ja/nee velden optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Drummer01

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2023
Goedemiddag,

Ik heb een formulier met daarin opgenomen een ja/nee veld. Nu zou ik graag als ik hier een rapport van uitdraai het aantal "ja" willen optellen en het totaal onderaan een veld willen plaatsen. Ik heb alleen geen idee hoe. Misschien hebben jullie meer info nodig, maar dat hoor ik dan wel.

Groetjes
Drummer01

Dat kan op (minimaal) twee manieren.
  1. Met DCount (en een conditie om alleen de Ja's te tellen) in de voettekst
  2. De waarde Ja wordt opgeslagen als - 1; je kunt dus ook een eenvoudige SUM in de voettekst zetten en die met -1 vermenigvuldigen.

Er zijn meer manieren, waaronder de goede :) (en dat is niet die van xps351). Ja/Nee velden (of eigenlijk Boolean velden) hebben de waarde -1 of 0. En zo’n veld kun je in de voettekst van een rapport of formulier prima optellen met de formule =ABS(Sum([Veldnaam])).
Of =-Sum([Veldnaam]). Vermenigvuldigen met -1 is dus niet nodig.

Hallo OctaFish,

Ik denk dat de formule iets anders wordt als hij de info uit een subformulier moet halen. Ik krijg nu een foutmelding namelijk.

Ik heb een formulier met daarin opgenomen een ja/nee veld. Nu zou ik graag als ik hier een rapport van uitdraai het aantal "ja" willen optellen en het totaal onderaan een veld willen plaatsen.
Dit haal ik letterlijk uit je vraag; nérgens wordt er gezegd dat je in een rapport informatie uit een subformulier wilt halen. Nog afgezien van het feit dat dat een hele rare constructie is en dat je de dat a) helemaal niet moet willen, en b) dat dat ook helemaal niet nodig is als je het rapport goed opbouwt.

Dus haal ons uit deze hopeloze spanning, en vertel nu eens goed waar het écht om gaat :).

Excuses dat ik verzuimd heb dat de info uit een subformulier gehaald moet worden. maar hierbij een screenshot van de opbouw van het formulier. En zo ziet het rapport er ook uit om uit te printen.
Links onderin staat het veld met de formule (inclusief foutmelding) Verder zijn er 4 subformulieren en voor ieder apart moet een telling gemaakt worden met hoeveel personen er met ja hebben beantwoord. Je zou zeggen zoveel zijn het er niet schrijf het er gewoon onder (na het uitprinten) maar dat staat niet zo netjes vind ik.

Helaas kan ik geen voorbeeld van de database uploaden in het kader van de info die er in staat en de wet op de privacy. Vandaar alle weggestreepte informatie.

Ik hoop dat je hiermee verder kan en voor de duidelijkheid: Ik ben een amateur in databases en geluidstechnicus van een koor en ja ik ben ook drummer, maar niet in het koor. Ik doe dit hobbymatig!!!!!

Groetjes
Drummer01

Bijlagen

• screenshot.jpg
    screenshot.jpg
    43,1 KB · Weergaven: 20
En zo ziet het rapport er ook uit om uit te printen.
Ik denk dan gelijk: waarom moet het rapport er hetzelfde uitzien als het formulier? Een drumstel ziet er toch ook niet hetzelfde uit als een gitaar? Ja, zeg je dan: dat zijn verschillende dingen. Newsflash: een rapport is heel iets anders als een formulier :). Ontwerp een rapport waarvoor het bedoeld is: rapportages die je kunt afdrukken, en een formulier waarvoor dat bedoeld is: gegevens invoeren. Eventueel ook geschikt om op het scherm gegevens te bekijken.

Als je een goed rapport ontwerpt, dan zul je zien dat je prachtig groepen kunt aanmaken (op je formulier zijn dat je subformulieren) en daarop dus ook je totalen kunt maken op de manier zoals ik heb uitgelegd. En daarvoor heb je dus alleen een query nodig waarin je alle velden zet die je wilt zien in het rapport. De rest doe je in de ontwerp weergave van het rapport.

Je zit overigens aardig op míjn carrière pad; nu nog gitarist in een bandje en fotograaf en we zijn er :d.

Hallo Drummer,

in jou geval zou ik dan de oplossing van xp351 proberen en een DCount gebruiken.
Trouwens: leuke hobby's :-) en wat betreft
Ik doe dit hobbymatig!!!!!
: je bent zoals de meeste, ik ken heel weinig mensen die Access nog beroepsmatig gebruiken.

Probeer eerst een goed rapport te maken, voordat je aan vreemde workarounds gaat denken. Dat is een tip van iemand die wél professioneel met Access gewerkt heeft :).

Ja, ik geniet nu van mijn pensioen. Dus ik heb ook niets meer met collega’s zoals jij te maken :).
Gelukkig zul jij de goede gewoonte om berichten te plaatsen die niets met de vraag te maken hebben wel nooit afleren…

Goedemiddag,

Ik zal even uitleggen waarom het rapport er hetzelfde uitziet als het formulier. Wanneer er een nieuw optreden binnenkomt wordt hier de informatie ingezet. Vervolgens print ik deze uit. De namen van de leden staan er allemaal echter zijn de hokjes ja/nee blanco. De eerstvolgende repetitie leg ik het uitgeprinte rapport neer, de leden kunne dan een kruisje zetten of ze wel of niet aanwezig kunnen zijn. Dat is de reden dat het rapport er hetzelfde uitziet als het formulier.
Ik heb overigens afgelopen dagen weinig tijd gehad om ermee verder te gaan. maar dat gaat de komende dagen zeker veranderen.

Je zit overigens aardig op míjn carrière pad; nu nog gitarist in een bandje en fotograaf en we zijn er :d.
Ik gok dat je dan een basgitarist bent of een keyboard player, misschien zelfs in combinatie met zanger :rolleyes:.

En voor de liefhebbers: Maassluis All-Star Band - Non non rien n'a changé - jan 2013 - YouTube

Nee, gewoon gitaar :). Overigens heb je met je verklaring waarom het rapport er hetzelfde uitziet (moet zien) als het formulier, mij niet overtuigd. Júist in dit geval kun je een prima rapport maken voor je doel. De leden gebruiken de database/het formulier toch niet zelf? Want dan heb je het rapport helemaal niet nodig :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan