Jaartallen en deelneming

Status
Niet open voor verdere reacties.

aks1969nl

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2008
Berichten
19
Hallo Allemaal, Ik heb een database gemaakt t.b.v. een motorrun voor een gezinsvervangend tehuis.

In die database heb ik datums opgenomen per wanneer de vrijwilligers meerijden met deze rit (startdatum). Nu wil ik kolommen toevoegen in welke jaren de vrijwilligers hebben meegereden.

Dit betekent dus ik in mijn databasetabel iets wil hebben waarin geregistreerd kan worden dat (bijvoorbeeld) een vrijwilliger in jaar 1 meerijdt in jaar 2 en 3 niet en in jaar 4 weer wel.

Uiteindelijk wil ik een query kunnen draaien hoe vaak een vrijwilliger heeft meegereden/ deelgenomen.

Een query draaien van huidige datum – startdatum is niet de bedoeling, deze heb ik al.

Zelf dacht aan een hulptabel met jaartallen en IDnummer. Ik ben niet zeker of dit gaat werken. Wellicht zijn er andere (simpelere) opties.
 
Laatst bewerkt:
Extra tabel

De klassieke oplossing is, zoals je zelf al aangeeft, een extra tabel met een verwijzing naar de deelnemer en een kolom voor het jaartal. Voor elk jaar dat een deelnemer meerijdt, komt er een rij in deze tabel met een verwijzing naar de deelnemer en het huidige jaartal. Op die manier kun je per deelnemer het aantal rijen in de extra tabel tellen om te weten hoevaak hij of zij heeft meegereden.

Alternatief zou zijn om voor elk mogelijk jaar een aparte kolom te maken in de tabel met deelnemers, maar dat is minder flexibel en moeilijker optellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan