• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

jaartal uitrekenen aan hand van datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjoderoon

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
Berichten
474
voor een standaardformulier bij ons in het bedrijf heb ik een aantal cellen waar nu een fixed jaartal staat. Ik probeer er achter te komen of ik dit ook 'dynamisch' kan krijgen, zodat een jaartal ook door heeft dat een datum in 2010 komt te liggen ipv 2009.

Ik kom hier echter nog niet helemaal uit.
ik heb de volgende velden in dit formulier:
leverbaar datum: dd-mm-jjjj
dit wordt vervolgens omgerekend naar een weeknummer. en daarachter staat ook het jaarnummer.Zoals aangegeven gaat deze hierbij nu uit van 2009. De basisdatum die gebruikt wordt om data uit te rekenen is 26-12-2008. Dit staat vast ingevuld in een verborgen cel.

als ik nu invul in de datum voor het leverbaar zijn: bijv. 26-10-2010
dan komt er in een andere cel te staan (leverbaar winkels vanaf: 09-11-09). Oftewel: hij rekent vanaf 26-12-2008 uit.

de datum 26-12-2008 staat in de volgende cel: 'Invoeren ....'!B97

de hele formule die gebruikt wordt is:
Code:
=ALS(BA5="";"";(BA6*7)+'Invoeren DA (RPL)'!B97+10)


Daarnaast heb ik naast de cel leverbaar datum ook een cel leverbaar vanaf week.
deze reket de opgegeven datum om naar een weeknummer. Vervolgens staat hierachter JR (jaar) en dan staat hier fixed ingevuld: 2009
ik zou een manier willen vinden dat dit jaarnummer uitrekent wanneer deze over moet gaan naar 2010.
is dit te doen?

de formule voor het weeknummer hier is heel simpel:
Code:
=WEEKNUMMER(BA5;2)

Zo ziet het eruit op het excel sheet:
Leverbaar op datum 26-10-10
Leverbaar vanaf wk 44 Jr 2009

dus leverbaar vanaf wk is een aparte cel, 44 is een aparte cel, Jr is een aparte cel en 2009 is een aparte cel.

Kan iemand mij hier op de goede weg helpen?

aanvulling:
ik heb nu zelf wat geknutseld en het lijkt te werken. enerzijds telk ik eerst bij de datum 7 dagen op waarna ik een test uitvoer om te bepalen wat het jaartal moet zijn.
bij een andere cel moet de waarde van het jaar +1 gedaan worden als de eerste waarde van de vergelijking groter is
dan de 2e waarde. hiermee krijg ik nu vooralsnog de juiste uitkomsten als ik verschillende data invul die op de grens liggen.

Ik heb nu alleen eigenlijk nog het probleem van week 53. soms is deze er wel, soms is deze er niet. Alleen ik weet niet hoe ik dit moet tacklen in excel. iemand die mij hiermee kan helpen? Ik heb nu namelijk een formule die de weeknummers hoger dan 52 afkap, terwijl er soms dus wel een week 52 is dus dan het weeknummer onterecht afgekapt zou worden.
 
Laatst bewerkt:
Post eens een voorbeeldbestandje met wat je tot nu toe hebt gerealiseerd, zodat wij iets hebben om mee te werken
 
bij deze in de bijlage een het voorbeeld van wat ik tot nu toe heb.

het gaat mij dan met name om de weeknummers in de cellen: V2 en V3 die gebaseerd zijn op het weeknummer in cel I2. In de formules in V2 en V3 wordt het weeknummer afgekapt als deze boven de 52 uitkomt.

aanpassing:
als ik nu de formule weeknummer gebruik en hiermee verwijs naar de cel V1, heb ik het dan al niet opgelost?
dan rekent deze het weeknummer uit aan de hand van de datum die er staat.
 

Bijlagen

  • voorbeeld helpmij.xls
    16 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
ik heb een microsoft site over weeknummers gevonden die ook het probleem met verschillende weeknummering tussen amerika en europa oplost. volgens mij is mijn vraag nu beantwoord.

Voor iedereen die dit ook wil weten:
hier heb ik dit gevonden:
http://office.microsoft.com/nl-nl/excel/HA102581001043.aspx

de code die ik nu gebruikt heb:
Code:
=ALS(I1="";"";INTEGER((I1-DATUM(JAAR(I1-WEEKDAG(I1-1)+4);1;3)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(I1-WEEKDAG(I1-1)+4);1;3))+5)/7))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan