• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Iteratieve berekening - probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

matthiej88

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2010
Hallo!

Ik ben bezig met het maken van een iteratieve berekening in Excel. Wanneer er een foute waarde wordt ingevoerd, wordt in alle cellen gelijk de foutmelding #getal weergegeven. Als je dan opnieuw een berekening wil uitvoeren, moeten er eerst weer waarden in de cellen komen te staan (ergens moet een begin zijn).

Is het misschien mogelijk om de eerste berekening die uitgevoerd wordt een link te maken naar een andere cel met een beginwaarde? Dit zal er dan voor zorgen dat na de berekening in ieder geval weer overal getallen staan om mee verder te rekenen.

alvast bedankt!

Matthijs

het voorbeeldje!

in het voorbeeld staan drie regels. regel 1 is de beginsituatie. in regel 2 heb ik een waarde ingevuld voor hwater;na (waterdiepte). in regel 3 heb ik in deze cel een formule getypt voor het berekenen van de waterdiepte, afhankelijk van het debiet (Q).

Mijn vraag is dus of het mogelijk is om deze stap in een formule te vatten. De eerste berekening uitvoeren met een waarde (in mijn geval bijvoorbeeld 3), waardoor er uitkomsten worden gegenereerd. Dan de 2e en volgende berekeningen uitvoeren met een formule.

Bijlagen

Als ik het goed zie wil je dat P4 automatisch wordt berekend.
Wat je echter wil is cellen gebruiken die worden gegenereerd, maar tijdens het genereren van die cellen wil je gebruik maken van P4.
Dit gaat niet werken.

Ik kom er zo snel ook niet uit hoe je P4 automatisch uit kan laten rekenen.
Het ziet er naar uit dat je dit met de hand moet doen

Ik zat zelf te denken aan iets met een alsfunctie. Iets van:

Als(P4=#getal;3,00;formule)

Dus als er een foutmelding is, dan moet ie in eerste instantie een andere cel met een vaste waarde gebruiken. Is er geen foutmelding, dan gewoon berekenen met de formule.

Alleen kun je niet zeggen als(P4=#getal. Die verwijzing werkt niet.

Kun je misschien op een andere manier verwijzen naar een foute waarde?

Bedankt voor je reactie! ik denk dat ik hier wel wat mee kan, ga er morgen even mee aan de slag!

Jezus leeft inderdaad :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan