JA/Nee probleem combobox

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dolfke

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2008
Berichten
195
Hoi Allemaal ,

Ik zit met een vervelend probleem.
Ik heb in mijn tabellen een Yes/No veld.

Deze worden verbonden met een combobox waarbij men de keuze heeft van Yes?No.

Het probleem is dat niet elke gebruiker zijn taal is ingesteld op Engels.
Indien men dit op nederlands heeft staan moet de combobox de waarde Ja/Nee geven als keuze.
En doordat in mijn keuzelijst Yes/No stata krijg ik de melding dat deze in bij een nederlandse versie niet in de lijst zitten omdat hier Ja/Nee verwacht wordt.


Iemand een oplossing ?

Thanks mvg Dolf
 
Waarom zo ingewikkeld? Ja/Nee velden hebben in Access altijd de waarden 0 of -1; je kunt het uiterlijk dan aanpassen naar ofwel een selectievakje, of de waarden 0/-1; TRUE/FALSE (of WAAR/ONWAAR) of YES/NO (en dat wordt dan JA/NEE). Om dat te koppelen aan een keuzelijst met invoervak is een beetje onzinnig in mijn ogen. Niet alleen voor de gebruiker (die moet nu 2 keer klikken (keuzelijst openen, selectie maken) i.p.v. één keer, de keuzelijst neemt ook nog eens meer plaats in op je formulier.
In mijn ogen dus een (laat ik het heel voorzichtig zeggen) een onhandige aanpak. Zeker als je ook nog eens met verschillende taalversies werkt.

Hoe kun je dat oplossen, als je toch wilt vasthouden aan deze insteek? Om te beginnen zou ik het Ja/Nee veld omzetten naar een getalveld; je gebruikt het tóch niet waarvoor het bedoeld is, dus dan maakt het ook niet uit wat voor type veld het is. Als het een numeriek veld is, kun je er de waarden 1=Ja, 2=Nee, 3=Yes en 4=No in zetten bijvoorbeeld. Vervolgens heb je een aparte tabel nodig die je koppelt aan de keuzelijst. In die tabel zet je dan ook nog eens een veld Taal, met 2 keer NL en 2 keer EN. Op je formulier moet je vervolgens bij het openen controleren welke taal actief is, en op basis daarvan filter je dan de keuzelijst. Een Engelse gebruiker ziet dan Yes/No in de keuzelijst, een Nederlandse Ja/Nee. Wil je het veld tóch op Ja/Nee als type laten staan, dan kun je de waarde uit de keuzelijst bij de gebeurtenis <Bij klikken> wel terugvertalen naar TRUE/FALSE zodat ongeacht de taalkeuze de juiste waarde wordt opgeslagen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan