgen dat lid2 niet meedoet.

Bijvoorbeeld door een kolom toe te voegen met een ja/nee erin.

Je kunt een
[sql]
SELECT * FROM account WHERE doet_mee = 'y' ORDER BY geld DESC LIMIT 0,100
[/sql]

doen bijvoorbeeld; dan voeg je een kolom toe in de database die doet_mee heet en daar zet je dan 'y' of 'n' in.

Uit de vraagstelling maak ik op dat bekend is welke leden niet meedoen.

Dan kun je toch ook gewoon doen:

[SQL]
SELECT gebruikersnaam,geld,id,betaald,souvenir FROM `users` WHERE gebruikersnaam <> 'lid2' ORDER by geld DESC LIMIT 0,100
[/SQL]

Dat is inderdaad een goeie oplossing, simpel maar dat werkt wel hahaha.

Nou website eigenaren hebben al voordelen op mijn site en om het voor gewone leden leuker te maken wil ik wedstrijden doen voor de niet eigenaren.

Bedankt voor je hulp!

Uit de vraagstelling maak ik op dat bekend is welke leden niet meedoen.

Dan kun je toch ook gewoon doen:

[SQL]
SELECT gebruikersnaam,geld,id,betaald,souvenir FROM `users` WHERE gebruikersnaam <> 'lid2' ORDER by geld DESC LIMIT 0,100
[/SQL]

Hoe jij het zegt werkt natuurlijk ook <> staat dus voor niet gelijk aan. Ik kan dus zeggen WHERE gebruikersnaam <> 'lid2', lid3 etc?

[SQL]
WHERE gebruikersnaam <> 'lid2' AND gebruikersnaam <> 'lid3'
[/SQL]

[SQL]
WHERE gebruikersnaam <> 'lid2' AND gebruikersnaam <> 'lid3'
[/SQL]

Ok maar als ik dus 10 leden wil uitsluiten krijg al 10x AND gebruikersnaam <> etc etc. maar wanneer dit voor 1 lid is, is dit inderdaad makkelijker dan een nieuwe rij aan te maken in de db.

Voor 1 uitzondering is het beter; voor groepen is het niet zo handig. Sowieso is het een stuk lastiger te onderhouden.

Maar als je het perse wilt en niet zoveel AND wilt:

[sql]
SELECT * FROM tabel WHERE username NOT IN ( 'naam1', 'naam2', 'naam3', 'naam4', 'etc' )
[/sql]

Oke bedankt voor de reacties.

Het is mij nu helemaal duidelijk wat de mogelijkheden zijn bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan