ix 4000 gebruikt magenta voor zwart

Status
Niet open voor verdere reacties.

darkharmony

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2009
Hallo,

Ik heb een Canon Pixma IX 4000 gekocht, hij werkt prima, maar ik heb een probleem als ik een foto uitprint gebruikt hij volgens mij magenta of een mix van kleuren ipv de zwarte inkttank. Ik denk dit omdat de zwarte gedeeltes niet helemaal zwart zijn en omdat toen ik de inkttanks controleerde magenta voor een kwart leeg was en zwart nog helemaal vol en ik heb veel foto's met erg veel zwart geprint.

Dus mijn vraag kan ik iets aan de software veranderen waardoor hij toch zwarte inkt gaat gebruiken? want dit is 2x zo duur (zwart en kleur tank is ong even duur, maar zwart heeft dubbele inhoud) en ook minder mooi.

alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Graag niet "Hey" als aanhef gebruiken in je posting, maar iets beleefders zoals "Hallo". Wil je dat even aanpassen in je startposting? Anders doet een moderator het...

Dat er bij een foto alleen maar kleuren worden gemixt lijkt mij normaal: Zwart is namelijk niet 'zwart' in een foto maar een (zeer) donkere kleurenmix. Dit in tegenstelling tot een document (in Word gemaakt e.d.) waar zwart wél 'zwart' is.

Misschien zijn andere lezers het niet met me eens, wacht dus nog even op andere reacties.

Tijs.

Bedankt voor het antwoord, maar het lijkt me toch logisch dat als ik in photoshop kleurcode #000000 gebruik dat het dan ook echt zwart wordt.

Dat je de foto's ook bewerkt had je er niet bij gezegd. Ik zag in je posting alleen genoemd het afdrukken van foto's.
Je vraag is (met de extra gegeven informatie) nu een stuk duidelijker.

Helaas weet ik (heel) weinig van Photoshop, dus misschien kunnen anderen reageren als de vraag als volgt wordt voorgesteld:
"(Hoe) kan ik in Photoshop zwarte vlakken in mijn foto's zodanig bewerken dat bij het afdrukken voor die vlakken de zwart-cartridge van mijn IP-4000 Canon printer wordt gebruikt ipv. de kleuren-cartridges?"

Hopelijk levert alle gegeven informatie je tips op waar je wat aan hebt.

Tijs.

De IX4000 heeft geen fotozwart, dat is de oorzaak

Ik heb vroeger de IX4000 ook gehad en de reden van je verbruik van magenta voor "zwart" op je fotopapier wordt veroorzaakt omdat deze printer in tegenstelling tot de 5-patroonprinters zoals de IP4300/IP4500 en alle andere printers geen fotozwart heeft. Die kleine dunnen zwarte patroon CLI-8.

je vraagt je natuurlijk af waarom de printer dan niet het zwart gebruikt uit die grote dikke PGI-5 patroon. De reden is dat hierin een type inkt in zit (pigmentzwart) dat enkel geschikt is voor gewoon papier. Het heeft als voordeel dat de afdrukken volledig watervast en lichtbestendig zijn.

Op fotopapier is deze zwart totaal ongeschikt omdat de inkt niet goed hecht op dit soort papier en een doffe laag geeft, die je met je vingers er gemakkelijk afwrijft. Dit is de reden dat Canon op haar fotomodellen een extra zwarte kleurstofinktpatroon heeft geïntroduceerd om dit tekort op te vangen.

Wat gebeurt er bij het zwart op fotopapier: deze wordt samengesteld uit de 3 basiskleuren cyaan, magenta en geel en over elkaar heen gelegd. Met als gevolg dat je kleurpatronen allemaal worden leeggezogen, terwijl je dkke zwarte gewoon vol blijft.

Wil je dit soort problemen vermijden dan moet je een betere printer hebben die A3+ kan afdrukken, kies dan voor de Canon Pro 9000, die bovendien ook de lichtere fotomagenta, fotocyaan, groen en rood heeft om het kleurbereik te verbeteren en ook om de lichtere huidstinten en lichtblauwe lucht zonder korrel af te drukken. Ook de Epson 1400 is een goed alternatief. Deze beide printers zijn echter niet geschikt om tekst af te drukken op gewoon papier, want ze hebben geen textzwart (met pigmentinkt). Het kan, maar de afdrukken zijn niet zo scherp en de inkt is niet watervast als met een aparte pigmentzwartpatroon. Eventueel kan je kiezen voor de HP 8550, deze heeft 4 kleurstofpatronen (cyaan, magenta, geel, fotozwart) voor fotopapier en 1 pigmentinktpatroon (tekstzwart) voor afdruk van gewone tekst op gewoon papier.

Het heeft gewoon niets te maken met photoshop, maar met de fysieke beperking van je printer: die heeft geen fotozwartpatroon en moet voor fotopapier dan maar de 3 basiskleuren over elkaar heen leggen voor "zwart".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan